لزوم تشکیل پژوهشکده کاهش آسیب در استان خراسان رضوی
لزوم تشکیل پژوهشکده کاهش آسیب در استان خراسان رضوی

اولین جلسه کمیسیون کاهش آسیب در سال۱۴۰۰ حسب دستور دادستان استان خراسان رضوی، لزوم تشکیل پژوهشکده کاهش آسیب در استان مطرح شد.

به گزارش اختر شرق؛ اولین جلسه کمیسیون کاهش آسیب در سال۱۴۰۰ حسب دستور دادستان استان خراسان رضوی با حضور جعفر سروی مدیر پروژه شهر ترمیمی، محمد فرجی‌ها حضور ناظر علمی دبیرخانه، کارشناسان و متولیان امر جمع آوری و ساماندهی و درمان معتادین متجاهر ذیل دبیرخانه شهر ترمیمی در محل دفتر معاون دادستان برگزار شد.

اولویت اول آسیب‌های اجتماعی در مشهد اعتیاد است

در این جلسه محمد فرجی‌ها حضور ناظر علمی دبیرخانه درخصوص چگونگی تدوین سند راهبردی و آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: انجام اقدامات هرچند کوچک در حوزه معتادین متجاهر اثربخش است و می‌توان تاثیر آن را به شکل‌های متنوع در جامعه مشاهده کرد.

وی ضمن بیان اقدامات تاثیرگذار شهرداری مشهد در حوزه تکمیل چرخه معتادین متجاهر، مطرح کرد: باید گزارشی از وضعیت موجود اقدامات توسط دستگاه‌های مرتبط در استان برای ساماندهی و درمان معتادین متجاهرآماده شود. برای اینکه بدانیم چه برنامه‌هایی انجام شده و این برنامه‌ها چه اثربخشی داشته و به چه برنامه‌هایی رسیده‌ایم باید براساس نتایج بدست آمده اهدافی را تعیین کنیم تا مدیران اجرایی استان براساس آن نسبت به انجام برنامه‌ها اقدام کنند.

ناظر علمی دبیرخانه بیان کرد: همیشه باید رابطه منطقی بین اقدامی که انجام داده‌ایم و نتایج بدست آمده وجود داشته باشد. سازمان‌ها و نهادهای دولتی نقش هماهنگی و تکمیل لوازم مورد نیاز را بر عهده دارند.

انصافا شهرداری مشهد پای کار آسیب‌های اجتماعی آمده است

در ادامه مجید دانایی، پژوهشگر اجتماعی بیان کرد: شهر مشهد به عنوان بزرگترین کلان شهر مذهبی وظایفی دارد که باید شهرداری به جنبه‌های انسانی و معنوی و… اقدامات لازم را صورت دهد و به عقیده من مهم‌ترین فعالیت برای انجام بهینه کار، ایجاد یک مرکز تخصصی برای آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد است.

دانایی بیان کرد: انصافا شهرداری مشهد پای کار آسیب‌های اجتماعی آمده است. ما در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کمیته‌ای را تشکیل داده‌ایم که به موضوعات پیشگیری، درمان، صیانت می‌پردازیم و در جلسات مختلف توانستیم مدلی را طراحی کنیم که برای اجرا به سازمان‌های مرتبط ابلاغ شود.

در این جلسه عباس شیخ‌الاسلامی، مشاور حقوقی شهردار مشهد با عنوان اینکه طرح ساماندهی از مرحله جمع‌آوری تا درمان و بازگشت به جامعه و اشتغال معتادین متجاهر باید به‌صورت سازمان‌یافته انجام پذیرد، گفت: اگر بخواهیم تصمیم خردمندانه‌ای بگیریم باید اولا مبتنی برداده‌های علمی و ثانیا بر اساس پژوهش باشد؛ همچنین شبکه دانشگاه‌های استان بلاخص دانشگاه فردوسی باید به‌عنوان مشاور در کنار مدیران ارشد استان قرار گیرند تا بتوانند بر اساس تصمیم‌گیری و خرد جمعی دانشگاهی و بر اساس تحقیق و پژوهش، سند راهبردی کاهش آسیب استان را تدوین و برنامه‌های اجرایی را به متولیان امر ابلاغ کند.

تکمیل چرخه بازگشت معتادین متجاهر به زندگی عادی توسط شهرداری مشهد

در ادامه رضازاده مشاور شهردار در امور آسیب‌های اجتماعی در این جلسه تصریح کرد: در چند ماه گذشته با دستور شهردار مشهد برای جمع‌آوری و ساماندهی و درمان معتادین متجاهر با همکاری دادستانی، بهزیستی و شورای مبارزه با مواد مخدر اقدامات قابل‌توجهی صورت گرفت به صورتی که همکاری شهرداری مشهد در خصوص این موضوع در سطح کشور رتبه برتر را در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور اخذ کرده است.

رضازاده در پایان خاطرنشان کرد: با دستور شهردار و همراهی سایر نهادها و ارگان‌ها پس از بازپروری معتادین متجاهر، شهرداری مشهد با ایجاد اشتغال و حمایت از بهبودیافتگان، به بازگشت آن‌ها به زندگی عادی کمک می‌کند. هزینه‌ها و اقدامات حمایتی و توانمندسازی در مرحله پس از درمان توسط شهرداری با به‌کارگیری حدود ۱۰۰ نفر در فضاهای شهری و حدود یک هزار نفر روز در پروژه‌های عمرانی زمینه این را ایجاد می‌کند که دیگر شاهد تکرار دور باطل چرخه ساماندهی و درمان معتادین متجاهر نخواهیم بود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 127