دریافت واکسن آنفولانزا در عدم ابتلا به نوع شدید بیماری مؤثر است/ تنگی نفس علامت هشدار دهنده بیماری آنفولانزا است
دریافت واکسن آنفولانزا در عدم ابتلا به نوع شدید بیماری مؤثر است/ تنگی نفس علامت هشدار دهنده بیماری آنفولانزا است

دانشیار گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: علیرغم تبلیغات منفی، براساس مطالعات گسترده در این حوزه دریافت واکسن آنفولانزا موجب کاهش عوارض بیماری می شود.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر حمیدرضا نادری گفت؛ همزمان با شروع فصول سرد شاهد بروز عفونت‌های تنفسی هستیم و درصدی از این بیماران با توجه به علائم بالینی مبتلا به آنفولانزا هستند، خاطر نشان کرد: در واقع تفاوت بین بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا تب و بدن درد است که عموما در بیماریهای مانند آنفولانزا و کرونا این حالت برای بیمار رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: در سرماخوردگی بیمار بیشتر دچار سوزش و خارش گلو و عطسه و سرفه است اما در بیماران مبتلا به آنفولانزا یا کرونا بیمار تب بالا و بدن درد را نیز تجربه می‌کند و از آنجایی که سرایت بیماری آنفولانزا فرد به فرد رخ می‌دهد یک فرد می‌تواند خانواده خود را درگیر بیماری کند.

دکتر نادری با اشاره به اینکه مسئله مهم در درمان بیماری آنفولانزا این است که درمان علامتی برای کاهش عوارض انجام می‌شود و بیشتر بیمار توصیه به استراحت، مصرف مایعات و استفاده از مسکن و تب بر می‌شود، تاکید کرد: باید توجه داشت هر بیماری که ترشح سینوسی دارد نباید آنتی بیوتیک مصرف کند.

وی تصریح کرد: بیماران مبتلا به آنفولانزا بهتر است در سه روز ابتدایی ابتلا در منزل استراحت کنند و تا زمان کاهش عوارض بیماری برای جلوگیری از شیوع بیماری از ماسک استفاده کنند.

دکتر نادری خاطرنشان کرد: علائم خطری در خصوص بیماری آنفولانزا وجود دارد که باید به آن توجه کرد که از آن جمله می‌توان به طولانی شدن بیماری بیش از ۵ روز، غلیظ شدن اخلاط، تب، سرفه خلط دار و خلط خونی، تنگی نفس، احساس نرسیدن هوا، تنفس‌های سریع و کوتاه اشاره کرد که در صورت مشاهده این علایم حتی قبل از ۵ روز نیز بیمار باید برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کند.

وی با اشاره به اینکه علیرغم تبلیغات منفی واکسن آنفولانزا براساس ویروس کشته شده آنفولانزا ساخته می‌شود و می‌توان با دریافت واکسن آنفولانزا از ابتلا به نوع شدید بیماری جلوگیری کرد، گفت: تمام واکسن‌های موجود در بازار، ۴ نوع آنفولانزای شایع را پوشش می‌دهند و تا حدودی از ابتلا نوع شدید بیماری جلوگیری می‌کنند.

عضو هیأت علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه استفاده از واکسن آنفولانزا به دلیل اینکه ویروس کشته شده است برای مادران باردار سه ماه سوم، بیمارانی که کورتون مصرف می‌کنند، کودکان و بیماران دیالیزی و شیمی درمانی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، گفت: دریافت واکسن برای کودکان زیر ۹ سال نیز اگر برای بار اول واکسن آنفولانزا دریافت می‌کنند، دو نوبت به فاصله یک ماه واکسن دریافت کنند و برای کودکان شش ماه بالاتر نیز می‌توان از واکسن استفاده کرد، علاوه براین بهتر است مادران باردار و افراد زیر ۱۸ سال از واکسن فرانسوی و هلندی بهره بگیرند.

دکتر نادری بیان کرد: در گذشته برای تزریق واکسن آنفولانزا به کودکان نصف دز استفاده می‌شد این در حالی است که بنا بر تحقیقات موجود دریافت دز کامل واکسن آنفولانزا در کودکان مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی گفت: در اکثر موارد بیماری آنفولانزا خود محدود شونده است اما در برخی از اوقات این بیماری به شکل حاد در افراد جوان و بدون بیماری زمینه‌ای رخ می‌دهد بنابراین در صورت طولانی شدن بیش از ۵ روز بیماری و یا بروز علائمی مانند تنگی نفس، افزایش اخلاط، خلط خونی و تب حتی قبل از۵ روز حتما باید به پزشک معالج مراجعه کنید.

image_printچاپ مطلب

Visits: 40