ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا در کودکان
ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا در کودکان

عضو هیأت علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بهترین راه برای محافظت از کودک در برابر بیماری آنفلوانزا و عوارض جدی ناشی از آن، تزریق سالانه واکسن آنفلوانزا است.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر علی خاکشور گفت: آنفلوانزا یک ویروس فصلی بسیار مُسری است که بر سیستم تنفسی تأثیر می‌گذارد و باعث عفونت بینی، گلو و ریه می‌شود، این ویروس معمولاً در فصول سرد سال، در ایران از اوایل مهر ماه و همزمان با بازگشایی مدارس، شیوع پیدا می‌کند و سالانه افراد بسیاری را درگیر بیماری شدید و عوارض جانبی ناشی از آن می‌نماید.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کودکان خردسال آسیب پذیرتر هستند و بیش از سایرین در معرض خطر آنفلوانزای شدید وعوارض جدی ناشی از آن قرار دارند، تصریح کرد: عوارض شدید آنفلوانزا در کودکان زیر دو سال و کودکانی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم و دیابت دارند، بیشتر دیده می‌شود.

در این کودکان، آنفلوانزا می‌تواند منجر به عوارض ناخوشایندی مانند پنومونی، اختلال عملکرد مغز، سینوزیت، عفونت گوش و بدتر شدن مشکلات زمینه‌ای مثل بیماری قلبی یا آسم شود.

رئیس بخش پشتیبان اورژانس بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر افزود: بر اساس شواهد موجود، کودکان خردسال بیشتر از هر گروه سنی دیگری به علت آنفلوانزا در بیمارستان بستری می‌شوند و تحقیقات نشان می‌دهد؛ تزریق واکسن آنفلوانزا در کودکان به میزان قابل توجهی خطر مرگ ناشی از آنفلوانزا را هم در افراد سالم و هم کودکانی که به یک بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند، کاهش می‌دهد.

دکتر خاکشور تاکید کرد: با توجه به اینکه کودکان می‌توانند به راحتی به آنفلوانزا مبتلا شوند و آن را به دیگران منتقل کنند، تزریق واکسن برای کودکان نه تنها از ابتلای آن‌ها به این بیماری جلوگیری می‌کند، بلکه می‌تواند جلوی انتشار آن را در جامعه بگیرد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 41