مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی: پیشرفت مباحث اجتماعی آب نیازمند مدیریت مشارکتی است
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی: پیشرفت مباحث اجتماعی آب نیازمند مدیریت مشارکتی است

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: با نگاه به مقوله اجتماعی آب می بینیم که رشد و تعالی دو بال مدیریت آب با هم انجام نشده و در بخش اجتماعی آب هنوز مشکلات بسیار زیادی وجود دارد که درگیری ها و تنش های آبی چند ماه اخیر نشات گرفته از همین نبود توازن در رشد مدیریت آب دارد.

به گزارش اخترشرق؛ کاظم جم مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه مباحث فنی آب و بحث های اجتماعی آن در مدیریت آب دو بال اساسی برای تحقق استراتژی ها به شمار می رود، اظهارکرد: در سال های اخیر پیشرفت های خوبی در بخش فنی آب در کشور شاهد بودیم و در حال حاضر این اتفاق ایران را جز کشورهای پیشرفته در ساخت سدها، خطوط انتقال قدرت و اجرای سازه های عظیم آبی در دنیا بدل کرده است.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت مباحث اجتماعی آب نیازمند مدیریت مشارکتی است، افزود: برای اثبات این ادعا می توان به ساخت ابرسازه هایی مانند سد کرخه، سد گتوند، سدهای کارون، سد دوستی و … در اقصی نقاط ایران اشاره کرد، به گونه ای که در سال های اخیر توانستیم دانش فنی آب را به کشور های همسایه و دیگر کشورهای متقاضی صادر کنیم.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی ابراز کرد: با نگاه به مقوله اجتماعی آب می‌بینیم که رشد و تعالی دو بال مدیریت آب باهم انجام‌نشده و در بخش اجتماعی آب هنوز مشکلات بسیار زیادی وجود دارد که درگیری‌ها و تنش‌های آبی چند ماه اخیر نشات گرفته از همین نبود توازن در رشد مدیریت آب دارد.

وی با اشاره به اینکه کم‌رنگ بودن مطالعات اجتماعی در طرح‌های توسعه‌ای منابع آب یکی از عوامل اصلی در این نبود رشد متوازن است، ادامه داد: زمانی که در طراحی سازه‌ها فقط مباحث مهندسی مدنظر قرار می‌گیرد و تمام تلاش متصدیان طرح‌ها درزمینهٔ علوم فنی و مهندسی سازه‌ها خلاصه می‌شود و سهم مطالعات اجتماعی طرح‌ها نادیده یا به‌صورت حداقلی به آن پرداخته می‌شود، نتیجه‌ای جز درگیری در طرح‌های انتقال آب بین‌حوزه‌ای یا حتی شهرستانی نخواهد داشت.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: اگر قبل از اجرای هر طرح تمامی جوانب و تنش‌های احتمالی استانی، شهرستانی و قومیتی دیده شود، با پررنگ کردن نقش مدیریت مشارکتی، مطمئن هزینه اجرای طرح‌ها کاهش خواهد یافت همچنین افزایش بهره‌وری و رسیدن به اهداف طرح محقق خواهد شد.

جم بیان کرد: با ساختار جدید در بخش آب کشور انتظار می‌رود حضور بیشتر مدیران در حوزه اجتماعی آب در استان‌ها و در بین مردم زیاد و با شنیدن پیشنهاد‌ها قبل از هرگونه تصمیم‌گیری و اقدام اجرائی در طرح‌های عمرانی می‌تواند مانع خسارات بسیار زیادی که پس از اجرای پروژه‌ها در استان‌ها شود که این مورد علاوه برافزایش بهره‌وری و عمر مفید سازه‌ها، نقش مدیریت مشارکتی را در دستیابی به اهداف به اثبات خواهد رساند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 45