مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، در آئین رونمایی از کتاب «توهم و خیانت»:این کتاب می‌تواند عاملی موثر در راستای افزایش سواد امنیتی باشد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، در آئین رونمایی از کتاب «توهم و خیانت»:این کتاب می‌تواند عاملی موثر در راستای افزایش سواد امنیتی باشد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در آئین رونمایی از کتاب «توهم و خیانت: سرگذشت مشهورترین جاسوس زن موساد؛ امینه داوود المفتی»، این کتاب را عاملی موثر در راستای افزایش سواد امنیتی خواننده معرفی کرد.

به گزارش اخترشرق؛ آئین رونمایی از کتاب «توهم و خیانت: سرگذشت مشهورترین جاسوس زن موساد؛ امینه داوود المفتی» با حضور سلیم واحدی، مترجم اثر؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد محسن دعائی، مدیرعامل موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام و دبیر کل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب کشور؛ حجت الاسلام والمسلمین حسنعلی قلعه، مشاور رئیس و مدیر حراست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور؛ حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ محسن صابر، محسن صابر، مسئول سازمان بسیج مداحان و هیآت مذهبی خراسان رضوی؛ قاسم باغبان، معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف خراسان رضوی؛ علی‌اکبر گرمه‌ای، رئیس سازمان بسیج پیشکوستان خراسان رضوی؛ مرتضی کرباسی، عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی؛ محمود رحمت‌زاده، مدیر انتشارات سیمرغ هدایت تهران؛ علیرضا مهرداد، نویسنده و جمعی از مسئولین و دانشگاهیان دیگر برگزار شد.
در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تبریک میلاد منجی عالم، حضرت مهدی (عج)، گفت: دعا می‌کم خداوند در ظهور حضرت مهدی (عج) تعجیل نمایدو این انقلاب را متصل به انقلاب جهانی ایشان نماید.
وی با بیان اینکه این آئین رونمایی از کتابی با موضوعی متفاوت است، اظهار کرد: کتاب از موضوع برخوردار است که امروز باید در کشور اسلامی ایران به عنوان «ام القرا» مورد توجه ویژه قرار گیرد. مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می‌فرمایند «روی دیگر توانایی، دانایی است». این بدان معنا است که برای ایران توانا، ابتدا باید ایرانی دانا داشته باشیم که این امر در گرو ایران کتابخوان است. باید به این مهم توجه داشته باشیم که کتاب نه تنها یک مولفه دانایی بلکه عنصر اصلی در پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.
سبزیان ضمن معرفی کتاب «توهم و خیانت» ترجمه سلیم واحدی، ابراز کرد: این کتاب در خصوص زندگی زنی ۸۸ ساله است که در دهه ۷۰ میلادی به عنوان جاسوس موساد فعالیت می‌کرد. این کتاب به بیان بسیاری از شیوه‌ها و کارکردهایی می‌پردازد که برای ملت ما موضوعیت دارد و در راستای ارتقای سواد امنیتی است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اتفاقات چندماهه اخیر در کشور نیاز به افزایش سواد امنیتی در جامعه به خوبی احساس شد و این کتاب عاملی موثر برای افزایش این مهم برای خواننده است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به استفاده مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی از واژه «دشمن»، افزود: با خواندن این کتاب می‌توانید، انتخاب عالمانه و دقیق ایشان را در انتخاب واژه دشمن در خصوص رژیم صهیونیستی را به عینیت دریابید. نکته مهم دیگر این کتاب در خصوص شخصیت اصلی داستان است که به واسطه مشکلات خانوادگی، روحی، شخصیتی، توهمات بی‌معنا، خشم و کینه عمیق، حس انتقام‌جویی و دوستان ناباب پا در این مسیر می‌گذارد.
وی با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم (ص)، تصریح کرد: ایشان می‌فرمایند «خدایا! مرا حتی به اندازه یک چشم بر هم زدن به خویشتن وامگذار». به عنوان یک خواننده دریافت من از این کتاب بر این بود که به راحتی می‌توان به دام سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی افتاد، چرا که دشمن به نقاط ضعف افراد حمله می‌کند. در واقع شیوه‌های نفوذ و اطلاعات اولیه که در کتاب به آن پرداخته شده است، با استفاده از تکنیک‌های متفاوت همچنان ادامه دارد.
حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه امیدوارم این کتاب تلنگری برای خوانندگان در راستای افزایش سواد امنیتی باشد، افزود: برای دستیابی بیشتر در این مسیر باید نسبت به ترویج و تبیین موثر و مفید آن، مجاهدانه فعالیت کنیم.
در ادامه سلیم واحدی، مترجم کتاب ««توهم و خیانت: سرگذشت مشهورترین جاسوس زن موساد؛ امینه داوود المفتی»، گفت: خداوند در آیه ۸۶ سوره مائده می‌فرماید «مسلّما سرسخت‌ترین مردم را در دشمنی با کسانی که ایمان آورده‌اند، یهود و مشرکان خواهی یافت و نزدیکترین آن‌ها را در دوستی با مؤمنان کسانی می‌یابی که گفتند: ما نصاراییم. این بدان سبب است که گروهی از آنان کشیشان و راهبان‌اند و آن‌ها تکبر و بزرگ منشی نمی‌ورزند».
وی تصریح کرد: محوریت این کتاب در خصوص سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف» در دهه ۷۰ میلادی است. فرید فالوجی این اثر را برگرفته از کتاب «خاطرات فراموش شده» خودنگاشته امینه داوود المفتی و پس از ترجمه و چاپ آن، به رشته تحریر درآورده است. فالوجی معتقد است برای درک بهتر این کتاب، ابتدا باید کتاب «توهم و خیانت» را مطالعه کرد.
واحدی ابراز کرد: امینه داوود المفتی اردنی و از تبار چرکستان از شمال قفقاز است که به واسطه درگیری با روسیه تزار مجبور به مهاجرت به کشورهایی همچون ترکیه، سوریه و مصر می‌شوند.
وی تصریح کرد: می‌توان دو دیدگاه را در خصوص این کتاب عنوان کرد، اول، دیدگاه عام که به عنوان یک خواننده صرفا کتاب را مطالعه می‌کنید و دیدگاه خاص آن از منظر امنیتی و اطلاعاتی است که می‌تواند در این حوزه برای خوانندگان متخصص بسیار مفید و موثر باشد.
واحدی در ادامه به بیان جزئیاتی از زندگی و شخصیت امینه داوود المفتی پرداخت.
محمود رحمت‌زاده، مدیر انتشارات سیمرغ هدایت و ناشر کتاب «توهم و خیانت» نیز در این آئین ضمن قدردانی از میزبانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، گفت: بطور قطع این قبیل جلسات می‌تواند سرمنشا خیرات و برکات فراوانی باشد.
وی در خصوص دغدغه و علت اصلی نشر این کتاب، اظهار داشت: احساس ما بر این بود که ژانر امنیتی از جایگاه خالی، بکر و مورد غفلت قرار گرفته‌ای برخوردار است. شاید این به واسطه ماهیت اطلاعاتی و امنیتی باشد، اما در حوزه ادبیات می‌توان این محدودیت‌ها را نادیده گرفت و به مطرح کردن برخی از مسائل امنیتی کشور به زبان ساده مردم پرداخت و این اصلی‌ترین دغدغه ما بود.
رحمت‌زاده گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند «هر کاری که می‌خواهد ماندگار شود باید رنگ و رویی هنری به آن داده شود»؛ لذا حوزه ادبیات و قلم، نفوذی انکارناپذیر در موضوعات مختلف دارد. به عنوان یک پژوهشگر در تلاش بودیم این داده‌ها را به رمان تبدیل کرده و آگاهی‌سازی و روشنگری انجام دهیم.
وی در خصوص اهداف چاپ این اثر، اظهار داشت: نخستین هدف ما توجه ویژه مخاطبین به مقوله امنیت و مردمی کردن امنیت بود؛ چرا که هر اندازه مردم نسبت به اهمیت امنیت آگاه باشند در حفظ آن مشارکت بیشتری خواهند داشت. هدف دوم، مخاطب قرار دادن جامعه جوان کشور بود. سرمنشا بسیاری از معضلات و به ویژه اتفاقات اخیر ناشی‌عدم آگاه‌سازی این نسل است. باید گفتمان و نبض ذهنی این نسل را درک کرد و دست به تولید محتوا زد. جنبه هشداردهی و برحذر داشتن نسل جوان در برابر تهدیدات دشمنان بر اساس آئین‌نامه امکان‌پذیر نیست اما اگر به صورت داستانی، مکتوب و خاطره‌گونه باشد، بدون شک تاثیرگذارتر خواهد بود.
مدیر انتشارات سیمرغ هدایت ابراز کرد: امروز بحث جنگ نرم مطرح است، باید به آموزش دشمن‌شناسی برای نسل جوان بپردازیم؛ چرا که امروز، دشمن لباس رزم بر تن ندارد و با خشم و کینه بصورت مستقیم با مردم صحبت نمی‌کند. سوم اینکه جامعه مخاطب خود را نسبت به هویت، عرق ملی و تعلق‌خاطر به آب و خاک خود تحریک کنیم و این مهم با تولید محتوا در حوزه ادبیات موثرتر خواهد بود که اگر اینگونه نباشد قطعا این جنگ را خواهیم باخت.
وی تاکید کرد: تلاش ما بر این است که به اندازه توانایی خود، به تولید آثاری بپردازیم که خاصه نسل نوجوان و جوان ما را در این زمینه مصونیت‌سازی نماید و تهدیدات دشمن را خنثی کند.
در پایان جمال حقیرالسادات، مسئول حراست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: به عنوان یک خواننده به چند نکته قوی در خصوص این کتاب اشاره می‌کنم. نخست، عنوان کتاب است که تداعی‌کننده فضایی اجتماعی و امنیتی است. طرح روی جلد نیز بسیار جذاب و از رنگ‌بندی مناسب برخوردار است.
وی در خصوص محتوای کتاب، اظهار داشت: به جرأت می‌گویم کتاب از نظر محتوایی از فضایی رمان‌گونه و جذاب برخوردار است به طوریکه خواننده نمی‌تواند آن را به راحتی کنار بگذارد.
حقیرالسادات اظهار امیدواری کرد برای افزایش سواد امنیتی شاهد چاپ تالیفات بیشتری در این حوزه باشیم.
وی همچنین در انتقاد از کتاب، ابراز کرد: ناشر و نویسنده اثر می‌توانستند برای آشنایی بیشتر با این جاسوس موساد و تصویرسازی موثرتر از تصاویر بیشتری در کتاب استفاده نمایند.

کتاب «توهم و خیانت: سرگذشت مشهورترین جاسوس زن موساد؛ امینه داوود المفتی» اثر فرید فالوجی ترجمه سلیم واحدی در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات سیمرغ هدایت تهران در ۲۱۶ صفحه به تعداد ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.

گفتنی است، در پایان از پوستر و کتاب ««توهم و خیانت: سرگذشت مشهورترین جاسوس زن موساد؛ امینه داوود المفتی» رونمایی و به حاضرین در جلسه یک نسخه از کتاب اهدا شد. همچنین مرتضی کرباسی، عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی خراسان رضوی در خصوص خرید کتاب و توزیع در کتابخانه‌های عمومی اعلام آمادگی کرد.


خبرنگار: فاطمه نبوی ثالث

image_printچاپ مطلب

Visits: 16