نوشیدن آب چشمه سبب ورود زالو به دستگاه گوارش یک کودک مشهدی شد
نوشیدن آب چشمه سبب ورود زالو به دستگاه گوارش یک کودک مشهدی شد

رئیس بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر مشهد گفت: بلعیدن زالو بر اثر نوشیدن آب آلوده چشمه منجر به خونریزی شدید دستگاه گوارشی در یک کودک ۱۰ ساله مشهدی شد.

به گزارش اختر شرق؛ علی جعفری از درمان یک کودک ده‌ساله که با علائم خونریزی دستگاه گوارش فوقانی و استفراغ خونی به این مرکز درمانی مراجعه کرده بود، خبر داد.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر مشهد تصریح کرد: با انجام اندوسکوپی از دستگاه گوارش این کودک، وجود یک زالو در قسمت فوقانی مری مشاهده و نسبت به خارج کردن آن اقدام شد.

وی با بیان اینکه نوشیدن آب چشمه‌های آلوده، خوردن آب‌های غیر تصفیه و غیر فیلتر و غیر شرب از علل ورود زالو به بدن است اظهار کرد: با ورود زالو در بدن و چسبیدن به دیواره و مخاط دستگاه گوارش و مکیدن خون، رفته رفته رشد کرده و باعث خونریزی دستگاه گوارش فوقانی در کودکان و بزرگسالان می‌شود.

جعفری با تاکید بر استفاده از آب آشامیدنی سالم و مراقبت از فرزندان در زمان حضور در تفرجگاه‌ها افزود: حتی گاهی اوقات به علت شستشوی دهان با آب چشمه‌های آلوده و آب‌های غیر شرب، این انگل وارد دستگاه تنفس فوقانی می‌شود، رشد می‌کند و در نتیجه باعث انسداد راه‌های تنفسی فوقانی و علائم شدید تنفسی می‌شود.

رئیس بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر مشهد در رابطه با نحوه خارج کردن زالو از بدن بیمار گفت: استفاده از آندوسکوپی وتجهیزات خاص پزشکی برای خارج کردن زالو بسیار مؤثر بود اما با باتوجه به حساسیت موضوع و محل قرارگیری زالو در قسمت فوقانی دستگاه گوارش این کار به صورت تیمی با حضور دکتر سبزواری فوق تخصص بیهوشی بیمارستان به خوبی انجام شد.

وی با بیان اینکه در طول ده سال گذشته از تجربه حرفه پزشکیم، این دومین مورد خارج کردن زالو از بدن بیمار بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به بالا رفتن آگاهی مردم، فرهنگ و بهداشت عمومی این موارد کم‌تر مشاهده می‌شود.

جعفری گفت: ۲۴ ساعت پس از انجام آندوسکوپی، بیمارتحت مراقبت قرار می‌گیرد و معمولاً در محلی که زالو به ان چسبیده زخم کوچکی ایجاد شده و گاهاً ممکن است تداوم خونریزی داشته باشد که بدین ترتیب سطح هموگلوبین و فشار خون بررسی شده و وضعیت از لحاظ هموداینامیک بررسی خواهد شد، در ادامه روند درمان با گرفتن مراقبت‌های بیمارستانی و استفاده از داروهای مناسب که پزشک تجویز خواهد کرد بیمار از بیمارستان مرخص می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 30