معاون پژوهش، برنامه ریزی و اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور:داشته های علمی جهان اسلام منحصر به جغرافیای خاصی نیست/ ۳۰۰۰ کتابخانه مجهز در کشور
معاون پژوهش، برنامه ریزی و اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور:داشته های علمی جهان اسلام منحصر به جغرافیای خاصی نیست/ ۳۰۰۰ کتابخانه مجهز در کشور

تفاهم نامه همکاری در راستای افزایش تعاملات فرهنگی فی ما بین نهاد کتابخانه های عمومی کشور و کتابخانه عمومی امیرالمومنین(ع) نجف در مشهد مقدس امضا شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، تفاهم نامه همکاری با حضور سیدباقر میرعبداللهی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور و حجت الاسلام حیدر السهلانی، مدیر کتابخانه های عمومی امیر المومنین نجف با هدف افزایش تعاملات فرهنگی به میزبانی مشهد مقدس امضا شد.

سید باقر میرعبداللهی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشورگفت: مطابق دستورات و تعالیم اسلامی کسب علم و دانش و تعلیم و تعلم مرز نمی شناسد و محدود به جغرافیای خاص نیست.
وی اظهار کرد : حضور مهمانان عراقی، از شهرهای مقدس کربلا و نجف اشرف یادآور مجاهدات علامه امینی در نگارش کتاب الغدیر است و تلاش های خستگی ناپذیر علامه در حفظ میراث شیعی و علوی در جهان اسلام را فراموش نمی‌کنیم و مایه افتخار است که با دوستانی طرف قراداد هستیم که نام و یاد این مرد را به همراه دارند.
میرعبدالهی در خصوص مسئولیت های تشکیلاتی نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: کسب دانش و تعاون علمی به کرات در سخنان اهل بیت(ع) دیده می شود و مطابق دستورات و تعالیم اسلامی کسب علم و دانش و تعلیم و تعلم مرز نمی شناسد و محدود به جغرافیای خاص نیست.
او ابراز کرد: مبتنی بر این تعلیم، معتقد هستیم داشته های علمی جهان اسلام منحصر به جغرافیای خاص نیست و تمام امت اسلام را شامل می شود.
وی افزود: در همین راستا ما موظف به معرفی خودمان به مجامع علمی هستیم و استعداد نهاد کتابخانه ها در توسعه کتابخانه و انتشارات اطلاعات برای همه مردم ظرفیت بی نظیری است.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اینکه ۳۰۰۰ کتابخانه در کشور موجود است، گفت: این ظرفیت به اندازه ای است که کتابخانه به عنوان تنها مرکز فرهنگی برای مردم شناخته شده است. خوشحالیم که می توانیم این طرفیت را در قالب این انعقاد در بیرون از مرزها گسترش دهیم.
در ابتدا سید باقر میرعبدالهی، معاون پژوهش برنامه ریزی و اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: مدتی قبل برخی همکاران به دعوت کتابخانه، مهمان نجف و کربلا بودند و از اطلاعات علمی آن بهره مند شدند و پذیرش این مجلس به نوعی پاسخ به گرامیداشت مهمانان ایرانی از کشور عراق است. امیدواریم تلاش علمی مرزی رضای حق باشد و افق های روشنی از دانایی پیش روی ما بگشاید.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در جلسه تفاهم نامه همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور و کتابخانه های عمومی امام امیرالمؤمنین نجف اشرف که اول شهریور ماه در کتابخانه عمومی امام خمینی برگزار شد، گفت: تفاهم نامه همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور و کتابخانه های عمومی امیر المومنین نجف به ارتقای فرهنگ دوکشور منجر می شود.
وی افزود: امضای این تفاهم نامه را در ایام محرم، درآستانه اربعین و در جوار امام مهربانی به فال نیک می گیریم و امید داریم دیپلماسی جدید منشا خیر و برکت و اثر باشد.
سبزیان اظهار کرد: به مهمانان بزرگ عراقی خیر مقدم عرض می کنم و این تفاهم با عنایت امام رضا(ع) به ارتقای فرهنگ دوکشور منجر می شود و این شعار را تقویت می کند که ایران و عراق لا یمکن الفرار.

در ادامه حجت الاسلام حیدر السهلانی، مدیر کتابخانه های عمومی امیر المومنین نجف گفت: این تفاهم نامه مشترکات بین دو کشور را نشان می دهد و به توسعه همفکری بین محققان و پژوهشگران دو کشور کمک می کند.
وی افزود: نمی توانیم این همه خدمت و مهمان نوازی را جبران کنیم و تشکر بزرگ از مهمان نوازی مقام معظم رهبری داریم و همچنین از نهاد کتابخانه های عمومی نجف اشرف.
السهلانی به اثرات کتاب الهی اشاره کرد و اظهار کرد: ابرار در بالاترین مرتبه هستند و در دین اسلام به نگه داری از کتاب سفارش شده چون به آن ها نیاز خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: یکی از عالمان در جلسه ای می پرسند که چه چیزی بهتر از تمام چیزهاست؟ یکی گفت باغ های دمشق و دیگری نهروان و سایر افراد، اماکن مهم را گفتند، اما او در پاسخ گفت اینها به چشم زیبا هستند و ما زیبایی دل را می خواهیم و شروع به معرفی کتاب ها کرد.
مدیر کتابخانه های عمومی امیر المومنین نجف افزود: کتابخانه علامه امینی ۱۹۵۳ تاسیس شد چون علامه، نگارش به موسوعه امیر را احساس کردند. سفرهای ایشان به ایران و هند، برای جمع کردن منابع و نوشته های امیر المومنین بود و در حال حاضر بالغ بر ده هزار دست نوشته در این کتابخانه موجود است.
وی با خاطر نشان کردن اینکه دست خطی از امیر المومنین در این کتابخانه موجود است، گفت: مهر امام حسن بر این دست خط حقیقت آن را اثبات می کند و در آن نوشته شده امیر المومنین این دست خط را در سال ۳۰ هجری نوشتند. همچنین کتاب شفای ابن سینا، قدیمی ترین کتاب این مجموعه است و بالغ بر ۴۰۰۰ کتاب سنگی در این کتابخانه موجود است.
حیدرالسهلانی با خاطر نشان کردن اینکه ۱۰۰۰ کتاب نادر در این کتابخانه وجود دارند و و تمام کتاب ها به ده هزار نسخه می رسد، افرود: کتابخانه در حال توسعه است و در حال حاضر چهار طبقه در دست احداث است.
وی یادآور شد: این تفاهم نامه مشترکات بین دو کشور را نشان می دهد و به توسعه همفکری بین محققان و پژوهشگران دو کشور کمک می کند.
مدیر کتابخانه های عمومی امیر المومنین نجف ابراز کرد: کلمه و کتاب موقعیت نمی شناسد همانطور که پیامبر فرمودند در جستجوی کتاب باشید.
وی در پایان گفت: آیت الله سیستانی می فرمایند باید فضا و بستر کتابخانه بهترین فضا باشد و در غیر این صورت ارزشی ندارد و آیت الله خامنه ای نیز می فرمایند کتابخانه ها جایگاه هایی برای انتقال ایده ها و تفکرات به جامعه است.

در پایان نیز سید علاء عبدالحسین القاسم، مدیر کل پژوهش و مطالعات دیوان وقف شیعی عراق گفت: سیاست مقام معظم رهبری باعث شده است که با وجود تحریم ها، ایران اسلامی پیشرفت های بسیاری کسب کند و هر قدمی برای پیشرفت ایران لازم باشد از سوی کشور عراق انجام خواهد شد.
وی در ابتدا از زحماتی که برای تجهیز کتابخانه های ایران انجام شده است قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران پیشرفت های بسیاری در زمینه علم داشته است و این تفاهم نامه مایه افتخار کشور عراق است.
القاسم ابراز کرد: سیاست مقام معظم رهبری باعث شده است که با وجود تحریم ها، ایران اسلامی پیشرفت های بسیاری کسب کند و صراحتا اعلام می کنم هر قدمی برای پیشرفت ایران لازم باشد از سوی کشور عراق انجام خواهد شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 32