از زمان‌بندی بهره‌برداری خطوط قطار شهری عقب نیستیم/ اواسط ۱۴۰۱ اتوبوس‌های برقی به مشهد می‌آیند
از زمان‌بندی بهره‌برداری خطوط قطار شهری عقب نیستیم/ اواسط ۱۴۰۱ اتوبوس‌های برقی به مشهد می‌آیند

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: در دوره گذشته تلاش زیادی برای تعریف پروژه‌های عمرانی، خارج از توان مالی و مدیریتی صورت پذیرفت، که در نتیجه آن موجب شد خیلی از پروژه‌ها با تاخیر مواجه شود.

به گزارش اخترشرق؛ ایمان فرهمندی، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت روز حمل‌و‌نقل و ترافیک، اظهارکرد: در زندگی شهری نقش حمل‌ونقل بسیار بارز بوده و خدماتی حیاتی و تاثیرگذار توسط این حوزه و فعالان آن ارائه می‌شود؛ حمل‌ونقل محرک توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر است و از طرف دیگر موجب آلودگی، بروز تصادفات و تاخیر در تردد می‌شود؛ هفته حمل‌ونقل، یادآور وظیفه مدیریت شهری در ارتقاء کیفیت ارائه خدمات به زائران و مجاوران است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد درمورد مترو گلبهار گفت: مسئله مترو گلبهار به وزارت راه و شهرسازی و مدیریت شهری گلبهار مرتبط است؛ برای پیشبرد این پروژه زیرساخت‌ها در حال تکمیل است.

پروژه‌های بدون مطالعه و بی‌نظم در دوره گذشته

فرهمندی پیرامون نقشه فعالیت‌های عمرانی شورای ششم بیان کرد: متاسفانه در دوره گذشته شاهد بی‌نظمی مالی و مدیریتی در شهرداری بودیم؛ پروژه‌هایی که بدون مطالعه و پشتوانه آغاز شدند، گریبان ما را گرفته، از همین رو در تلاش هستیم، ابتدا پروژه‌های نیمه تمام را به پایان برسانیم.

وی ادامه داد: پروژه‌هایی که اولویت و ضرورت کمتری دارند را یا با سرعت کم ادامه می‌دهیم یا به صورت مقطعی متوقف می‌کنیم؛ یکی از تلاش‌های مدیریت شهری این است که آثار و تبعات بی‌نظمی را در شهر کاهش دهیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: یکی از مشکلات پیش‌رو که امکان دارد به زودی مدیریت شهری را با مخاطره جدی مواجه سازد، بدهی ما به صندوق توسعه ملی بابت خطوط قطار شهری است؛ پیگیری برای استمهال وام‌هایی که گرفته شده، به نتیجه نرسیده و پرداخت اقساط موجب فشار مضاعف به حوزه عمرانی می‌شود و باید بودجه زیادی به این امر اختصاص یابد.

نوید رفع مشکلات مالی در نیمه اول ۱۴۰۱

فرهمندی بیان کرد: مشکلات مالی در نیمه اول سال آینده مرتفع می‌شود و می‌توانیم به شرایط قابل قبولی در پروژه‌های عمرانی برسیم.

وی گفت: رویکرد کلی ما این است که بافت مرکزی شهر باید برای تردد با حمل و نقل پاک، وسایل نقلیه همگانی، دوچرخه و خودروهای برقی برای پاسخگویی به سفرهای مردم، مورد استفاده قرار گیرد؛ مهم‌ترین مسئله در محدوده مرکزی شهر، آلودگی و تاخیر در حوزه حمل و نقل است که باید آن را مدیریت کنیم.

فرهمندی اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ دسترسی ریلی به حرم رضوی برقرار می‌شود، شرایط اجرایی و مالی شهرداری متناسب با برنامه زمان‌بندی است، در دوره گذشته تلاش زیادی برای تعریف پروژه‌های عمرانی خارج از توان مالی و مدیریتی صورت پذیرفت، که در نتیجه آن موجب شد خیلی از پروژه‌ها با تاخیر مواجه شود.

وی با اعلام اینکه پروژه‌های قطار شهری آسیب پذیر در برابر مسائل مالی هستند، خاطرنشان کرد: بیش از یک سوم پروژه‌های عمرانی شهرداری مربوط به قطار شهری، تجهیزات و خرید اتوبوس بوده و بیش از ۹۰ درصد بودجه به ۷ پروژه قراردادهای قطار شهری مربوط می‌شود، از همین رو طبیعی است که در تکانه‌های مالی و فنی آسیب پذیر باشد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به آلودگی هوای مشهد و نقش مازوت در این مسئله اعلام کرد: بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوای مشهد مربوط به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و ۳۳ درصد آلودگی مربوط به خودروهای شخصی است؛ همچنین چهار نیروگاه در سطح شهر، ۲۰ درصد آلودگی هوا را با سوخت مازوت، که آلایندگی بسیار بالا و خطرناکی دارد، ایجاد می‌کنند.

متخصصان بهداشتی و محیط‌زیست به سوزاندن مازوت ورود کنند

فرهمندی با اعلام اینکه نیروگاه توس در این روزها مازوت می‌سوزاند، ادامه داد: سهم مجموعه ناوگان اتوبوسرانی با دو هزار دستگاه از آلودگی هوا، ۱.۳ درصد است؛ نیروگاه‌ها و سوخت آن‌ها در اختیار مدیریت شهری نیست ولی پیگیریم که بحث مازوت‌سوزی در سطح شهر، مدیریت و از انتشار آلاینده‌های خطرناک در شهر جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: سونامی سرطان به خاطر خروجی‌ اکسیدهای مازوت به سلامت همشهریان و زیرساخت‌های شهری آسیب می‌رساند؛ دوده‌های که از سوخت‌های سنگین مثل مازوت ایجاد می‌شود از راه تنفس و پوست جذب شده و معضلاتی را پدید می‌آورد؛ متخصصان بهداشتی و محیط‌زیست باید به این قضیه ورود کنند تا استفاده مازوت در نیروگاه‌ها را به حداقل برسانیم.

خبرنگار: سمانه جغفری

image_printچاپ مطلب

Visits: 111