طرح مرمت و مستندسازی تزئینات مزار قطب الدین حیدریه شهرستان تربت حیدریه آغاز شد
طرح مرمت و مستندسازی تزئینات مزار قطب الدین حیدریه شهرستان تربت حیدریه آغاز شد

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌‎فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از آغاز طرح مرمت، ساماندهی و مستندسازی تزئینات مزار قطب الدین حیدر خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ احسان زهره وندی با اعلام این خبر افزود: فضای مقبره قطب‌الدین حیدر دارای تزئینات نقاشی بسیار منحصربه‌فرد از دوران تیموری و صفویه است که در دوران قبل از انقلاب اسلامی بخش‌هایی از این تزیینات زیر اندودهای گچ قرار گرفته و اکنون در این مرحله از روند کار این نقاشی‌ها خواناسازی و تثبیت خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: مجموعه تاریخی قطب‌الدین حیدر شامل آرامگاه، چله‌خانه، مسجد جامع قدیم و رباط طبسی است که مجموعه معماری قطب الدین در چندین دوره تاریخی ساخته شده و اصل بنای آرامگاه در دوره ایلخانی و تیموری ساخته شده است.

زهره وندی تصریح کرد: تزئینات نقاشی منحصربه‌فرد و شاخص سقف و دیوارهای مزار و در چوبی نفیس ورودی مزار از شاهکارهای هنری و معماری این مجموعه است.

او افزود: به‌دلیل اهمیت این تزئینات از استادکارها و کارشناسان زبده و باتجربه اداره کل استفاده شده که در مرحله اول کار تزئینات و دست نوشته‌های شاخص و منحصربه‌فردی از زیر اندودهای گچ دوران متاخر نمایان شده است.

قطب الدین حیدر از عرفا و مفاخر ایران که در قرن ششم و قرن هفتم هجری در منطقه تربت حیدریه می‌زیسته و او را فردی صاحب باطن و اهل کرامت می‌دانستند و به‌همین دلیل مریدان زیادی داشته و بعد از فوت در گورستان قدیمی تربت دفن شده و کم کم این شهر به حرمت ایشان به تربت حیدریه معروف شده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 2