مشهد، دومین شهر موفق کشور در اجرای طرح بازآفرینی شهری / خبر خوش برای ۷هزار متقاضی طرح جوانی جمعیت مشهد
مشهد، دومین شهر موفق کشور در اجرای طرح بازآفرینی شهری / خبر خوش برای ۷هزار متقاضی طرح جوانی جمعیت مشهد

فرماندار مشهد گفت: بعد از شهرداری تهران، بالاترین عملکرد در بازآفرینی شهری متعلق به شهرداری مشهد است و امیدواریم تا در سایه تعامل بیشتر دستگاه‌های اجرایی استان، دستیابی به پروژه‌ها و تحقق چشم‌اندازهای اجرایی تسریع شود.

به گزارش اختر شرق؛ در این نشست که به ریاست جواد خدایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، با حضور وحید داعی مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی و دبیر قرارگاه نهضت ملی مسکن استان و شرکت سیدرضا موسوی‌نیا مدیرکل بنیاد مسکن استان و جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی برگزار شد، رسیدگی به چالش‌های اجرای نهضت ملی مسکن، تعیین وضعیت اجرای طرح بازنگری روستایی، مرور آخرین تحولات بازآفرینی شهری، تدوین نقشه راه قانون جوانی جمعیت و بررسی گزارش پروژه‌های شهری در دستورکار قرار گرفت. اصلاح قانون مسکن به نفع مردممحسن داوری فرماندار مشهد در این نشست از آغاز اجرای بند ۴ مصوبات قانونی جدید با هدف کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر این، مقرر شده تا دوران مشارکت اقتصادی موردنیاز برای دریافت تسهیلات هم به حداقل کاهش پیدا کند تا مردم بتوانند سهل‌تر به اعتبارات موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند. وی تأکید کرد: یکی از مفاد بسیارموثر در قانون جدید، ضرورت اجرای همزمان زیرساخت‌های زیربنایی همچون آب، برق و فاضلاب به موازات عملیات آماده‌سازی اراضی دولتی است که می‌تواند تا حد زیادی بر سرعت تکمیل پروژه‌ها بیفزاید. فرماندار مشهد هم‌چنین با اشاره به جزئیات و چالش‌های اجرای طرح بازنگری در نقشه هادی روستایی گفت: در مجموع از ۱۱۰ روستای معرفی‌شده، تاکنون طرح هادی ۶۲ روستا موردبازنگری و اصلاح قرار گرفته و مابقی هم در دستورکار قرار دارد. وی بیان کرد: بعد از شهرداری تهران، بالاترین عملکرد در بازآفرینی شهری متعلق به شهرداری مشهد است و امیدواریم تا در سایه تعامل بیشتر دستگاه‌های اجرایی استان، دستیابی به پروژه‌ها و تحقق چشم‌اندازهای اجرایی تسریع شود.

رسیدگی به درخواست ۷ هزار متقاضی طرح جوانی جمعیت جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی در این جلسه با بیان اینکه به طور کلی، درخواست حدود ۵۸ درصد از داوطبان نهضت ملی مسکن در شهرستان مشهد به تأیید نهایی رسیده است، اظهار کرد: از مجموع ۱۶هزار و ۹۰۲ نفر متقاضی، درخواست ۹هزار و ۸۱۸ نفر تأیید شده و در فرآیند تأمین اعتبار و ساخت قرار دارد. البته از این میان، حدود ۷هزار نفر در زمره متقاضیان طرح جوانی جمعیت هستند که آیین‌نامه سازماندهی آن‌ها به‌تازگی ابلاغ شده و مشکلات موجود به سرعت درحال حل‌وفصل است. وی افزود: در بخش‌های رضویه و ملک‌آباد هم از مجموع ۳هزار و ۴۶۱ متقاضی، بیش از هزار و ۸۰۰ نفر تعیین تکلیف شده‌اند. وضع در شهر جدید بینالود به مراتب بهتر است، زیرا از مجموع ۱۶۳۷ نفر متقاضی زمین و مسکن در این شهر، درخواست ۱۴۷۱ نفر موردرسیدگی قرار گرفته و تأیید شده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با بیان اینکه تکلیف برنامه ابلاغی بازآفرینی در مشهد، صدور پروانه برای ۲۸هزار واحد تا پایان ۱۴۰۳ است، گفت: به‌طور کلی، طبق برنامه ابلاغی برای بازآفرینی در چشم‌انداز چهارساله باید پروانه ۵۶هزار واحد مسکونی صادر شود که تحقق حدود ۹هزار پروانه باید تا پایان ۱۴۰۳ صورت بگیرد. البته قرار نیست در این‌باره، دولت به میدان بیاید بلکه این تعداد واحدهای هدف بازآفرینی، به موازات ۷۵هزار واحد در بخش خودمالکین، ۶۴هزار واحد در بخش روستایی و واحدهای بخش حمایتی است که دولت در قالب اعطای زمین، تسهیلات و تخفیف پروانه حمایت می‌کند و مردم خودشان مجری مسکن هستند.

رسیدگی به ۲۲۹۲ هکتار بافت فرسوده در شهرستان وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی هم در این نشست با بیان اینکه تاکنون ظرفیت ساخت ۱۴هزار و ۴۲۰ واحد مسکونی در مشهد شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: از این میان، دوهزار و ۴۲۰ واحد در شهرک مهرگان ایجاد خواهد شد و ۱۳هزار و ۸۰۰ واحد باقیمانده هم در زمین ۵۰ هکتاری منطقه سیدی جانمایی شده است. وی ادامه داد: درحال حاضر، درحال رایزنی برای تأمین زمین مسکونی در بخش رضویه هستیم. البته قرار نیست بارگذاری سنگین در این مناطق اتفاق بیفتد و آپارتمان‌سازی انجام شود بلکه ۱۰ هزار واحد مسکونی که برای این بخش درنظر گرفته شده، حداکثر در دوطبقه در میانگین زیربنای ۲۰۰متر لحاظ خواهد شد. مدیر کل راه و شهرسازی استان درخصوص آخرین وضعیت بافت فرسوده شهرستان مشهد نیز گفت: به‌طور کلی، ۲۲۹۲ هکتار بافت فرسوده در پهنه‌های حاشیه و محلات خاص شهری همچون بافت پیرامونی حرم، آبکوه و وکیل‌آباد وجود دارد که مقرر شده تا بابت جابجایی در طرح نوسازی بتوانند در سامانه ثبت‌نام کنند و با پروانه زمین، وام بازآفرینی دریافت کنند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 40