میدان‌داری دانشجویان زیر سایه امام هشتم (ع)
میدان‌داری دانشجویان زیر سایه امام هشتم (ع)

نگاهی به کارنامه سه ساله مجتمع دانشجویی امام رضا (ع) در عرصه های فرهنگی و اجتماعی.

به گزارش اخترشرق، در آستانه ۱۶ آذر روز دانشجو و به مناسبت سومین سالگرد افتتاح مجتمع دانشجویی امام رضا (ع)، «مجتبی مختاری» مدیرعامل موسسه جوانان بنیاد کرامت رضوی گزارشی از دستاوردهای این مجتمع طی سه سال گذشته ارائه کرد.

مختاری در ابتدا به تقویت اقدامات آستان قدس رضوی در حوزه جوانان، طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: توسعه مراکز تربیتی و استفاده بهینه از منابع وقف در جهت انجام رسالت اجتماعی این آستان ازجمله اهداف عالی آستان قدس رضوی به شمار می‎آید که در راستای ترویج معارف ناب دینی و نشر ارزش‎های فرهنگی و تربیتی در سال‌های اخیر موردتوجه قرارگرفته است.

وی ادامه داد: موسسه جوانان بنیاد کرامت رضوی به‌عنوان متولی حوزه جوانان و دانشجویان، در ۱۶ آذرماه سال ۱۳۹۷ مجتمع دانشجویی امام رضا (ع) را در مساحتی بالغ‌بر ۵ هزار مترمربع در نزدیکی حرم مطهر رضوی با ظرفیت اسکان بالغ‌بر ۳۵۰ نفر افتتاح کرد.

مدیرعامل موسسه جوانان بنیاد کرامت رضوی به وضعیت سابق فضای این مجموعه قبل از افتتاح مجتمع دانشجویی هم اشاره و اظهار کرد: این فضا پیش از تأسیس مجتمع دانشجویی فضایی متروکه و انبار لوازم اسقاطی بود اما با تدبیری که اتخاذ شد، حالا به محلی برای تعالی فکر و اندیشه جوانان تبدیل‌شده است و علاوه بر تسهیلگری در زیارت گروهی دانشجویان، با تنظیم دوره‎های غنی کوتاه‌مدت، خدمات جامعی به این قشر تأثیرگذار جامعه ارائه می‌کند.

مختاری به برخی امکانات این مجتمع هم اشاره کرد و گفت: از دیگر ظرفیت‎های این مجتمع می‎توان به سالن همایش مجهز ۳۰۰ نفره و فضاهای تعاملی همچون پاتوق کتاب، سرای اندیشه و کلاس‎های کارگاهی اشاره کرد.

به گفته او با افتتاح این مجتمع و برنامه‌های اجراشده طی سه سال گذشته، تلاش شده، گام‌هایی برای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و توصیه‌های مؤکد ایشان مبنی بر آماده‎سازی فضا برای رشد معنویت و کار فکری و فرهنگی هدفمند و عمیق در دانشگاه‌‏ها بردارد.

 مختاری گفت: مجتمع دانشجویی امام رضا (ع) به برکت نام حضرت رضا (ع)، به پاتوقی برای هم‎افزایی و همفکری و البته محل بروز و شکل‎گیری بسیاری از فعالیت‎های فرهنگی اجتماعی قشر جوان دانشجو و انقلابی مشهد تبدیل‌شده است که با استفاده از ظرفیت‎های این فضا در جبهه‎های مختلف فرهنگی و جهادی، از برپایی هیئات مذهبی، پویش‎های مختلف اهدای خون، برپایی کارگاه‎های کوتاه‌مدت و … وارد عمل شده و تأثیرگذار بوده است.

وی بابیان اهداف و رسالت‌های این مجتمع تأکید کرد: یکی از اصلی‏ترین سرفصل‎های برنامه‎ای این مجموعه بسترسازی و حمایت از اردوهای زیارتی دانشجویان زیارت اولی، نخبه و محروم سایر شهرستان‏ها و در مرحله بعد ساماندهی اردوهای تشکیلاتی دانشگاه‎های سراسر کشور است.

 مختاری ادامه داد: خوشبختانه با برنامه‎ریزی‎های انجام‌شده، طی سه سال سپری‌شده از زمان افتتاح این مجموعه کم‌نظیر، بیش از ۵۰ هزار دانشجو از ۱۵۰ دانشگاه و تشکل دانشجویی کشور از ظرفیت اردویی این مجتمع استفاده کرده‌ و صدها جلسه همایش، کارگاه و کلاس و گعده دانشجویی با حضور فعال دانشجویان و جوانان انقلابی کشور در این ظرفیت بی‎بدیل و با نگاه خاص حضرت رضا (ع) برگزارشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: این مجتمع با توجه به امکانات و ظرفیت‎هایی که داراست، دغدغه‌های مجموعه‎های دانشجویی برای برگزاری اردوهای زیارتی مشهد را برطرف کرده است چراکه می‌توانند از خدمات آستان قدس رضوی ازجمله، اسکان، سرویس‌دهی، تأمین غذا و همچنین دوره‌های آموزشی و تربیتی بهره ببرند و پیوسته‌ای اردوی زیارتی را تکمیل کنند.

مختاری به دیگر خدمات اجتماعی ارائه‌شده توسط دانشجویان با محوریت این مجتمع هم اشاره و تصریح کرد: از ابتدای سال گذشته که کشور با مشکلات ناشی از کرونا مواجه شد، بسیاری از تشکل‎های مردمی و خودجوش در راستای اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب برای رزمایش همدلی و مواسات، وارد میدان شدند، مجتمع دانشجویی امام رضا (ع) به‌عنوان ستاد فرماندهی رزمایش، مسئولیت هماهنگ کردن تشکل‎های مردمی را به عهده داشت، در همین ایام با توجه به اعلام نیاز فوری بانک خون کشور و کمبود شدید ذخایر خونی، پویش «نذر خون» توسط موسسه جوانان آستان قدس رضوی به راه افتاد و هماهنگی لازم جهت استقرار گروه سیار اهدای خون خراسان رضوی در این مجتمع صورت گرفت؛ همچنین این مکان در ایام افزایش آمار واکسیناسیون کرونا، به‌عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی تزریق واکسن در شهر مشهد فعال بود

image_printچاپ مطلب

Visits: 3