معاون توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی خبر داد؛ فعالیت ۲۴ مرکز توان‌بخشی و مراقبت از بیماران روانی در خراسان رضوی
معاون توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی خبر داد؛ فعالیت ۲۴ مرکز توان‌بخشی و مراقبت از بیماران روانی در خراسان رضوی

معاون توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهزیستی خراسان رضوی از ۱۷۰۰ بیمار روانی مزمن در ۲۴ مرکز نگهداری و مراقبت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا علیزاده در نشست بررسی چالش‌های مراکز توان‌بخشی بیماران روانی، بابیان این‌که این بیماران در سنین ۱۵ سال به بالا و در درجات گوناگون اجتماعی هستند، اظهار کرد: این افراد به خاطر ابتلا به بیماری‌های روانی مزمن تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند.

وی ادامه داد: بیمار روانی مزمن به بیماری اطلاق می‌شود که دوره حاد بیماری را گذرانده و بر اساس تشخیص کمیسیون پزشکی بهزیستی، واجد شرایط دریافت خدمت از بهزیستی و استفاده از یارانه‌های درمانی و کمک توان‌بخشی است.

معاون توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰ مرکز شبانه‌روزی، ۱۰ مرکز ویزیت در منزل و چهارخانه یک‌چهارم راهی و نیمه‌مستقلی، به بیماران روانی مزمن مجهول‌الهویه و فاقد خانواده مؤثر به‌منظور توانمندسازی و حضور در جامعه خدمت‌رسانی می‌کند.

وی تأکید کرد: در سال جاری، خانواده محوری مورد تأکید بیشتری قرارگرفته و به همین لحاظ، خانواده‌هایی که بیماران خود را در منزل مورد مراقبت قرار دهند، یارانه دریافت می‌کنند.

علیزاده در مورد بیماران «بلا صاحب» گفت: با هماهنگی دستگاه قضائی، قیمومیت این بیماران را دادستان بر عهده می‌گیرد تا اموال آنان محافظت‌شده و هزینه‌های درمان و توان‌بخشی آنان نیز طبق نظر دستگاه قضائی تأمین شود.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش اختلالات روانی در سطح عمومی، متقاضیان دریافت خدمت در بهزیستی نیز افزایش‌یافته ولی ازآنجاکه سیاست بهزیستی، بر مرکز زدایی و خانواده محوری استوارشده، مراکز جدید تأسیس نمی‌شوند بلکه ترخیص و جایگزینی مدنظر است که توان‌بخشی واقعی و عمیق را در مورد این گروه از بیماران عملیاتی می‌کند تا این عزیزان به دامان خانواده‌هایشان بازگردند و بهبود بهتر و سریع‌تری را تجربه کنند.

معاون توان‌بخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: البته تعدادی از بیماران روانی مزمن، باید مرتب تحت نظر روان‌پزشک باشند و به‌صورت مستمر و منظم دارو مصرف کنند، هرگونه تغییر حال و شرایط آنان باید با روان‌پزشک در میان گذاشته شود تا زندگی پایدارتر و پویاتری را سپری کنند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 1