مراجعه زودهنگام نقش مهمی در درمان موثر و جلوگیری از عوارض خطرناک ناشی از ابتلا به اومیکرون می شود
مراجعه زودهنگام نقش مهمی در درمان موثر و جلوگیری از عوارض خطرناک ناشی از ابتلا به اومیکرون می شود

مدیر مرکز آموزشی، پژوهشی درمانی قائم (عج) از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مراجعه زودهنگام نقش مهمی در درمان موثر و جلوگیری از عوارض خطرناک ناشی از ابتلا به اومیکرون دارد.

به گزارش اخترشرق وبه نقل از وبدا؛ دکتر حسن خداپرست در گفت‌وگو با خبرنگار وب دا، با بیان اینکه مراجعه دیر هنگام موجب نیاز به بستری و یا فوت ناشی از بیماری می شود خاطر نشان کرد: متأسفانه باید بگوییم که اومیکرون به نادرست یک سرماخوردگی ساده معنا شده و به سادگی از علائم پرخطر آن عبور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اشتباه دیگر در تعریف نادرست ویروس اومیکرون بی خطر و کم خطر بودن آن بوده است، تصریح کرد: تمامی ویروس‌ها خطرناک هستند و این خطر در زمانی بیشتر می‌شود که آن را جدی نگیریم و همانند یک بیماری ساده با آن برخورد کنیم.

مدیر مرکز آموزشی، پژوهشی درمانی قائم (عج) با بیان اینکه باید در شرایط کنونی کوچکترین علائم را اومیکرون بدانیم و با قرنطینه خودمان از سایر افراد خانواده جدا باشیم، خاطرنشان کرد: اگر وضعیت فرد بیشتر از ۲ روز به طول انجامید باید حتماٌ به پزشک یا مراکز منتخب کرونا مراجعه شود و در این شرایط باز هم نیازی به مراجعه مستقیم به بیمارستان نیست و اگر نیاز باشد بیمار از طریق مراکز منتخب کرونا و مراکز سطح ۱ و ۲ به بیمارستان ارجاع داده می‌شود.

دکتر خداپرست افزود: متأسفانه مرگ‌های کرونایی روند افزایشی داشته و علت اصلی آن وجود باورهای نادرست ایجاد شده به خصوص پس از انجام واکسیناسیون کامل بوده است، دریافت ۳ دُز واکسن به معنای ایمنی کامل نبوده و نیست و باید همچنان استفاده از ماسک، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی در دستور کارمان قرار بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه اهمیت مراجعه به‌هنگام به بیمارستان در دوری از عوارض بدتر و مرگ و میر نقش مهمی دارد گفت: در حال حاضر ۱۱۸ بیمار کرونایی در بخش‌های کوویدی بیمارستان قائم (عج) بستری‌اند که از این تعداد ۴۰ نفر در ICU کرونا هستند؛ همچنین میزان مراجعات روزانه به اورژانس کرونا این مرکز درمانی به ۱۲۰ نفر رسیده که از این تعداد ۴۰ نفر موارد بستری و ۸۰ نفر موارد سرپایی هستند.

دکتر خداپرست بیان کرد: آمار ۴۰ نفر بستری جدید در هر روز آن هم فقط برای یک بیمارستان عدد کمی نیست و عددی در همین حدود با شیب کمتر موارد بهبودی داریم و تداوم افزایش بستری‌ها در موج ششم بحران کرونا ناشی از کم‌توجهی‌ها و بی‌توجهی‌ها نسبت به انجام و تکمیل واکسیناسیون و همچنین بی‌تفاوتی نسبت به استفاده از ماسک، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی بوده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 17