حیات وحش ۳۳ منطقه طبیعی در خراسان رضوی شمارش شدند
حیات وحش ۳۳ منطقه طبیعی در خراسان رضوی شمارش شدند

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از نتایج سرشماری پستانداران در ۳۳ منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان و رشد ده درصدی در وسعت عرصه‌های طبیعی تحت سرشماری خبر داد.

به گزارش اختر شرق؛ تورج همتی با اشاره به اینکه امسال آماربرداری از وحوش به دلیل شرایط خاص شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت ملاحظات بهداشتی دشواری‌های خاص خود را داشت، گفت: طی ۶۹ روز و با مشارکت حدود ۳۱۸۳ نفر روز، ۲۲۵ مسیر تعیین و با طی مسافتی بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر آماربرداری از جمعیت پستانداران در عرصه‌های طبیعی استان انجام شد.

وی افزود: امسال سطح پایش مناطق بیش از ۴۲ هزار و ۴۰۰ هکتار بیشتر از سال گذشته بوده است و به عبارتی رشد ۱۰ درصدی در پایش و سرشماری وحوش در سطح مناطق را داشته‌ایم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه این سرشماری با هدف برآورد جمعیت حیات وحش، بررسی وضعیت‌زاد و ولد، شناسایی عوامل تهدید و نیز شناسایی مناطق مستعد برای ارتقاء سطح حفاظتی اجرا می‌شود، تصریح کرد: حسب نتایج و تحلیل کارشناسی تیم‌های نظارت بر امور حیات وحش استان، روند زایش در جمعیت گونه‌های میش و بز در مقایسه با آمار مشابه درسال گذشته مطلوب ارزیابی شده که متأثر از بارندگی‌های سال گذشته و امنیت زیستگاهی بوده است.

همتی همچنین ثبات جمعیتی در دیگر گونه‌ها را حاکی از ثبات وضعیت اکولوژیکی درمناطق تحت مدیریت استان و رسیدن به حدود پیک جمعیتی در این مناطق عنوان کرد و گفت: بدست آوردن اطلاعاتی از اندازه و یا تراکم جمعیت وحوش پیش نیاز اصلی مدیریت حیات وحش است و اینکه جمعیت وحوش در منطقه‌ای سیر صعودی یا نزولی دارد و برنامه ریزی‌ها برای آینده، نیاز به کسب اطلاعات دقیق از تعداد و تراکم و نحوه پراکنش وحوش در مناطق چهارگانه تحت مدیریت دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تاکید کرد: با توجه به وسعت و تعداد مناطق تحت مدیریت و لزوم برآورد سریع جمعیت وحوش و با توجه به محدودیت‌های مالی، مناسب‌ترین روش جهت سرشماری وحوش، روش مشاهده مستقیم از طریق پیمایش خطی است که بر این اساس مسیرهای سرشماری هر منطقه برروی نقشه‌های توپوگرافی با تکیه به تجارب محیط‌بانان و کارشناسان اداره نظارت بر امور حیات‌وحش حفاظت محیط زیست استان مشخص می‌شود.

همتی در پایان خاطرنشان کرد: سرشماری پستانداران با تمرکز بر گونه‌های علفخوار صورت می‌پذیرد و براساس آن گونه‌های قوچ و میش اوریال، پازن و بز و آهو شمارش می‌شوند ضمن اینکه سایر گونه‌های مشاهده شده نیز دراین ویژه برنامه درصورت مشاهده، مستندسازی خواهند شد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 119