رئیس پژوهشگاه صنعت نفت کشور: دانشگاه به بازیگر اصلی در توسعه اقتصادی و اجتماعی مبدل شده است
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت کشور: دانشگاه به بازیگر اصلی در توسعه اقتصادی و اجتماعی مبدل شده است

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت کشور گفت: امروز از آموزش و پژوهش پایدار سخن به میان آمده و دانشگاه به یک بازیگر اصلی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی تبدیل‌شده است و انتظار می‌رود محور توسعه و تحول قرار گیرد.

به گزارش اختر شرق؛ جعفر توفیقی امروز در اولین کنفرانس ملی فناوری‌های پیشرفته در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در دانشگاه صنعتی قوچان که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه صنعتی قوچان یک دانشگاه پیشرو در آموزش و پژوهش و کارآفرین تبدیل‌شده است و باید منشأ تحولات در توسعه محلی و ملی قرار بگیرد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت کشور با تأکید بر اینکه امروز دانشگاه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی در معرض تحولات متنوع و گوناگون قرار دارند، گفت: انتظارهای جامعه از دانشگاه این است که دانشجو شایستگی‌های متنوع و توانمندی داشته باشند زیرا دیگر دانش تخصص مطرح نبوده بلکه باید استعدادها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها رشد پیدا کند.

وی بابیان اینکه دانش‌آموخته‌های دانشگاهی رو به رشد، مسئولیت‌پذیر، متعهد به توسعه پایدار و دارای توانایی مدیریت کسب‌وکار شده‌اند، تصریح کرد: نظام آموزشی گسترش‌یافته و نیازمند پژوهش بنیادی است، بنابراین امروز می‌خواهند دانشگاه پژوهش کاربردی انجام داده و مشکلات صنعت و جامعه را حل کند.

توفیقی با اشاره به اینکه دانشگاه باید محور توسعه پایدار قرار بگیرد، گفت: در حوزه توسعه و فناوری حضور دانشگاه و آینده‌نگری آن مهم و ضروری است و باید درزمینهٔ فناوری‌های نوظهور پژوهش انجام دهد تا در تحولات بزرگ نقش‌آفرینی کند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت کشور صنعت و بخش خصوصی را در کنار دولت یک بازیگر اصلی در جامعه اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: امروز از آموزش و پژوهش پایدار سخن به میان آمده و دانشگاه هم به یک بازیگر اصلی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی تبدیل‌شده است و انتظار می‌رود محور توسعه و تحول نیز قرار بگیرد.

وی با یادآوری اینکه در اسناد بالادستی و سیاست‌های وزارت نفت، دانشگاه محور توسعه و اقتصاد دانش‌بنیان قرار دارد، تصریح کرد: امروز تمام انتظارها از دانشگاه به‌جا و درست بوده زیرا راه‌حل مشکلات امروز از مسیر دانش عبور می‌کند و هیچ چالشی نیست که راه‌حل غیردانشگاهی داشته باشد و دانشگاه در همه‌چیز نقش ایفا می‌کند.

توفیقی تأکید کرد: امروز جهان با چالش‌های فراگیر و معضل‌های جدی روبه‌رو بوده و سیاستمداران و قانون‌گذاران چاره‌ای جز تکیه به دانش و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها برای مشکل‌گشایی ندارند، البته در این میان انتظار می‌رود دانشگاه‌ها نیز دانش‌آموختگان در طراز جهانی تربیت کنند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت کشور بیان کرد: باید دانشگاه‌ها به‌گونه‌ای فعالیت کنند که مردم اطراف آن منطقه یا شهر محل قرارگیری آن اگر یک هفته دانشگاه نبود خلأ آن را حس کنند یا اگر صنعتی توسعه پیداکرده و شهر و اقتصاد محلی پیشرفت کرد، بدانند که دانشگاه محور اصلی آن بوده است.

وی با اشاره به اینکه تحول جزو سیاست‌های اصلی دانشگاه‌ها است و روزبه‌روز این رسالت‌ها متنوع می‌شود، گفت: دانشگاه‌ها باید در نظام حکمرانی خود تجدیدنظر کنند، زیرا مدیریت‌های قبلی دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم را مدیریت کرده اما امروز باید روش‌های یادگیری به سمت تربیت انسان‌های خلاق برود.

توفیقی خلاقیت و نوآوری را کلیدواژه اصلی اقتصاد دانش‌بنیان برشمرد و اظهار کرد: امروز اولین گام استقلال در دانشگاه و مدیریت آن بوده که این در قانون برنامه چهارم در عمل تصویب‌شده اما پیاده‌سازی آن دارای موانع و مشکلاتی است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت کشور بابیان اینکه دانشگاه صنعتی قوچان هم باید در نظام حکمرانی خود تجدیدنظر کرده و اعضای هیئت‌علمی در تفکر، فرهنگ و قابلیت‌ها بازسازی و بازبینی انجام دهند، تصریح کرد: امروز نظام برنامه‌ریزی آموزشی، پژوهشی و درسی باید متحول شود تا دانشگاه‌ها در معرض انتظارهای وسیع قرار گیرند.

وی تأکید کرد: دانشگاهیان باید آماده تحول بوده و در سازگاری با این محیط منعطف باشند تا علاوه بر مشکل‌شناسی، با ارائه راه‌حل پاسخگوی نیاز جامعه باشند.

دبیر اولین کنفرانس ملی فناوری‌های پیشرفته در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی نیز در این نشست علمی ـ تخصصی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های انجام‌شده با پژوهشگاه صنعت نفت، گفت: امروز فرصت تحقیقات و آموزش و پژوهش فراهم‌شده و مجوز برگزاری چهار کنفرانس ملی در سال جاری و یک کنفرانس بین‌المللی برای سال ۱۴۰۱ این دانشگاه اخذشده است.

سید مسعود موسوی کندومال با اشاره به ارسال ۸۰ مقاله برای دبیرخانه این کنفرانس از دانشگاه‌های مختلف تهران، فردوسی مشهد، کاشان و دیگر مؤسسات آموزش عالی کشور، بیان کرد: اقتصاد و بهره‌وری صنعت نفت، مهندسی مخازن، کاربرد نانو فناوری در بهبود خواص سیالات و سنگ‌های مخزن، مشکلات حفاری، چالش‌ها بخش بهره‌برداری و تولید گوشه‌ای از محورهای اصلی این همایش به شمار می‌آید.

وی یادآور شد: یکی از اصلی‌ترین موضوعات ارتباط با صنعت فراهم شدن ارتباط‌گیری با پالایشگاه خانگیران یا پتروشیمی بجنورد بود و این ارتباط‌های مؤثر موجب حضور شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 2