تجهیزات پزشکی قانونی خراسان رضوی از رده خارج شده است
تجهیزات پزشکی قانونی خراسان رضوی از رده خارج شده است

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی از سال ۸۴ به عنوان استان پیشرفته در زمینه تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی پزشکی قانونی مطرح بوده، اما حدود ۱۷ سال از آن زمان می‌گذرد و تجهیزات ما فرسوده، از کار افتاده و از رده خارج شده است.

به گزارش اختر شرق و به نقل از ایسنا؛ سید آریا حجازی در خصوص نبود سالن تشریح در شهرستان‌های استان اظهار کرد: پزشکی قانونی خراسان رضوی سالانه پاسخگوی حدود ۱۷۰ هزار مورد معاینه و مراجعه است که از این میزان حدود ۳۵۰۰ جسد را پاسخگویی می‌کند.

وی با بیان اینکه کارهای مربوط به تشریح و کالبدشکافی در مشهد انجام می‌شود، عنوان کرد: حداقل باید ۱۰ شهر ما مجهز به سالن تشریح باشند، اما در حال حاضر در هیچ شهری سالن نداریم. سالن تشریح نیشابور در حال احداث و تکمیل است و اگر مشکلی پیش نیاید، استانداری در این زمینه مساعدت کند و اعتباری که قول داده شده، تامین شود، تا اوایل سال آینده شاهد راه‌‎اندازی کامل آن خواهیم بود.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: شهرهای بزرگی مانند سبزوار، قوچان، کاشمر، تربت حیدریه و تربت جام سالن تشریح ندارند که در مرحله اخذ زمین هستند و نیاز به کمک زیاد مسکن و شهرسازی برای آماده‌سازی زمین داریم تا در پروژه‌های سازمان در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ گنجانده شوند؛ این شهرها جزو اولویت‌های سازمان قرار گرفته، اما منوط به تامین زمین است.

وی ادامه داد: اعتبار و به ویژه تامین زمین، مشکل اصلی نبود سالن تشریح در شهرها است. اگر در شهرهای اطراف مشکلی پیش بیاید و نیاز به کالبدشکافی باشد، انتقال جسد و برگشت آن ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان می‌برد که کوچک‌ترین تبعات آن افزایش شدید هزینه عزاداران است.

حجازی با اشاره به اینکه خراسان رضوی از سال ۸۴ به عنوان استان پیشرفته در زمینه تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی مطرح بوده است، تصریح کرد: در زمینه ژنتیک نیز جزو اولین آزمایشگاه‌های پیشرفته کشور بودیم، اما حدود ۱۷ سال از آن زمان می‌گذرد و فشار زیادی تحمیل شده، زیرا استان‌های مجاور را نیز پوشش می‌دادیم، بنابراین تجهیزات ما فرسوده، از کار افتاده و از رده خارج شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی مطرح کرد: حتی تجهیزات ساده اداری نیز در این ۱۵ سال دست نخورده باقی مانده است. برخی تجهیزات دوباره خریداری شده، اما برای به روز کردن تجهیزات اعتباری نزدیک به هشت میلیارد تومان نیاز است تا سرعت پاسخگویی افزایش یابد؛ بخشی از تامین این اعتبار را سازمان پزشکی قانونی تعهد کرده است.

دکتر حجازی گفت: سیستم مربوط به نمونه‌های DNA ما کلا خوابیده و از رده خارج شده است. الان نمونه‌ها را بعد از طی فرایندهای اول به استان‌های دیگر می‌فرستیم. برای این موضوع سه میلیارد تومان تعهد دادند و پیش‌بینی می‌شود تا سه ماه مشکل برطرف شود. علاوه بر مبلغی که سازمان پزشکی قانونی تعهد کرده، پنج میلیارد دیگر نیز نیاز داریم. برای به روزرسانی صندلی‌های ارباب رجوع نیز دو میلیارد تومان هزینه مورد نیاز است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی در خصوص احتمال خطا در آزمایش‌ها با توجه به فرسوده بودن تجهیزات پزشکی در پایان خاطرنشان کرد: ما تلاش کردیم به هر شکلی کیفیت را حفظ کنیم. اگر کوچک‌ترین شکی در پاسخ آزمایش‌ها باشد، قطعا از سیستم‌های استان‌های دیگر استفاده و صحت آن آزمایش را چک می‌کنیم، زیرا امکان خطا نیست.

image_printچاپ مطلب

Visits: 23