کشاورزان پسته کار شهرستان مشهد، برداشت میوه خندان را از باغ‌های زیرکشت این محصول آغاز کردند
کشاورزان پسته کار شهرستان مشهد، برداشت میوه خندان را از باغ‌های زیرکشت این محصول آغاز کردند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: عملیات برداشت محصول پسته از سطح ۳۵۷۵ هکتار از باغات این شهرستان آغاز شده است.

به گزارش اختر شرق؛ معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: در راستای اصلاح و نوسازی، بهبود عملکرد، مدیریت مصرف سموم و کودهای شیمیایی، اصلاح سیستم آبیاری، انجام عملیات گرده‌افشانی مصنوعی توسط باغداران فعال، اجرای کلاس‌های آموزشی پسته در سطح شهرستان، اجرای عملیات سرشاخه کاری و اجرای عملیات نصب فرمون و کارت زرد و استفاده از سرکه و آبشویی در مبارزه با پسیل به‌منظور کنترل آفات از مه‌ترین اقدامات مؤثری است که انجام‌گرفته است و ۲۰۰۰ هکتار از سطح باغات پسته شهرستان مشهد مجهز به سیستم نوین آبیاری هست.

علیرغم طولانی بودن تاریخ کشت و تولید پسته، پسته هنوز هم به‌وسیله کارگر و با دست از درخت چیده شده و پس از جمع‌آوری جهت فرآوری به واحدهای ضبط پسته ارسال می‌گردد. با توجه به افزایش حجم تولید پسته و نیاز به فرآوری حجم زیاد پسته تر در مدت‌زمان محدود برداشت، ابتدا ماشین‌آلات پوست‌گیری، خشک‌کردن و جداسازی پسته ابداع و توسعه یافتند و

شایان‌ذکر است که شهرستان مشهد با داشتن ۳۵۷۵-هکتار باغات پسته که بیش از ۱۱۵۰ هکتار آن به‌صورت بارور و ۲۴۲۵ هکتار نهال و غیر بارور است یکی از قطب‌های مهم تولید پسته در استان به شمار می‌رود.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد ازجمله کشت‌های کم آب طلب در شهرستان مشهد را ترویج باغات اصولی پسته و کشت گیاهان دارویی عنوان نمود و گفت: در سال جاری دو پایانه ضبط پسته در شهرستان مشهد نیز به بهره‌برداری رسیده است و در حال فعالیت است

سعید خوش قامت گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان ۱۳۴۷ تن پسته خشک در شهرستان با میانگین عملکرد ۱۱۷۱ کیلوگرم در هکتار پسته خشک از باغات پسته برداشت گردد.

مهم‌ترین ارقام پسته شهرستان مشهد فندقی، اوحدی، احمد آقایی، اکبری، کله قوچی و بادام سفیدی است.

وی ادامه داد: این محصول اقتصادی توانسته است در مرحله برداشت در هر هکتار ۱ نفر ثابت و ۱۵ نفر فصلی را در این منطقه مشغول به کار کند.

برداشت پسته از اوایل شهریور شروع و تا اواخر شهریور ادامه دارد.

مهم‌ترین مرحله پس از عمل‌آوری محصول پسته، برداشت به‌موقع محصول است. زمان، فاکتور بسیار مهم و مؤثری در این مرحله بوده و مانع از ایجاد و گسترش محصولات بی‌کیفیت و نامرغوب در بازار مصرف خواهد شد.

به‌طورکلی زمانی که ۷۰ تا ۸۰ درصد پوست روی پسته به‌راحتی از آن جدا شود عملیات برداشت محصول آغاز خواهد شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 6