مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی: این دوره از جشنواره کتاب‌خوانی رضوی به دلیل شیوع کرونا به‌صورت مجازی و در بستر سامانه samakpl.ir برگزارشده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی: این دوره از جشنواره کتاب‌خوانی رضوی به دلیل شیوع کرونا به‌صورت مجازی و در بستر سامانه samakpl.ir برگزارشده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی: این دوره از جشنواره کتاب‌خوانی رضوی به دلیل شیوع کرونا به‌صورت مجازی و در بستر سامانه samakpl.ir برای سه گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگ‌سال با محوریت سیر و سلوک زندگی حضرت امام رضا (ع) و بخش ویژه حضرت مهدی (عج) برگزارشده است.

به گزارش اختر شرق؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن معرفی منابع جشنواره کتاب‌خوانی رضوی گفت: تاکنون بالغ‌بر ۱۳۰ هزار نفر از خراسان رضوی در این جشنواره شرکت کرده‌اند، اما در نظر داشته باشید ما به‌عنوان خادمان حضرت رضا (ع) و کسانی که افتخار هم‌جواری با این امام همم راداریم باید تلاش و همت ویژه‌ای در برگزاری باشکوه‌تر جشنواره کتاب‌خوانی رضوی داشته باشیم و این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه همراهی، همیاری و هم‌افزایی سایر دستگاه‌های اجرایی نیز در این مسیر هم گام با ما شود.

سید مرتضی علوی مقدم فرماندار شهرستان سبزوار با اشاره به وجود ۹ کتابخانه نهادی و پنج کتابخانه مشارکتی در شهرستان، گفت: در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و افزایش فضاهای کتابخانه‌ای اقداماتی دیگری مانند احداث کتابخانه عمومی شهدای گمنام توسط خیر در زمینی به مساحت ۲۵۰ مترمربع، تجهیز و بهره‌برداری کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع، کلنگ زنی کتابخانه عمومی شهر روداب که با همراهی و همیاری شهرداری، خیرین و ستاد بازآفرینی در حال ساخت هست، واگذاری حق انتفاع زمینی برای احداث کتابخانه به مدت ۳۰ سال توسط خیر و … اشاره کرد.

وی بابیان اینکه سبزوار شهر علم و ادب است، تصریح کرد: به‌طورقطع با نگاهی به پیشینه شهرستان سبزوار و پرورش ادیبان بزرگ می‌توان کمبود یک کتابخانه مرکزی را در شهرستان احساس کرد که امیدوارم با عنایت و پیگیری‌های لازم این مهم در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

در ادامه ابوالفضل حکیم پور، فرماندار شهرستان فیروزه گفت: به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان اقدام به برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی همچون نشست‌های کتاب‌خوانی، معرفی کتاب با حضور نویسندگان بومی، افتتاح محفل ادبی «آسمان فیروزه‌ای»، نشست‌های ادبی با حضور شاعران و ادیبان شهرستان و استان، تأمین منابع کتابخانه‌ای با مشارکت ناشران کشوری و … کرده است.

وی استفاده از ظرفیت خیرین و دستگاه‌های اجرایی را در غنی‌سازی منابع کتابخانه‌ای مهم دانست و گفت: تاکنون بالغ‌بر ۳۲۰۰۰ نسخه کتاب به ارزش تقریبی هفت میلیارد ریال توسط خیرین و سایر دستگاه‌های اجرایی به مجموعه کتابخانه‌های شهرستان اهداشده است.

فرماندار شهرستان فیروزه با اشاره به پیگیری احداث کتابخانه در روستاهای گرماب و همت‌آباد، گفت: کتابخانه روستای گرماب با بهره‌گیری از ظرفیت منابع غیردولتی توسط بنیاد مسکن به‌عنوان مجری طرح در حال راه‌اندازی هست و در روستای همت‌آباد نیز با استفاده از ظرفیت روستائیان مجموعه‌ای تحت عنوان خانه فرهنگ و ورزش افتتاح‌شده است.

در ادامه احمد شافعی، فرماندار باخرز با اشاره به پیگیری احداث کتابخانه در روستای ارزنِ شهرستان، گفت: انجمن کتابخانه‌های عمومی باخرز باوجود دو کتابخانه نهادی در سه سال متوالی حائز رتبه برتری استان شده که نشان از دغدغه مندی و اهمیت جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی در شهرستان دارد.

وی عنوان کرد: در خصوص افتتاح کتابخانه سیار باخرز متأسفانه با توجه به محدودیت‌های منابع دولتی نیازمند توجه بیشتر مسئولین برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای در مناطق محروم شهرستان است.

حمیدرضا یزدانی، مدیرعامل شرکت عمران بینالود گفت: شهرهای تازه تأسیس علاوه بر وظایف ذاتی خود، توجه و اهتمام ویژه‌ای در بحث زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی دارند. در همین راستا شرکت عمران بینالود اقدام به احداث کتابخانه عمومی با زیربنای ۲۲۵ مترمربع و محوطه‌سازی ۲۰۰۰ مترمربع دارای سیستم کامل گرمایشی، سرمایشی و … نمود و پس از تکمیل به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار کرد.

وی در رابطه با افزایش فضاهای کتابخانه‌ای، تصریح کرد: در همین راستا برخی از مساجد شهر بینالود نیز اختصاص فضاهایی از مسجد اقدام به افتتاح کتابخانه نموده‌اند که برای تجهیز منابع آن‌ها نیاز به همکاری و همیاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان داریم.

در ادامه محمد کلاته، فرماندار شهرستان ششتمد با اشاره به اینکه شهرستان پتانسیل لازم برای افزایش فضاهای کتابخانه‌ای را دارد، گفت: در شهرستان ششتمد یک کتابخانه نهادی و یک کتابخانه مشارکتی وجود دارد که به علت نامناسب بودن فضای آن در حال مذاکره با خیرین برای انتقال این کتابخانه به مکان جدید هستیم

وی کمبود فضاهای کتابخانه‌ای در شهرستان ششتمد را جدی خواند و عنوان کرد: برای جبران قسمتی از این کمبودها برخی از اهالی روستای حسین‌آباد شامگان اقدام به احداث کتابخانه در خانه‌های شخصی خود نموده‌اند که امیدوارم با عنایت و پیگیری لازم بتوانیم کتابخانه‌ای مناسب در روستا احداث کنیم.

در پایان محمود صادقی، فرماندار زاوه با اشاره به ساخت یک کتابخانه توسط وزارت راه و شهرسازی، گفت: در حال حاضر شهرستان زاوه تنها یک کتابخانه عمومی دارد که با توجه به محدودیت‌های اختصاص منابع مالی دولت به شهرستان نیازمند توجه بیشتر متولیان کتاب و کتاب‌خوانی است.

وی بابیان اینکه احداث کتابخانه در روستای قلعه امام حسن شهرستان صورت گرفته است، تصریح کرد: برای تجهیز منابع کتابخانه‌ای و نیروی انسانی این کتابخانه نیازمند حمایت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان است.

گفتنی است، در پایان نیز ضمن تقدیر از مدیران عامل شرکت عمران گلبهار و بینالود در راستای واگذاری کتابخانه‌های عمومی شاهین فر در شهر گلبهار و کتابخانه عمومی شهر بینالود، از دو طرح «کتاب نذری» باهدف جمع‌آوری کتاب‌های مازاد منازل و «کتاب خواندنی است نه تزئینی» مربوط به اهدای کتاب‌های دفاتر مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برای مناطق کم برخوردار و دورافتاده رونمایی شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 0