دانشگاه علوم پزشکی مشهد رتبه نخست فراهم‌آوری عضو پیوندی را کسب کرد
دانشگاه علوم پزشکی مشهد رتبه نخست فراهم‌آوری عضو پیوندی را کسب کرد

رییس بیمارستان منتصریه از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی این دانشگاه که شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد موفق به کسب رتبه نخست بیشترین شناسایی بیماران مرگ مغزی و فراهم آوری اعضای پیوندی در کشور شده است.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر محسن علی‌اکبریان افزود: این نتیجه از مقایسه بین عملکرد ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ و سال گذشته این دانشگاه به دست آمده استوی اظهار کرد: همچنین بیمارستان منتصریه مشهد هم اینک رتبه سوم مراکز برتر اهدای عضو کشور را پس از تهران و شیراز داراست که این امر ثمره تلاش و همت مسوولان، کادر پزشکی و پرستاری و پرسنل این مرکز است.

وی با بیان اینکه همکاری رسانه‌ها در ارتقای فرهنگ اهدای عضو و کسب این موفقیت نقش بسزایی داشته است ادامه داد: واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد شمال شرق کشور را زیر پوشش دارد و از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

رییس بیمارستان منتصریه مشهد گفت: در طول ۱۲ سال اخیر، هزار و ۳۸۱ مورد مرگ مغزی در این منطقه به پیوند عضو منجر شده و اعضای بدن این متوفیان ادامه حیات را به پنج هزار و ۸۷۷ بیمار نیازمند به عضو هدیه کرده است و تمامی خدمات پیوند و اهدای عضو در این بیمارستان به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

دکتر علی اکبریان افزود: از این تعداد اهدای عضو، هزار و ۷۴۴ مورد پیوند کلیه، ۵۸۹ مورد پیوند کبد، سه مورد پیوند ریه، هزار و ۵۶۶ مورد پیوند قرنیه، هزار و ۲۴۳ مورد پیوند پوست، ۱۱۲ مورد پیوند قلب، هشت مورد پیوند پانکرانس، ۹ مورد پیوند کلیه و کبد و ۲۶ مورد پیوند کلیه و پانکراس (لوزالمعده) همزمان با هم بوده است.

وی ادامه داد: همچنین از این تعداد، ۵۷۸ عضو شامل ۴۷۴ کبد، هشت قلب، ۹۰ کلیه و ۶ پانکراس به سایر مراکز پیوند عضو در کشور ارسال شده است.

رییس بیمارستان منتصریه مشهد با بیان این که در این بیمارستان پیوندهای کبد، کلیه و پانکراس از سال ۱۳۹۰ شروع شده است گفت: همچنین در کنار آن برداشت قلب، پوست و قرنیه در این بیمارستان انجام می‌شود که این اعضا در بیمارستان‌های امام رضا (ع) و خاتم‌الانبیاء (ص) به بیماران نیازمند به عضو پیوند می‌شود.

دکتر علی‌اکبریان افزود: در فرایند اهدای عضو بیش از ۱۰۰ نفر مشارکت دارند که نقش موثری در موفقیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بیمارستان منتصریه در حوزه پیوند اعضا داشته‌اند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 2