نقد و بررسی نمایش گیاهمرد اثری از محمد خوش خلق در مشهد
نقد و بررسی نمایش گیاهمرد اثری از محمد خوش خلق در مشهد

خوش خلق: نمایش گیاهمرد برشی از مسائل خاورمیانه است که سعی در به یاد آوری اندوه رایج و موضوعاتی از قبیل جنگ، نزاع، فقدان هویت و از دست دادن دارد. شخصیت‌های دور افتاده و فضای نمایشی مونولوگ محور نشان دهنده جهان تنهایی آدم‌های نمایش است که به آن پرداخته شده. وی افزود اینکه آنان از چه تاریخ و دوره ای می‌آیند در درجه دوم برای گروه اهمیت دارد، همچنین عنوان کرد انتخاب عامدانه فضای ملتهب و آشفته و انتقال آن به مخاطب بیانگر جامعه آشفته است که نمایش سعی در به تصویر کشیدن آن دارد.

به گزارش اختر شرق؛ دانوش یزدان پناه با اشاره به اولین جریان سیاسی جمهوری مانند در ۱۹۷۳ در افغانستان به تنوع مفهوم جهاد در دهه‌های متفاوت افغانستان اشاره کرد وی اضافه کرد کیومرث شخصیت نمایش که برگرفته از داستان شاهنامه می‌باشد نشان دهنده تمدن و مدرنیته زمان در نمایش است.

سیدمحمد مداح حسینی، استاد ادبیات نمایشی و منتقد تئاتر مشهد: موضوع تجربه امنیت در افغانستان و آغاز نمایش با جنگ، از گیاهمرد اثری ساخته در راستای جستجو برای زندگی. فرم روایی نمایشنامه و انتقال مفاهیم از طریق مونولوگ موضوع دیگری بود که مداح حسینی به آن پرداخت. وی معتقد است: عناصری در نمایشنامه وجود دارد که این اثر به آن نپرداخته است و درخصوص شکل گیری فضاسازی نیز بیان داشت که خیلی از جزئیات اثر مسکوت مانده و می‌توانست بیشتر شکل بگیرد.

نمایش گیاهمرد هرشب ساعت ۲۰:۱۵ در حوزه هنری مشهد تا ۱۸ اسفند روی صحنه است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 20