مدیر جهاد کشاورزی کاشمر: مبارزه با سن غلات در زمان مناسب قطعا نتایج بهتر و مطلوب‌تری خواهد داشت
مدیر جهاد کشاورزی کاشمر: مبارزه با سن غلات در زمان مناسب قطعا نتایج بهتر و مطلوب‌تری خواهد داشت

جلسه کمیته فنی ستاد سن غلات با حضور اعضای شبکه مراقبت در محل مدیریت جهاد کشاورزی کاشمر برگزار شد.

به گزارش اخترشرق؛ مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در جلسه ستاد سن غلات شهرستان گفت: سن گندم از آفات مهم مزارع گندم است که خسارت‌های جبران ناپذیری به محصولات وارد می‌کند.
محمد شجعی با تاکید بر مبارزه بموقع و در زمان مناسب افزود: اگر بازدیدهای میدانی و درصورت وجود سن مبارزه بموقع انجام شود قطعا نتایج بهتر و مطلوب‌تر خواهد بود.
وی ادامه داد: سن گندم با تغذیه از برگ‌ها و ساقه‌های گندم باعث تضعیف گیاه و قطع ساقه در درون غلاف و باعث خشک شدن و سفید شدن خوشه می‌شود و تاثیر بسزایی در پاین آمدن کیفیت نان دارد
مدیر جهاد کشاورزی بیان کرد: با توجه به اینکه سن مادری درهفته اول ریزش در سطح محصول قرار دارد و از برگ تغذیه میکند و سپس به سراغ جوانه‌ها می‌روند لذا با مشاهده سن و آثار تغذیه حتما توصیه به مبارزه بخصوص توام با شته و علف هرز می‌گردد.
شجعی با اشاره به اینکه آفت بیشتر به گیاهان ضعیفی که در معرض تنش‌های سرمایی بوده‌اند حمله می‌کنند اظهار کرد: توصیه می‌شود قبل از مبارزه بصورت شیمیایی از راهکارهای مناسب و سالم‌تر نظیر افزایش میزان ازت و تسهیل در آبیاری استفاده گردد.
او تصریح کرد: به کشاورزان خصوصا گندم‌کاران توصیه می‌شود با مشاهده آفت و یا علائم خسارت در مزرعه خود حتما با مدیریت جهاد کشاورزی واحد حفظ نباتات تماس حاصل کنند.
مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با تاکید بر برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان از همکاران اداره بهبود تولیدات گیاهی و حفظ نباتات خواست حتما سموم مورد نیاز برای مبارزه با سن غلات را ذخیره‌سازی نمایند تا درصورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: از کشاورزان درخواست دارم در استفاده از سموم و آفت کش‌ها حتما از نظر و مشورت کارشناسان گیاهپزشکی استفاده کنند و از استفاده خودسرانه پرهیز نمایند چراکه علاوه بر تهدید سلامت جامعه به محیط زیست نیز آسیب وارد می‌شود.

خبرنگار: فاطمه نبوی ثالث

image_printچاپ مطلب

Views: 30