بازسازی ۶۰ درصد از قنات‌های خراسان رضوی
بازسازی ۶۰ درصد از قنات‌های خراسان رضوی

مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد:قنوات منبع تأمین آب پایدار ، متوازن و متعادل‌کننده سفره‌های آب زیرزمینی بدون مصرف انرژی و دارای اثرات مطلوب زیست‌محیطی در توسعه پایدار هستند.

به گزارش اخترشرق؛ جعفر جوادی مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: قنوات با چالش‌هایی زیادی مانند افت سطح آب‌های زیرزمینی ناشی از بیلان منفی، خشک‌سالی و تغییر اقلیم، توسعه چاه‌ها همگام با توسعه فن‌آوری حفاری و پمپاژ تحت حمایت یارانه انرژی، افزایش هزینه‌های احیاء و مرمت قنوات، حفاری چاه بجای قنات و گسیختگی در نظام بهره‌برداری سنتی روبرو هستند.

جوادی خاطر نشان کرد: با بازنگری در قوانین و دستورالعمل‌های مرتبط با حفر چاه بجای قنات، توجه هر چه بیشتر به حریم کیفی تکمی قنوات، حرکت به سمت بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین در احیاء و مرمت قنوات، افزایش مشارکت مردمی با واگذاری و دخالت مستقیم مالکین و بهره‌برداران در احیاء و مرمت و مدیریت قنوات، مهار سیلابه‌ای فصلی و شناسایی حوزه بالادست قنوات، احداث سازه‌های تغذیه‌ای و حفاظتی و کنترل توسعه بهره‌برداری از رودخانه‌ها در سرشاخه‌ها، این چالش‌ها را کم و به حفظ و احیاء آن کمک کرد.


وی افزود: استان خراسان رضوی با تعداد ۶ هزار ۸۸۲ رشته قنات و ۱۷.۵درصد از کل قنوات کشور، رتبه اول را ازنظر تعداد و طول قنوات در بین استان‌ها به خود اختصاص داده است و ۱۲.۵ درصد آب برداشت‌شده از منابع آب زیرزمینی (معادل۵۰۰ میلیون مترمکعب) برای مصرف بخش کشاورزی و سطح زیر کشت استان، از این منبع پایدار و مطمئن تأمین می‌شود.


مدیر آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: طول کل قنوات استان حدود ۱۳ هزار کیلومتر است که در ۷ هزار ۸۰۰ کیلومتر آن (۶۰درصد طول کل قنوات) عملیات مرمت و بازسازی انجام‌شده است.
جوادی خاطرنشان کرد: احیاء و مرمت قنوات به‌منظور تأمین آب کشاورزی می‌تواند نقش بسزایی در زندگی معیشتی کشاورزان، تثبیت و ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس روستائیان از شهرها به روستاها داشته باشد، جمعیت بیشتر بهره‌برداران قنوات در مقایسه با سایر منابع تأمین آب بخش کشاورزی حائز اهمیت است و به اشتغال‌زایی بیشتر جامعه کمک می‌کند.


وی عنوان کرد: وجود قنوات بارز و شاخص مانند قنات قصبه گناباد که دارای شناسنامه ملی و شهرت جهانی‌اند، ارزش و منزلت این میراث مهندسی پیشینیان را بیش‌ازپیش برای ما محرز نموده که می‌بایست در حفظ و نگهداری آن حساسیت ویژه‌ای به خرج دهیم، علاوه براین قنوات مزینان داورزن، رهن گناباد و خسروجرد سبزوار نیز دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود هستند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 26