دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی:کتابخانه‌های عمومی حوزه‌های معروف محور هستند
دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی:کتابخانه‌های عمومی حوزه‌های معروف محور هستند

جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با حضور دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل برگزار شد.

به گزارش اخترشرق؛ جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با حضور مهدی رضایی، دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ قاسم باغبان، معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی و اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی فضای مناسبی برای رشد و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: اعتقاد ما در مجموعه کتابخانه‌های عمومی بر این است که کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی نقش بسیار موثر و مفیدی در راستای ترویج امر به معروف و نهی از منکر دارد به عبارتی دیگر اگر بخواهیم هر یک از معارف دینی به صورت غیر مستقیم و نامحسوس تبیین کنیم می‌توان از کتاب به عنوان موثرترین روش استفاده کرد.
وی با اشاره به تشکیل «طلایه داران معروف» در ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، اظهار کرد: در کتابخانه‌های عمومی می‌توان با استفاده از طرح «طلایه داران دانایی» در کنار استفاده از ظرفیت «طلایه داران معروف» با رویکرد معرفی کتاب و نگاه غیرمستقیم به مسئله عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر با مشارکت و همکاری مساجد شاهد رقم خوردن اتفاقات موثر و مفیدی در این حوزه باشیم.
سبزیان اظهار امیدواری کرد برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله «سنگرکتاب»، «منبر کتاب»، «حسینیه کتاب»، نمایشگاه دائمی دفاع مقدس و… توسط پایگاه مقاومت بسیج کتابدار شهید عباس غفرانی و شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل کتابخانه‌های عمومی را باعث تحقق اهداف این واجب فراموش شده در جامعه شود.

در ادامه مهدی رضایی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با بیان اینکه کتابخانه‌ها حوزه‌های معروف محور هستند، گفت: در واقع هر گونه فعالیت کتابخانه اعم از ارائه خدمات کتابخانه‌ای و برگزاری برنامه‌های فرهنگی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است.
وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر مسئله کتاب و کتابخوانی، افزود: خوشبختانه در جامعه امروز با توجه به روند رو به رشد فضای مجازی، کتاب فیزیکی توانسته است جایگاه خود را در جامعه حفظ کند.
رضایی تصریح کرد: فعالیتهای انجام شده در عرصه کتاب باید به گونه‌ای باشد که به بررسی راهکارهای موثر و مفید برای هدایت مردم به سمت و سوی امر به معروف و نهی از منکر و مسئله عفاف و حجاب پرداخته شود. در واقع وظیفه اصلی کتابخانه‌های عمومی اثر بخشی این مسئله در جامعه است.
وی با اشاره به چاپ کتابچه «قانون حمایت و دستور العملهای اجرایی امر به معروف و نهی از منکر» توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، این اداره کل را یکی از فعالترین ادارات در حوزه امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و گفت: امروز لازم است که شما در مجموعه کتابخانه‌های عمومی تمرکز بیشتری بر روی مراجعین خود داشته باشید البته این مسئله را در نظر داشته باشید که هر گونه تذکر و اطلاع‌رسانی باید با کمال احترام و بصورت غیر مستقیم باشد تا مراجعین دچار فضای دو قطبی نشوند.
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی برگزاری کارگاه‌های آموزشی، معرفی و اهدای کتاب، نشست معرفتی در خصوص معایب بدحجابی و مزایای حجاب به همراه آسیب‌شناسی و… را از جمله اقدامات موثر در این حوزه توسط کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد.

در پایان به صورت ویژه از حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است، از کتابچه «قانون حمایت و دستور العملهای اجرایی امر به معروف و نهی از منکر» به همت شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی رونمایی شد.
شایان ذکر است، کتابچه «قانون حمایت و دستور العملهای اجرایی امر به معروف و نهی از منکر» شورای امر به معروف و نهی از منکر اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در چهار فصل اصل قانون هشتم، قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، دستور العمل اجرایی قانون حمایت از از آمران به معروف و ناهیان از منکر، ضوابط تشکیل و فعالیت شوراهای امر به معروف و نهی از منکر و وظایف درون سازمانی و برون سازمانی دستگاه‌های عضو ستاد استان به چاپ رسیده است.

image_printچاپ مطلب

Visits: 25