کم خونی  یکی از بیماری های شایع کودکان محسوب می شود
کم خونی  یکی از بیماری های شایع کودکان محسوب می شود

مدیر بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: کم خونی یکی از بیماری های شایع کودکان محسوب می شود.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر محمد رضا کشت مندی گفت: کم خونی، زمانی رخ می‌دهد که کودک گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین کافی در بدن ندارد. گلبول‌های قرمز از این نظر مهم هستند که اکسیژن را از طریق پروتئینی به نام هموگلوبین به تمام قسمت‌های بدن می‌رسانند.

وی تصریح کرد: بدون اکسیژن کافی، کودک ممکن است بسیار خسته و ضعیف بنظر برسد و اندام‌ها و بافت‌های او آسیب دیده باشند. اکثر انواع کم خونی در کودکان و نوزادان قابل درمان هستند اما ممکن است مدتی به طول بیانجامد. رنگ پریدگی، خستگی و خلق و خوی بد از نشانه‌های بارز کم خونی در اطفال می‌تواند باشد؛ به خصوص اگر به یک مشکل دائمی تبدیل شود.

متخصص بیماری‌های کودکان تصریح کرد: کم خونی در نوزادانی که زودتر از موعد یا با وزن کم متولد شده‌اند، بسیار شایع است. خطرات کم خونی در کودکان از این جهت است که حتی می‌تواند در رشد طبیعی آن‌ها نیز اختلال ایجاد نموده و اثرات طولانی مدت ناگواری را بر جای بگذارد. دلایل زیادی برای کم خونی در کودکان وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ژنتیک، کمبود آهن یا ویتامین B۱۲، عفونت‌ها، برخی از انواع سرطان، بیماری‌های مزمن و درمان‌های پزشکی مرتبط با دارو در نوزادان و نوع فیزیولوژیک اشاره کرد. وی انواع کم خونی در کودکان و نوزادان را شامل کم خونی آپلاستیک، کم خونی همولیتیک، کم خونی ناشی از فقر آهن، کم خونی داسی شکل، کم خونی تالاسمی، کم خونی مگالوبلاستیک دانست و افزود: علت ایجاد کم خونی در کودکان دلایل عمده‌ای از جمله از دست دادن گلبول قرمز خون، ناتوانی در تولید گلبول‌های قرمز کافی، از بین رفتن یا تخریب گلبول‌های قرمز، کاهش گلبول‌های قرمز خون یا پایین آمدن سطح هموگلوبین می‌تواند ناشی از اختلالات ژنتیکی مرتبط به گلبول‌های قرمز باشد.

دکتر کشت مندی با بیان اینکه اغلب علائم مربوط به کم خونی در کودکان به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی به سلول‌های بدن است گفت: بسیاری از این علائم در شرایطی که کم خونی خفیف باشد، اصلا دیده نمی‌شود. از شایع‌ترین علائم کم خونی در کودکان می‌توان به مواردی همچون افزایش ضربان قلب، تنگی نفس یا ناتوانی در حبس نفس، نداشتن انرژی کافی یا زود خسته شدن، احساس گیجی یا سرگیجه به ویژه در هنگام ایستادن، سردرد، تحریک پذیری، زخم زبان یا تورم زبان، زردی یا زرد شدن پوست صورت چشم‌ها و دهان، بزرگ شدن طحال، تاخیر در رشد یا پایین بودن سرعت رشد، کند بودن روند ترمیم زخم ها، پیکا یا هرزه خواری (میل به خوردن مواد غذایی غیرمغذی مانند خاک، یخ، نشاسته ذرت، گل رس و…) اشاره کرد. مدیر بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر گفت: درمان کم خونی در کودکان بسته به علائم، سن و وضعیت سلامت عمومی‌شان متفاوت است. علاه بر این نوع درمان به شدت کم خونی نیز بستگی دارد. با توجه به اینکه شایع‌ترین علت کم خونی ناشی از فقر آهن می‌باشد، مصرف مکمل‌ها طبق دستور العمل‌های داده شده توسط مراکز بهداشت و استفاده از قطره آهن قابل پیشگیری و درمان است. ولیکن عواملی که روی نوع درمان پیشنهادی برای رفع کم خونی در کودکان موثر است، بررسی علت ایجاد کم خونی است. بعضی از انواع کم خونی نیاز به درمان ندارند و بعضی دیگر نیازمند دارودرمانی، تعویض خون، جراحی یا پیوند سلول‌های بنیادی هستند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 70