در سلسله نشست‌های ادبی «شمس» با محوریت کتاب «شبح» مطرح شد؛برای شناخت داعش و ممانعت از ایجاد داعشی دیگر، روایتگری جنایات آنان از ضرورت است
در سلسله نشست‌های ادبی «شمس» با محوریت کتاب «شبح» مطرح شد؛برای شناخت داعش و ممانعت از ایجاد داعشی دیگر، روایتگری جنایات آنان از ضرورت است

اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی میزبان سلسله نشست‌های ادبی «شمس» با محوریت کتاب «شبح» با حضور نویسنده و راوی اثر، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و جمعی از علاقمندان و صاحبان نظر حوزه کتاب و کتابخوانی شد.

به گزارش اخترشرق؛ سلسله نشست‌های ادبی «شمس» با محوریت کتاب «شبح» با حضور محمدرضا نصرت، نویسنده اثر؛ سیدعلی جعفری، راوی اثر؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ حسین خسروی، معاون سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی و جمعی از خانواده‌های معزز شهدا و فعالان فرهنگی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و همکاری سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد برگزار شد.

برای شناخت داعش و ممانعت از ایجاد داعشی دیگر، روایتگری جنایات آنان از ضرورت است
در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تسلیت ایام حزن اهل بیت(ع)، ایام فاطمیه گفت: معتقدم بخش عمده‌ای از جهاد تبیین در برگزاری این قبیل جلسات انجام می‌شود. اگر به دنبال تعریف ماموریت برای جهاد تبیین با توجه به تأکیدات بزرگان بر انجام ماموریت تعریف شده از سوی مقام معظم رهبری در این حوزه هستیم، می‌بایست به روایتگری این گونه وقایع بپردازیم.
وی با اشاره به برگزاری آئین‌های رونمایی از کتاب‌های امنیتی توسط اداره کل کتابخانه‎‌های عمومی خراسان رضوی، اظهار کرد: در این آئین‌ها با چندین اثر در حوزه داعش آشنا شدیم که موجب تغییر نگاه جامعه به مبحث داعش و خارج از نوع پرچم و پوشش آن‌ها شد. معتقدم امروز روایت سختی‌های رزمندگان دفاع از حرم در مدت اسارت و حضور جمهوری اسلامی ایران در میادین مقابله با داعش برای نسل جدید جامعه از اهمیت و جایگاه مناسبی برخوردار نیست.
سبزیان با بیان اینکه امروز میزبان رزمنده‌ای از دهه ۷۰ هستیم، تأکید کرد: معرفی سیدعلی جعفری به نسل جدید و روایتگری لحظات اسارت این جوان به عنوان نفر اول موجب می‌شود پیش از ایجاد شبهات به بیان حقیقت بپردازیم. برای شناخت داعش و عدم جلوگیری از ایجاد داعشی دیگر، روایتگری جنایات آنان جزء ضروریات جامعه است.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی اظهار کرد: این روایتگری نباید در این جمع و آئین دفن شود؛ بلکه باید در راستای استفاده بهینه از ظرفیت فضای مجازی و انجام جهاد تبیین نسبت به نشر و معرفی این کتاب و یافته‌های خود اقدامی مناسب انجام دهیم.
وی ابراز کرد: بدون شک رزمنده‌ها با یک‌ایده و منطق پا در عرصه جنگ علیه ظلم می‌گذارند و با یک ایدئولوژی رشد یافته، روز‌های جنگ و اسارت را گذرانده و باز می‌گردند.

هدف از برگزاری سلسله نشست‌های «شمس» پرورش نسلی مطالبه‌گر و حقیقت جو است
در ادامه حسین خسروی، معاون سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی ضمن تسلیت ایام فاطمیه و تشکر از میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، گفت: اجرای این قبیل برنامه‌های فرهنگی جزء سیاست‌های اصلی هر دو مجموعه آستان قدس رضوی و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان محسوب می‌شود.
وی افزود: کتاب «شبح» با موضوع ادبیات مقدس، یادآور فرهنگ رشادت و ایثارگری برای نسلی است که شاید کمتر به آن توجه کرده‌اند و یا درکی از موقعیت‌های آن زمان نداشته‌اند. این وظیفه هر یک از ما به عنوان مسئولین فرهنگی که در معرفی و تبین این فرهنگ کوشا باشیم.
خسوری با اشاره به وقایع تلخ در فلسطین، اظهار کرد: امروز با توجه به سکوت جهانی در مقابل فاجعه عظیم رژیم صهیونیستی، شاهد فریاد بلند و رشادت جوانان فلسطینی هستیم که دلیرانه در مقابل این ظلم‌ایستادگی کرده‌اند.
معاون سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی تأکید کرد: در سازمان آستان قدس رضوی تلاش ما بر این است، اسناد و مدارک این وقایع را حفظ و برای آیندگان به یادگار بگذاریم و همسو با کتابخانه‌های عمومی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و کتاب و کتابخوانی گامی مؤثر برداریم.
وی هدف از برگزاری این برنامه را تربیت نسلی دانست که توانمندی نقد و نقدپذیری را داشته و گفت: تلاش ما پرورش نسلی با روحیه مطالبه‌گری و حقیقت جویی است.

اسارت واقعی را حضرت زینب(س) کشیده‌اند
سیدعلی جعفری، راوی کتاب «شبح» در معرفی خود گفت: من اصالت افغانستانی دارم که در شهر قم به دنیا آمده‌ام. در آن روز‌هایی که در جوار حرم حضرت زینب(س) در سوریه سودای شهادت را در سر می‌پروراندم، روز‌های بسیار سخت اسارت را به مدت ۱۸ ماه تجربه کردم. لحظات بسیار دشوار توهین و شکنجه‌های روحی و جسمی را گذراندم که دمادم آنزجر و طلب شهادت بود و بار‌ها در بین نیرو‌های تکفیری سوریه مبادله شدم.
وی تأکید کرد: اما با وجود تمامی سختی‌های دوران اسارت معتقدم که اسارت نکشیده‌ام؛ چرا که اسارت واقعی را حضرت زینب(س) تجربه کرده‌اند. هیچگاه از انتخاب این راه پشیمان نشدم و اگر طلب کند دوباره نیز پا در این عرصه می‌گذارم.
جعفری در ادامه به بیان خاطراتی از لحظات اسارت و فرار خود پرداخت.

برای خلق یک اثر خوب باید مسلط به اصول و قواعد نگارش باشید
در پایان نیز محمدرضا نصرت، نویسنده کتاب «شبح» گفت: کتاب‌های خاطره‌نویسی عمدتاً از دو بخش مصاحبه و نگارش اثر تشکیل می‌شوند. مصاحبه، ماده اولیه داستان و شامل بسیاری از جزئیات است که اگر خوب انجام نشود، ساختار داستان به کلی از بین می‌رود، به همین علت مصاحبه اول من با سیدعلی جعفری ۲۴روز زمان برد.
وی در توضیح بخش نگارش اثر، اظهار کرد: برای خلق یک اثر خوب باید مسلط به اصول و قواعد نگارش باشید. در واقع این عوامل موجب انجام یک مصاحبه خوب و خلق یک اثر شایسته می‌شود.
نصرت تصریح کرد: امروزه در بسیاری از خاطره‌نویسی‌ها شاهد روایت اول شخص فرد هستیم، در حالیکه ممکن است توصیفات و توضیحات کتاب مطابقتی با شخصیت راوی نداشته باشد؛ تلاش من در این کتاب بر این بوده است تا دانش نویسندگی خود را با زبان سیدعلی جعفری، راوی کتاب «شبح» تلفیق کنم. هدفم از انجام این کار نیز انتقال حس، صدا و زبان سیدعلی در هنگام خوانش کتاب برای خواننده بوده است.

کتاب «شبح: خاطرات مدافع حرم سیدعلی جعفری: اسیر فراری از زندان تکفیری‌های سوریه» در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات خط مقدم قم در ۳۳۶ صفحه به چاپ رسیده است.
گفتنی است، علی جعفری در پنجمین اعزام به سوریه به اسارت درآمد و در حال حاضر نیز در کارخانه دمپایی‌سازی در شهرستان قم مشغول به کار است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 10