در آئین افتتاح کتابخانه عمومی مشارکتی سردار شهیدعلی اکبر آخوندی مه ولات مطرح شد؛نسخه شفابخش و آرامبخش جامعه امروز، انس با کتاب و کتابخوانی است
در آئین افتتاح کتابخانه عمومی مشارکتی سردار شهیدعلی اکبر آخوندی مه ولات مطرح شد؛نسخه شفابخش و آرامبخش جامعه امروز، انس با کتاب و کتابخوانی است

همزمان با آغاز هفته بصیرت آئین افتتاح کتابخانه عمومی مشارکتی سردار شهیدعلی اکبر آخوندی در راستای تحقق عدالت فرهنگی و افزایش سرانه فضای کتابخانه‌های عمومی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و همکاری حوزه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان مه ولات با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، فرماندار، امام جمعه و جمعی دیگر از مسئولین شهرستان برگزار شد.

به گزارش اخترشرق؛ همزمان با آغاز هفته بصیرت آئین افتتاح کتابخانه عمومی مشارکتی سردار شهید علی‌اکبر آخوندی در راستای تحقق عدالت فرهنگی و افزایش سرانه فضای کتابخانه‌های عمومی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و همکاری حوزه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان مه ولات با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ محمدرضا حجازی، فرماندار؛ حجت الاسلام و المسلمین داوود زاهدی، امام جمعه؛ حجت الاسلام و المسلمین کاظم زراعتی، رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) و جمعی از مسئولین شهرستان برگزار شد.

برای تبلیغ و اشاعه زندگی ایرانی اسلامی راهی جز انس با کتاب نداریم
در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به روایتی از حضرت امام صادق(ع) خطاب به مفضل، گفت:‌ایشان می‌فرمایند «روز ناآرامی بر مردم فرا می‌رسد که مردم جز با کتاب‌هایشان با چیز دیگری آرام نمی‌شوند». آنچه که در جامعه امروز ما می‌تواند نسخه شفابخش و آرامبخش تلقی شود، بدون شک انس با کتاب و کتابخوانی است.
وی تصریح کرد: کتاب، زمینه ایجاد آرامش را برای انسان فراهم می‌سازد. بدون شک فضای آرام کتابخانه و انس با کتاب موجب آرامش و جلای روح انسان و در نتیجه شادی واقعی می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به احداث کتابخانه در حوزه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان مه ولات، افزود: پیشنهاد می‌کنم استفاده از این کتابخانه را برای عموم مردم امکانپذیر کنید؛ چرا که ارتباط با نسل کودک، نوجوان و جوان جامعه با این فضا باعث تحکیم ارتباط آنان با مجموعه حوزه و کتابخانه و در نهایت ایجاد برکات فراوان برای جامعه ایران اسلامی می‌شود.
سبزیان اظهار کرد: راه و رسم طلبگی از موانست، مجالست و ارتباط با روحانیت عبور می‌کند. تأسیس کتابخانه در حوزه علمیه باعث ارتقای فضای تبلیغاتی و ارتباطی با مردم می‌شود. امروز کتابخانه‌ها مرکز گفتگو، ارتباط با مردم و پاسخگویی به سؤالات دانشی هستند؛ حال اگر این فضا در حوزه علمیه شکل گیرد قطعاً موجب ارتباط مؤثر با افراد جستجوگر و پرسشگر خواهد شد.
وی با بیان اینکه بدون شک موفقیت‌های یک نسل می‌تواند مرهون ایجاد این کتابخانه در حوزه علمیه باشد، گفت: برای تبلیغ و اشاعه زندگی ایرانی اسلامی راهی جز انس با کتاب نداریم؛ لذا در جبهه انقلاب و دین باید به این نکته توجه داشته باشیم که کتاب یک عامل تبلیغی و مؤثر در این مسیر است.
علی اکبر سبزیان با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار کرد: شعار اصلی رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایران کتابخوان است. ‌ایشان تأکید دارند روی دیگر دانایی، توانایی است و قطعاً ایران توانا از ایران دانا می‌گذرد و ایران قوی، ایرانی است که کتابخوان باشد.

کتاب واقعی باید وسیله‌ای برای هدایت انسان به سوی کمال باشد
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین داوود زاهدی، امام جمعه شهرستان مه ولات ضمن گرامیداشت هفته بصیرت و میثاق امت با امام و ولایت گفت: در جایگاه والای کتاب و کتابخوانی همین بس که خداوند از کتاب به عنوان اعجاز استفاده کرده است. در نظر داشته باشید که کتاب واقعی باید وسیله‌ای برای هدایت انسان به سوی کمال باشد تا جایگاه اصلی خود را به دست آورد.
وی تأکید کرد: خداوند برای هدایت انسان از کتاب استفاده می‌کند؛ لذا هر آنچه که از تألیفات بشر و نشأت گرفته از قرآن کریم باشد، مسیری برای هدایت انسان است. خداوند در قرآن از کتاب با عظمت یاد می‌کند؛ لذا لازم است جایگاه کتاب قدر شناخته شود.
زاهدی افزود: بخشی عظیمی از عمر بزرگان و علمای دینی و تاریخی با کتاب و کتابخوانی سپری شده است و این به دین معناست که کتاب جزء لاینفک زندگی علما و بزرگان دینی و علمی بوده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند «یکی از ابزار‌های رسیدن انسان به کمال انسانی و بشری، کتاب است». بنابراین کتاب، ابزاری مهم برای رسیدن انسان به کمال است.
امام جمعه شهرستان مه ولات تصریح کرد: تمامی کتاب‌ها اثری در زندگی انسان دارند؛ چرا که برخی حاصل تجربیات بشر و برخی نیز برگرفته از تاریخ بسیار غنی انسانی و الهی است و اگر غیر از این باشد بدون شک آن کتاب، کتابی ضاله و بی‌ثمر است.
وی با بیان اینکه کتابانسان را در مسیر رشد قرار می‌دهد، اظهار کرد: مطالعه و انس با کتاب باعث می‌شود فرد نسبت به مسائل پیرامون خود اشراف و پاسخی به شبهات خود داشته باشد و این نشان دهنده ارزش واقعی کتاب است. متأسفانه با هجوم فضای مجازی به زندگی مردم، کتاب دچار مظلومیتی تاریخی و عجیب شده است.
داوود زاهدی خطاب به طلاب و متولیان فرهنگی شهرستان، گفت: اگر عادت به مطالعه و انس با کتاب را به یک فرهنگ ماندگار تبدیل نکنیم، کتاب همچنان مظلوم و مغفول واقع خواهد شد. مطالعه باعث می‌شود به بسیاری از شبهات از لسان شما که نیاز جامعه امروز است، پاسخدهی شود.
امام جمعه شهرستان مه ولات در پایان پیشنهاد ایجاد کتابخانه سیار در شهرستان برای خدمت‌رسانی به مناطق دورأفتاده و کم برخوردار را مطرح کرد.

در پایان نیز حجت الاسلام و المسلمین کاظم زراعتی، رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان مه ولات گفت: مایه مباهات است که امروز شاهد افتتاح این کتابخانه مزین به نام سردار شهید شهرستان، علی‌اکبر آخوندی هستیم.
وی افزود:‌امیدوارم این مهم موجب برکات و نتایج مؤثری در راستای افزایش فرهنگ و سواد اطلاعاتی برای جامعه طلاب و عموم مردم شود.

گفتنی است، کتابخانه عمومی مشارکتی سردار شهید علی اکبر آخوندی واقع در شهرستان مه ولات، جاده عبدل‌آباد، حوزه علمیه امام خمینی(ره) با زیربنای۲۰۰ مترمربع و مساحت ۲۰۰ مترمربع و بالغ بر۲۰۰۰ نسخه کتاب در حال ارائه خدمات به جامعه طلاب است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 12