لزوم توجه ادارات صمت و محیط زیست معادن سنگان خواف
لزوم توجه ادارات صمت و محیط زیست معادن سنگان خواف

نماینده مردم شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، با توجه به آسیب‌های حاصل از برخی معادن پلاسری در محدوده سنگان خواف برای مردم و ساکنان روستاهای مجاور، خواستار توجه ادارات صمت و محیط‌زیست به این امر شد.

‌‌ به گزارش اختر شرق؛ نشست شورای معادن استان خراسان رضوی، با حضور دکتر محسن زنگنه؛ نماینده مردم شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه و شورای معادن استان در دفتر استاندار خراسان رضوی برگزار شد.

در این جلسه در خصوص ماده ۴۳ قانون برنامه ششم بحث و گفتگو گردید.

بر اساس بند ۵ این ماده؛ در مواردی که به دلیل بهره‌برداری از معادن و فعالیت‌های صنایع معدنی،‌ خسارت‌هایی به اهالی ساکن در منطقه و بخش کشاورزی آن‌ها برسد، علاوه بر عوارض آلایندگی، با تصویب شورای معادن استان تا یک‌درصد فروش آن‌ها، پس از واریز به خزانه معین استان نزد خزانه‌داری کل کشور به‌جبران خسارت‌های مذکور و در صورت وارد شدن آسیب‌های عمومی، به فعالیت‌های بهداشتی، درمانی و عمرانی موردنیاز منطقه درگیر اختصاص می‌یابد.

این مبلغ بر اساس برآورد سازمان صمت استان برای سال ۹۹ بالغ بر ۱۸۰ میلیارد ریال می‌گردد که مقرر شد سازمان صمت نسبت به پیگیری واریز این مبلغ به خزانه کل توسط معادن اقدام نموده و با همکاری نمایندگان مجلس و استاندار، نسبت به اختصاص این مبلغ به استان از سوی خزانه کل، پیگیری صورت گیرد.

در این جلسه برخی از تقاضاهای معادن برای تعطیلی موقت موردبررسی قرار گرفت و چند مورد آن پذیرفته گردید.

دکتر زنگنه در پایان جلسه با اشاره به نام‌گذاری سال توسط مقام معظم رهبری، خواستار توجه بیشتر مدیران به حمایت از تولید و به‌ویژه بخش صنعت و معدن گردید.

 وی در ادامه با توجه به آسیب‌های حاصل از برخی معادن پلاسری در محدوده سنگان خواف بر لزوم معادن به پرداخت حداکثری معادن سنگان خواف برای مردم و ساکنان روستاهای مجاور، خواستار توجه ادارات صمت و محیط‌زیست به این امر گردید.

دبیر کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی در خصوص حقوق دولتی معادن استان، از مسئولان خواست تا فهرست کاملی از حقوق دولتی معادن استان را برای پیگری در اختیار نمایندگان قرار دهند تا با همکاری مشترک مسئولان و مجمع نمایندگان استان، برای هزینه آن در استان اقدام گردد.

در حاشیه این جلسه در خصوص مصوبات سفر استاندار بحث و گفتگو شد و مقرر شد یک جلسه مجازی با حضور فرمانداران و استاندار و نماینده برگزار گردد.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Visits: 58