نشست بررسی مسائل تجارت ایران و افغانستان در مشهد برگزار می‌شود/ فرماندار تایباد: در مرز دوغارون شاهد کمترین تبعات امنیتی و اقتصادی بودیم
نشست بررسی مسائل تجارت ایران و افغانستان در مشهد برگزار می‌شود/ فرماندار تایباد: در مرز دوغارون شاهد کمترین تبعات امنیتی و اقتصادی بودیم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: طی نشستی در هفته آینده با حضور دین‌پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور، فعالان اقتصادی و بازرگانان حوزه افغانستان، دستگاه‌های ملی و استانی، مشکلات و مسائل کنونی مرتبط با تجارت با آن کشور بررسی می‌شود.

به گزارش اختر شرق؛ مرتضی اشرفی در نشست کارگروه ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی، اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی حاکم بر افغانستان و وقفه‌های ایجادشده در تجارت با این کشور به‌ویژه در مرز دوغارون که به سمت شرایط عادی حرکت می‌کند قرار است این موضوع طی نشست مزبور از سوی مدیران اقتصادی و کارشناسان و فعالان تجارت در این حوزه موردبحث و بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به روند رو به بهبود وضعیت تجارت با افغانستان در مرز دوغارون ادامه داد: در این زمینه توجه ویژه به بخش خصوصی و فعال شدن و همفکری اعضای اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان ضروری است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: رونق اقتصادی مرز اولویت اصلی خراسان رضوی است و هر یک از مدیران این حوزه باید وظیفه خود را در مرز دوغارون به نحو مطلوب انجام دهند تا کارها به نحو احسن مدیریت شود و ساماندهی شده و بیشترین صادرات و ترانزیت کالا از مرز دوغارون انجام گیرد.

اشرفی با اشاره به مشکلات موجود در مرز باجگیران و راه‌آهن خواف- هرات به‌عنوان مهم‌ترین معضلات حوزه مرز خراسان رضوی، عنوان کرد: تمام این موارد طی گزارشی مبسوط به وزارت کشور اعلام‌شده است.

وی همچنین بر استفاده مطلوب از ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس ازجمله تأسیسات زیر بنایی و حمل‌ونقلی تأکید کرد و گفت: باید برنامه‌ریزی لازم و اطلاع‌رسانی مطلوب صورت گیرد تا ضمن جذب سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های این منطقه غفلت نشود.

فرماندار تایباد نیز در این نشست گفت: با تلاش شبانه‌روزی همه دستگاه‌های امنیتی و مسئول در مرز دوغارون شاهد کمترین تبعات امنیتی و اقتصادی بودیم و پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از بروز کمترین تبعات تحت تأثیر تحولات امنیتی و اقتصادی در مرز دوغارون است.

محسن سیاح بیان کرد: باوجود بروز تغییر و تحولات در کشور افغانستان، حداقل ماندگاری و توقف ناوگان را در مرز دوغارون داشتیم و روزانه به‌طور میانگین ۶۵۰ تا ۷۰۰ کامیون صادراتی و ترانزیتی از دوغارون به نقاط دیگر کشور ارسال می‌شد، درصورتی‌که اگر معبر زمینی دوغارون با مشکلاتی مواجه می‌شد حدود سه هزار ناوگان در این مرز متوقف می‌ماند.

وی بیان کرد: خوشبختانه با همکاری دستگاه‌های متولی در مرز و پیگیری استان از طریق گمرک و پایانه‌های مرزی، به دلیل تسلط و اشرافیت اطلاعاتی و اقتدار نیروهای انتظامی و نظامی، مشکل خاصی در مرز دوغارون به وجود نیامد.

فرماندار تایباد گفت: تغییر و تحولات سیاسی در افغانستان باعث بروز فرازوفرودهایی در تجارت با این کشور شده است به‌طوری‌که در روزهای نخست شاهد کاهش ۵۰ درصدی صادرات و واردات کالا در مرز دوغارون و بی‌سامانی وضعیت بخش‌های اداری در آن‌سوی مرز و تبادلات ارزی بودیم.

سیاح اظهار کرد: هم‌اینک وضعیت صادرات و ترانزیت کالا در دوغارون روند افزایشی دارد و نباید ازنظر دور داشت که مرز دوغارون درگذشته با مشکلاتی مواجه بوده که بخشی از آن از ایران و بخشی دیگر از افغانستان نشات می‌گیرد، اما بعدازاین تغییر و تحولات مشکلات بیشتر شده است.

وی پیشنهاد کرد که یک کارگروه و کمیته کارشناسی ویژه مرز دوغارون تشکیل و مسائل را به‌صورت میدانی و کارشناسی بررسی کند تا موانع و مشکلات برطرف و صادرات و واردات کالا شتاب گیرد.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: طرف افغانستانی عوارض متقابل برای ناوگان حمل‌ونقلی را ۳۰ درصد افزایش داده است اما آمارها گویای مساعد شدن وضعیت تردد در مرز است.

جواد وحدتی فر گفت: ساخت مسیر جدید در مرز دوغارون برای تردد کامیون‌ها در حال انجام است و ۸۵ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

ناظر گمرکات خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از ۱۷ اردیبهشت‌ماه تا ۱۷ تیرماه، میزان ورودی کامیون از افغانستان به خراسان رضوی از طریق مرز دوغارون (گمرک، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و بازارچه مرزی) درمجموع ۲۰ هزار و ۲۸۴ دستگاه کامیون و میزان کامیون خروجی از مرز دوغارون در این مدت ۱۵ هزار و ۷۷۱ دستگاه بوده است.

امید جهان خواه بابیان اینکه از ۱۸ تیرماه تا ۱۵ شهریورماه میزان ورودی کامیون از افغانستان به خراسان رضوی از طریق مرز دوغارون درمجموع ۱۰ هزار و ۸۴۵ دستگاه و میزان کامیون خروجی در این مدت از مرز دوغارون ۱۰ هزار و ۹۹۶ دستگاه بوده است، تصریح کرد: میزان کامیون ورودی به مرز دوغارون در بازه زمانی ۱۷ اردیبهشت‌ماه تا ۱۷ تیرماه در مقایسه با بازه زمانی ۱۸ تیرماه تا ۱۵ شهریورماه ۴۷ درصد کاهش و میزان کامیون خروجی از مرز دوغارون در این بازه‌های زمانی ۴۴ درصد کاهش‌یافته است.

وی اظهار کرد: میزان صادرات کالا از ۱۷ اردیبهشت‌ماه تا ۱۷ تیرماه از مرز دوغارون به میزان ۱۴۶ هزار تن و میزان ترانزیت کالا در این مدت از مرز دوغارون ۱۱۷ هزار تن بوده، درحالی‌که میزان صادرات کالا از این مرز از ۱۸ تیرماه تا ۱۵ شهریورماه ۸۲ هزار تن و میزان ترانزیت کالا از این مرز در مدت مزبور ۵۲ هزار تن بود.

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: مقایسه صادرات و ترانزیت کالا از مرز دوغارون در بازه زمانی ۱۷ اردیبهشت‌ماه تا ۱۷ تیرماه با ۱۸ تیرماه تا ۱۵ شهریورماه حاکی از کاهش ۴۳.۸ درصدی و ۵۷.۵ درصدی است.

جهان خواه دلایل اصلی کاهش صادرات و ترانزیت کالا در مدت مزبور در مرز دوغارون را عدم اجازه ورود ارز یا دلار از کشور افغانستان و عدم اعتماد تجار افغانستانی به تجارت در این مرز به دلیل شرایط سیاسی آن کشور ذکر کرد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 6