نوع تغذیه به طور مستقیم بر حافظه و عملکرد ذهنی کودکان تأثیرگذار است
نوع تغذیه به طور مستقیم بر حافظه و عملکرد ذهنی کودکان تأثیرگذار است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: دوران تحصیل در مدرسه از جمله بهترین زمان‌ها برای کودکان است که در مورد غذا، بدن و فعالیت‌های سالم اجتماعی بیاموزند. بر اساس مطالعات متعدد، نوع تغذیه می‌تواند به طور مستقیم بر حافظه و عملکرد ذهنی کودکان در مدرسه تأثیر گذار است.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر سعیده طالبی با بیان اینکه کودکان برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل به غذاهای متنوعی نیاز دارند افزود: در کنار فعالیت فیزیکی مناسب به میزان حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز با شدت متوسط تا شدید کودک بایستی وعده‌های غذایی اصلی و میان وعده‌های سالم روزانه را دریافت کند. زمانی که کودک فعال و درحال بازی کردن است، خوردن میان وعده برای بالا نگه داشتن سطح انرژی مهم است. یک میان وعده سالم در هنگام استراحت و نزدیک ظهر و یک میان وعده هنگام عصر معمولاً در روز برای آن‌ها الزامی است.

رییس بخش تغذیه کودکان بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر خاطر نشان کرد: تشویق کودک و نوجوان به خوردن صبحانه بسیار مهم است. یک خواب خوب در طول شبانه روز به میزان ۸ الی ۱۱ ساعت و به دنبال آن خوردن وعده کافی و مناسب صبحانه به آن‌ها کمک می‌کند که فعال بمانند، در مدرسه تمرکز کافی داشته باشند و همچنین در طول روز کمتر گرسنه شوند.

دکتر طالبی با اشاره به نقش مهم والدین در خوردن وعده صبحانه و تقلید دانش آموز از آنان عنوان کرد: ترکیب نان و پنیر و گردو یا یک کاسه غلات با شیر و میوه‌های تازه یک صبحانه عالی برای کودک است.

وی با بیان اینکه مطالعات متعدد نشان می‌دهد که نوع تغذیه می‌تواند به طور مستقیم بر حافظه و عملکرد ذهنی کودکان در مدرسه تأثیر بگذارد، گفت: بهترین کار این است که ناهار را به صورت بسته‌بندی مناسب از خانه به آن‌ها بدهید که اهمیت مصرف غذای سالم و ارتباط آن را با سلامتی از سنین پایین درک کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : تغذیه خوب به دانش آموزان کمک می‌کند تا با آمادگی مناسب ذهنی و بدنی در مدرسه حاضر شوند. از آنجایی که تغذیه مناسب، دانش آموزان را از لحاظ بدنی سالم‌تر نگه می‌دارد، احتمالاً دانش آموزان کمتر بیمار خواهند شد و با نظم بیشتری در کلاس حاضر می‌شوند. مطالعات زیادی نشان می‌دهد که سوء تغذیه منجر به اختلالاتی در رفتار و میزان ضریب هوشی دانش آموزان می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Views: 15