۲۴۷ زندانی جرائم غیرعمد استان خراسان‌رضوی چشم‌انتظار آزادی
۲۴۷ زندانی جرائم غیرعمد استان خراسان‌رضوی چشم‌انتظار آزادی

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان رضوی از آزادی ۵۴۳ زندانی جرائم در استان از طریق دریافت کمک‌های کمک بلاعوض و همچنین تسهیلات ستاد دیه و پذیرش اعسارشان طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش اخترشرق؛ جواد غفاریان طوسی :۲۱ فروردین، در نشست خبری در خصوص گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و ویژه‌برنامه‌های ماه رمضان که در محل سالن جلسات زندان مرکزی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم تا پایان ماه رمضان به نیت امام رضا (ع) ۸۸ نفر از زندانیان جرائم غیر عمد را آزاد کنیم تا در سطح استان تعداد زندانیان بدهکار مالی که بدهی آن‌ها زیر ۱۰۰ میلیون تومان است، به صفر برسد.

وی افزود: سال گذشته ۴۳۳ زندانی با دریافت کمک بلاعوض و همچنین تسهیلات ستاد دیه و پذیرش اعسارشان با پرداخت وجه آزاد شدند. بعضاً هرکدام از این افراد چندین پرونده داشتند. ۱۱۰ نفر نیز با مشاوره و میانجی‌گری بدون پرداخت وجه آزاد شدند؛ یعنی جمعاً ۵۴۳ نفر طی سال گذشته در ستاد دیه آزاد شدند که بالغ‌بر ۱۳۰ میلیارد تومان جمع بدهکاری این افراد بوده است.

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان رضوی تصریح کرد: خیرین، خادمین افتخاری حرم امام رضا (ع)، شعب صلح و سازش و خصوصاً مددکاران در زندان‌های استان توانسته‌اند از شاکیان این ۵۴۳ نفر ۴۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان گذشت بگیرند.

طوسی عنوان کرد: بین ۴۳۳ نفری که سال گذشته با پرداخت وجه آزاد شدند، ۴۲۱ مرد و ۱۲ زن حضور داشتند. همچنین از بین این ۴۳۳ تن ۹ نفر به‌ دلیل تصادفات رانندگی، ۹ نفر به‌ علت حوادث کارگاهی، ۱۳ نفر به‌ دلیل صدمه بدنی غیر عمد، ۲۸۷ نفر به‌ علت بدهکاری و محکومیت مالی، ۴۳ نفر به‌ دلیل نپرداختن اقساط مهریه و ۷۲ نفر به‌ علت عدم پرداخت نفقه زندانی بودند.

خراسان رضوی حدود ۵۸۸ زندانی جرائم غیر عمد دارد

وی اضافه کرد: در حال حاضر در زندان‌های استان حدود ۵۸۸ زندانی جرائم غیر عمد دربند هستند که آزادسازی ۲۴۷ نفر از این افراد مدنظر ماست.

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان رضوی بیان کرد: در سال ۹۹، ۱۶ میلیارد تومان پرداخت بلاعوض برای آزادی این زندانیان صورت گرفت که حدود هشت میلیارد تومان از آن از منابع ستادی کشور بود. سهم خیرین استان در پرداخت‌های بلاعوض سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۲۱ میلیارد تومان و سهم ستاد دیه کشور حدود سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده است. یادآور می‌شود مبالغ پرونده‌ها در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های پیش از آن افزایش داشت اما تعداد آزادی‌ها تفاوت چندانی نکرد.

طوسی تصریح کرد: یکی از ارکان آزادی و ضرورت‌های کمک ستاد دیه آورده خود مددجو و خانواده او است؛ بر همین اساس حدود ۱۱ میلیارد تومان سهم آورده خود مددجویان در مبلغ آزادی‌شان طی سال گذشته بود. علاوه بر این بیش از ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی در اختیار این مددجویان قرار داده شد که اقساط آن را باید خودشان پرداخت کنند.

وی ادامه داد: با پیگیری مددکاران زندان‌های استان، ستاد دیه و مساعدت دستگاه قضایی بیش از ۴۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از بدهکاری زندانیان تقسیط شده و اعصار آن‌ها پذیرفته‌شده است.

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان رضوی گفت: در همه شهرستان‌ها و زندان‌های استان کمیته‌ای متشکل از رئیس دادگستری، دادستان، فرماندار، امام‌جمعه، انجمن‌ها، خیریه‌ها و سمن‌ها برای تلاش جهت آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد وجود دارد.

طوسی افزود: با توجه به محدودیت‌های کرونایی ۲ سال گذشته ظرفیت‌های جدیدی ایجادشده که به کمک آزادسازی زندانیان آمده است؛ ازجمله فضای مجازی، هیئتت مذهبی، گروه‌های جهادی و تشکل‌های صنفی.

وی بیان کرد: رئیس اتاق اصناف مشهد اعلام آمادگی کرده با کل اصناف مشهد و با منتخبان هیات مدیره اتحادیه‌ها جلساتی برگزار شود تا بتوان در دل هرکدام از اصناف و اتحادیه‌ها جشن گلریزان مستقلی برگزار کرد. اولین صنفی که در این خصوص اعلام آمادگی کرد، اتحادیه طلافروشان مشهد است که ضیافت و جشن گلریزانی به این مناسبت توسط این صنف در تاریخ ۲۹ فروردین‌ماه برگزار خواهد شد.
خبرنگار: سمانه جعفری

image_printچاپ مطلب

Visits: 86