اشتغال‌زایی خانواده‌محور با طرح «مادران ارزش‌‌آفرین» در مشهد
اشتغال‌زایی خانواده‌محور با طرح «مادران ارزش‌‌آفرین» در مشهد

طرح «مادران ارزش‌‌آفرین» با هدف بسترسازی برای نقش‌آفرینی اجتماعی بانوان، ویژه بانوان سرپرست خانوار محلات حاشیه شهر مشهد تدوین و به مرحله اجرا درآمده است.

به گزارش اختر شرق و به نقل از آستان‌نیوز؛ فاطمه دژبرد، رئیس مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی اظهار کرد: طرح «مادران ارزش‌‌آفرین» با هدف بسترسازی برای نقش‌آفرینی اجتماعی بانوان، ویژه بانوان سرپرست خانوار محلات حاشیه شهر مشهد تدوین و به تازگی مراحل مقدماتی آن را به مرحله اجرا گذاشته است.

وی با تشریح نحوه اجرای این طرح گفت: در طرح «مادران ارزش‌‌آفرین»، مادران و زنان سرپرست خانوار در محلات مختلف شهر مشهد شناسایی و در رده‌های مختلف کارآفرینی دسته‌بندی و متناسب با سطحشان، از آموزش‌ها و مشاوره‌های تخصصی مرتبط با کارآفرینی بهره برده و مورد حمایت مالی و معنوی قرار خواهند گرفت.

رئیس مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی بیان کرد: این طرح در راستای طرح‎‌های اشتغال‌محور مرکز امور بانوان بنیاد کرامت رضوی است اما اصل بر مدلی از کارآفرینی است که برای بانوان ارزش‌آفرین باشد.

وی در رابطه با مرحله اولیه اجرای طرح «مادران ارزش‌‌آفرین»، تصریح داد: رابطین کارآفرینی بین مرکز امور بانوان و مخاطبان طرح مادران ارزش آفرین، از میان بانوان فعال اجتماعی در محلات هدف شناسایی شده و اکنون در مرحله گذراندن مصاحبه و توانمندسازی برای شروع فعالیت در محله خود هستند.

دژبرد با بیان اینکه فاز مقدماتی طرح برای ۳۰ محله از سه منطقه ۲، ۵ و ۱۳ تعریف شده و ۴۵ رابط کارآفرینی از این محلات معرفی شده‌اند،گفت: رابطین طرح، پس از توانمند شدن وارد محلات می‌شوند و نسبت به شناسایی بانوان سرپرست خانوار محله خود در چهار سطح زنان سرپرست خانوار بی‌انگیزه، بانوان دارای انگیزه اما فاقد فن و مهارت درآمدزا، زنانی که استعداد خود را شناخته و کاری را آغاز کرده‌اند اما دانش توسعه اشتغال خود را ندارند و بانوانی که کارآفرین حرفه‌ای و موفق هستند، اقدام می‌کنند.

وی، به نوع آموزش‌ها و خدمات ارائه شده به چهار سطح مخاطب طرح «مادران ارزش‌‌آفرین» اشاره و گفت: برای هریک از دسته‌های شناسایی شده، با توجه به نیازشان اقدامات لازم در باغ اردوگاه خاتون و نیز خود محلات در نظر گرفته شده؛ در این مسیر، رابطین و نیز بانوان دو سطح توانمندتر به سطوح پائین‌تر از خود کمک می‌کنند.

رئیس مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی با تشریح دیگر بخش‌های تعریف‌شده در این طرح، بیان کرد: همچنین، در هر محله، صندوقی با کمک معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی در کنار مشارکت‌های خیرین تشکیل می‌شود تا از بانوان دو سطح ضعیف‌تر برای رشد به سطوح بالاتر ازنظر مالی حمایت شود.

وی بابیان اینکه این طرح با نگاه اصلاح‌شده، از دل آسیب‌های تجربه‌شده از کارآفرین سازی صرف بانوان خارج‌شده و درصدد جایگزینی فرهنگ اشتغال خانواده‌مدار با اشتغال خانگی است، یادآور شد: مرحله میدانی طرح «مادران ارزش‌‌آفرین» قرار است تا اول شهریورماه در سه محله به‌صورت آزمونه به مرحله اجرا درآید و در صورت موفقیت در سطح بومی، تدابیر لازم برای اجرا در سطح ملی اندیشیده خواهد شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 100