کمبود نیروی متخصص از چالشهای مراکز اقامتی خراسان رضوی است
کمبود نیروی متخصص از چالشهای مراکز اقامتی خراسان رضوی است

رئیس هیات‌ مدیره جامعه حرفه‌ای هتل‌داران خراسان رضوی گفت: کمبود نیروی متخصص یکی از چالشهای مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری این استان در تعطیلات نوروزی است.

به گزارش اخترشرق وبه نقل ازایرنا؛ امیر سزاوار تصریح کرد: در حال حاضر برای تأمین و به‌کارگیری نیروهای ماهر و متخصص با مشکل مواجه هستیم و علت اصلی آن این است که در دوران شیوع کرونا و تعطیلی واحدهای اقامتی و تأسیسات گردشگری بسیاری از کارکنان آموزش‌دیده، شاغل و دارای تجربه را از دست دادیم.

وی ادامه داد: این نیروها به دلیل شرایط پیش‌آمده و باهدف تأمین معاش وارد حوزه‌های کاری دیگری شده‌اند و بسیاری از آن‌ها با رفع محدودیت‌ها و فعالیت دوباره واحدهای اقامتی و تأسیسات گردشگری به حوزه تخصصی کار خود یعنی تأسیسات گردشگری بازنگشته‌اند.

رئیس هیات‌ مدیره جامعه حرفه‌ای هتل‌داران خراسان رضوی گفت: واحدهای اقامتی و تأسیسات گردشگری از این وضعیت متضرر شده‌اند و هم‌اکنون شاهد کمبود نیروی متخصص و باتجربه‌ هستیم.

وی با تأکید بر اهمیت تجربه، آموزش و تخصص افراد شاغل در عرصه گردشگری بخصوص صنعت هتلداری و حوزه اقامت افزود: در حال حاضر تمامی تأسیسات گردشگری در بخشهای مختلف اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی و واحدهای پذیرایی در حال تأمین نیرو هستند.

سزاوار ادامه داد: وضعیت به‌گونه‌ای است که نمی‌توان آمار روشن و دقیق از کمبود نیرو در این حوزه اعلام کرد ولی در پایان تعطیلات و گذر از تعطیلات نوروزی می‌توان آمار قطعی در این زمینه ارائه داد.

وی گفت: تا قبل از شیوع کرونا بیش از ۱۱ هزار نفر شامل ۹ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۲ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در حوزه هتلداری خراسان رضوی شاغل بودند که تاکنون بیش از ۶ هزار نفر آن‌ها به کار خود بازگشته‌اند.

رئیس هیات‌ مدیره جامعه حرفه‌ای هتل‌داران خراسان رضوی افزود: در آغاز تعطیلات نوروزی بیش از ۲۲۰ هتل یک تا پنج ستاره در مشهد میزبان مسافران نوروزی خواهند بود که این تعداد بیش از ۹۰ درصد هتل‌های استان هستند.

وی ادامه داد: هتل‌ها برای خدمت به مسافران ازهرجهت آمادگی دارند اما افزایش هزینه‌های سفر و تورم امکان سفر را برای بخشی از مردم مشکل‌ کرده و سفر» را از سبد خانوار بیرون رانده است.

سزاوار گفت: همه‌چیز برای میزبانی از مسافران و زائران نوروزی در مشهد فراهم است اما باید دید استقبال مردم از سفرهای نوروزی چگونه خواهد بود.

لازم به ذکراست: خراسان رضوی با برخورداری از بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ واحد تأسیسات گردشگری رتبه نخست کشور را در این زمینه دارد.
خبرنگار: سمانه جعفری

image_printچاپ مطلب

Visits: 101