صدور سند شش‌دانگ قلعه تاریخی کریم‌آباد رشتخوار
صدور سند شش‌دانگ قلعه تاریخی کریم‌آباد رشتخوار

کاظم کامیاب مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشتخوار از اخذ سند شش‌دانگ قلعه تاریخی کریم‌آباد رشتخوار خبر داد.

کاظم کامیاب مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشتخوار در گفت‌وگو با خبرنگار اختر شرق گفت: سند مالکیت شش‌دانگ عرصه و اعیان قلعه تاریخی کریم‌آباد با مالکیت جمهوری اسلامی ایران و با حق بهره‌برداری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توسط اداره ثبت‌اسناد و املاک شهرستان رشتخوار صادر گردید.

وی هدف از اخذ سند مالکیت برای آثار تاریخی توسط میراث فرهنگی را برنامه‌ریزی جهت حفاظت، حراست و مرمت بیشتر این بناها دانست و خاطرنشان کرد پروسه اخذ سند مالکیت این اثر تاریخی که به شماره ۲۹۲۸۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است در سال ۱۳۹۸ توسط دهیاری، شورای اسلامی و اهالی فرهنگ دوست روستای کریم‌آباد به میراث فرهنگی واگذار و سپس مراحل اخذ سند آن در دستور کار این اداره قرار گرفت و پس از پیگیری‌های لازم در تاریخ ۱۴/۰۶/۱۴۰۰ سند شش‌دانگ عرصه و اعیان قلعه کریم‌آباد به مساحت ۷۹۳۲ مترمربع صادر گردید.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشتخوار گفت: این اثر تاریخی از یادگاران دوره قاجار است که در ۵ کیلومتری جنوب شهر رشتخوار و در جنوب غرب روستای کریم‌آباد واقع‌شده است و پلان آن مستطیلی و دارای ۴ برج دایره‌ای شکل در چهار جهت اصلی و در ۲ طبقه است که حدود ۱۰ متر ارتفاع دارند. فضاهای داخلی قلعه توسط چهار حیاط و اتاق‌های پیرامون آن محدود و تعدادی از اتاق‌ها آراسته به تزئینات رسمی بندی، اندود گچ و نقاشی روی گچ است.

وی با اشاره به اینکه قلعه کریم‌آباد مهم‌ترین بنای تاریخی روستای کریم‌آباد است، اذعان داشت تلاش می‌شود با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی هرساله اعتباری ویژه به‌منظور مرمت و احیاء این قلعه تاریخی اختصاص یابد. وی در ادامه افزود: نصب تابلو راهنما و مرمت بخشی از برج و بارو و سردر ورودی این قلعه تاریخی از سال ۱۳۹۷ و در ۲ مرحله توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی و با مشارکت دهیاری و شورای اسلامی روستای کریم‌آباد صورت گرفته است.

خبرنگار: حسین خاکشور

image_printچاپ مطلب

Views: 4