مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با رئیس شورای اسلامی شهر مشهد دیدار و گفتگو کرد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با رئیس شورای اسلامی شهر مشهد دیدار و گفتگو کرد

در راستای افزایش تعاملات؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با رئیس شورای اسلامی شهر مشهد دیدار و گفتگو کرد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در راستای افزایش تعاملات با رئیس شورای اسلامی شهر مشهد دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش اختر شرق حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در راستای افزایش تعاملات با حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد دیدار و گفتگو کرد.

در ابتدا حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ما در مقام یک مسئول باید در راستای اهداف و دغدغه‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) که همان ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است قدم برداریم.

وی نقش کتابخانه‌ها را در پیشرفت جامعه مهم دانست و افزود: برای پیشرفت فضاهای کتابخانه‌ای نیاز به همراهی و همیاری سایر دستگاه‌های اجرایی دارد و البته در کنار این تعاملات باید پیگیری مؤثر نیز انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد وجود سمن‌ها را در توسعه کتابخانه‌ها مؤثر خواند و افزود: می‌توان با استفاده از ظرفیت سمن‌ها مجامع خیرین در راستای احداث کتابخانه و یا برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی با محوریت کتاب را راه‌اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: حضور افرادی از جنس مردم در قالب محافل ادبی، نشست‌های کتاب‌خوانی و … می‌تواند تأثیر بیشتری برای ترغیب مشارکت‌های مردمی در امر توسعه فضاها و خدمات کتابخانه‌ای داشته باشد.

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تبریک انتصاب حسن موحدیان به‌عنوان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: با توجه به سابقه و نگاه فرهنگی شما در دوران تصدی فرمانداری شهرستان مشهد امید ما بر این است که حمایت‌های بی‌شائبه شما که نقش مؤثری درروند روبه‌پیشرفت کتابخانه‌ها داشته است، همچنان تداوم یابد.

وی تصریح کرد: شما تنها فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی در کشور بوده‌اید که در زمان تصدی خود توجه ویژه‌ای به امر برگزاری جلسات انجمن به‌صورت مستمر داشته‌اید که این امر باعث رقم خوردن اتفاقات مؤثر و مفیدی همچون توسعه فضاها و شاداب سازی کتابخانه‌ها، همراهی و همیاری در احداث کتابخانه و در رأس آن‌ها تشکیل مجمع خیرین توسعه کتابخانه و ترویج کتاب‌خوانی استان شده است. امروز و در این جایگاه نیز شما به‌عنوان پشتوانه‌ای قوی برای مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان هستید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به واگذاری قرائت‌خانه‌های شهرداری به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، گفت: تاکنون مراحل واگذاری ۷ باب قرائت‌خانه به این اداره کل انجام‌شده است که در آینده‌ای نزدیک به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: در همین راستا و در جهت افزایش فضاهای کتابخانه‌ای می‌توان با واگذاری فرهنگسراها ضمن پویایی بیشتر آن‌ها امکان ارائه خدمات کتابخانه‌ای به جامعه را نیز افزایش دهیم.

علی‌اکبر سبزیان یکی از دغدغه‌های امروز را احداث کتابخانه در مناطق حاشیه‌ای عنوان کرد و گفت: توسعه این فضاها نیاز به حمایت مسئولین و مقامات شهرستان دارد اگرچه که تا به امروز با استفاده از ظرفیت خیرین بخشی از این دغدغه‌ها را با مشارکت احداث، واگذاری زمین و راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی سیار برطرف کرده‌ایم.

وی افزایش فضاهای کتابخانه‌ای را یکی از مؤلفه‌های نشاط مردمی دانست و افزود: از طریق ارائه خدمات کتابخانه‌ای می‌توانیم علاوه بر ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی باعث مدیریت فکر و ترویج فرهنگ شهروندی در جامعه نیز شویم. امروزه در سراسر جهان کتابخانه‌ها به‌عنوان پایگاه‌هایی برای جوابگویی به نیازهای اطلاعاتی و دانشی مرتبط با نیاز مردم در حال فعالیت هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی بابیان اینکه «کتابداری هیچ‌وقت تعطیل نیست»، گفت: در ایام قرنطینه و تعطیلی موقت کتابخانه‌ها، همکاران ما فعالیت‌های مؤثر و مفیدی از قبیل برگزاری پویش‌ها و مسابقات کتاب‌خوانی، معرفی کتاب و نویسنده در صفحات مجازی شخصی و کتابخانه‌ای اینستاگرام، برگزاری نشست‌های تخصصی معرفی کتاب با حضور نویسنده‌ها در بستر فضای مجازی اسکای روم و … انجام داده‌اند.

وی در رابطه با بازگشایی کتابخانه‌های عمومی گفت: با توجه به تغییر وضعیت شهرستان مشهد به نارنجی کلیه کتابخانه‌های عمومی اعم از مستقل و مشارکتی از روز شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۰ آماده ارائه خدمات به علاقه‌مندان و اعضا می‌باشند.

وی بابیان اینکه در وضعیت نارنجی فعالیت کتابخانه‌ها با محدودیت‌های مواجه است، افزود: کتابخانه‌های عمومی مستقل و مشارکتی هرروز به‌جز ایام تعطیلات رسمی جهت ارائه خدمات کتابخانه‌ای فعال و سالن‌های مطالعه نیز با ۳۰% ظرفیت آماده ارائه خدمات هستند، استفاده از ماسک برای مراجعین الزامی و امانت کتاب به‌صورت قفسه باز و با انتخاب مستقیم عضو انجام می‌گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به امکان استفاده از خدمات غیرحضوری در ایام کرونا، گفت: اعضای کتابخانه‌ها جهت امانت کتاب می‌توانند با استفاده از طرح «کتاب موتوری» در قالب تماس تلفنی و یا ارسال درخواست اینترنتی از راه‌های معرفی‌شده منابع موردنظر خود را از کتابخانه درخواست و درب منزل دریافت نمایید.

وی تصریح کرد: شایان‌ذکر است که مدت تعطیلی کتابخانه‌ها به زمان عضویت اعضا اضافه و جرائم دیرکرد منابع امانتی نیز در این مدت بخشیده خواهد شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 2