٣۰ درصد از سهمیه پذیرش پزشکان در کلینیک های ویژه به بیماران ارجاعی اختصاص دارد
٣۰ درصد از سهمیه پذیرش پزشکان در کلینیک های ویژه به بیماران ارجاعی اختصاص دارد

سرپرست مدیریت امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: حداقل ٣۰ درصد از سهمیه پذیرش پزشکان در کلینیک های ویژه به بیماران ارجاعی اختصاص دارد و در صورت تکمیل نشدن ظرفیت، از بیماران خارج از این برنامه پذیرش می شود.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر رضا وثوقی مقدم گفت؛ با بیان اینکه روند اجرای نظام ارجاع در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا کنون مطلوب بوده است خاطر نشان کرد: شناسایی کلینیک‌های بیمارستانی سطح ۲ و ۳ در سطح مناطق تحت پوشش دانشگاه توسط معاونت درمان، هماهنگی‌های لازم جهت تامین نیروی انسانی و تخصصی مورد نیاز نظام ارجاع و بارگذاری نقشه ارجاع دانشگاه در معاونت درمان و با در نظر گرفتن فاصله جغرافیایی و بعد مسافت و خصوصیات جمعیتی و فرهنگی در سطح شهرها و شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه از جمله اقدامات معاونت درمان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نظام ارجاع مجموعه فرآیندهایی است که مسیر حرکت و ارتباط فرد را در سطوح دوگانه، برای دریافت خدمات مورد نیاز به منظور تأمین جامعیت و تداوم خدمات سلامت تعیین می‌کند تصریح کرد: این نظام از ارجاع بیمار با ذکر شرح حال بیماری و اقدامات تشخیصی درمانی انجام گرفته در سطح یک شروع شده و با انتقال اطلاعات لازم از نحوه ارائه خدمات و پیگیری بیمار از سطح ارجاع شده به ارجاع دهنده (بازخوراند ارجاع) در بستر سامانه‌های الکترونیک پایان می‌یابد.

دکتر وثوقی مقدم با اشاره به اینکه خدمات نظام ارجاع در سه سطح ارائه می‌شود: تصریح نمود: در سطح اول بیمار به پزشک خانواده مراجعه نموده و تمام خدمات لازم در این سطح را دریافت می‌کند. اما چنانچه خدمات در این سطح پاسخگوی نیاز درمانی مراجعه‌کننده نباشد، پزشک خانواده بیمار را به سطح دوم ارجاع می‌دهد.

وی افزود: در سطح دو خدمات، پزشکان متخصص ارجاع‌شدگان از سوی پزشک خانواده را می‌پذیرند و تمام اقدامات لازم را برای این دسته از بیماران به عمل می‌آورند و در نهایت نتیجه اقدامات و خدمات ارائه‌شده و وضعیت بیمار را به پزشک خانواده اطلاع می‌دهند.

سرپرست مدیریت امور بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه در سطح سوم پزشکان فوق‌تخصص در رشته‌های مختلف، خدمات را به ارجاع‌شوندگان ارائه می‌دهند. اظهار کرد: نکته مهم این است که فوریت‌ها و موارد اورژانسی از این قاعده مستثنی هستند و مراجعه مستقیم افراد دچار فوریت به واحدهای اورژانس یا بیمارستانها مانعی ندارد.

دکتر وثوقی مقدم گفت: پزشک خانواده سطح اول مسئول مراقبت، مدیریت و پیگیری بیمار است و ضروری است دریافت بازخورد از پزشک متخصص توسط پزشک ارجاع دهنده صورت گیرد.

image_printچاپ مطلب

Views: 12