تولید روزانه دو هزار تن زباله در مشهد
تولید روزانه دو هزار تن زباله در مشهد

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: به‌صورت میانگین روزانه در مشهد دو هزار تن زباله تولید می‌شود که از این میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد آن پسماند خشک است و مابقی پسماندهای مشهد را مواد آلی (پسماند تر) تشکیل می‌دهد که قابل بازیافت نیست.

به گزارش اختر شرق؛ ابوالفضل کریمیان، ضمن اعلام این مطلب، اظهار کرد: مشهد بعد از تهران، بیشترین میزان تولید زباله در کشور را دارد و روش‌های مختلفی در خصوص جمع‌آوری پسماند خشک شهروندان در مبدا وجود دارد و روش اول، جمع‌آوری از در منازل است.

وی افزود: در حال حاضر در مشهد نرم‌افزارهایی در زمینه حمایت از محیط‌زیست، ارتقای فرهنگ تفکیک زباله و جمع‌آوری و بازیافت زباله خشک فعال است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد همچنین افزود: زباله یا پسماند‌تر شامل مواد آلی مانند پوست میوه، تفاله چای، پسماندهای غذایی و… می‌شود، اما پسماند خشک پسماندی است که، تر بودن را در جنس خود ندارد، مانند کاغذ، کارتن، پلاستیک، ظروف آب‌معدنی، انواع فلزات و… پسماند خشک فسادپذیر نیست و عموما قابلیت بازیافت دارد.

وی تصریح کرد: روش‌های مختلفی در خصوص جمع‌آوری پسماند خشک شهروندان در مبدا وجود دارد و روش اول جمع‌آوری از در منازل است؛ به این صورت که خودروی شهرداری یک روز در هفته به منازل شهروندان در سطح مشهد مراجعه می‌کند و اقلام بازیافتی را تحویل می‌گیرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین ایستگاه‌های مبادله پسماند خشک در سطح مشهد فعال است و شهروندان می‌توانند پسماند خشک خود را به این ایستگاه‌ها تحویل دهند و از اقلامی که در این ایستگاه‌ها وجود دارد، در ازای پسماند خشک خود استفاده کنند.

کریمیان تاکید کرد: شهروند در نرم‌افزارهای جمع‌آوری پسماند درخواست خود را ثبت می‌کند و طبق زمان درخواستی خود خودرو به در منزل شهروند مراجعه کرده، زباله خشک را دریافت می‌کند و کیف پول شهروند شارژ می‌شود؛ یعنی مستقیم پول به‌حساب شهروند واریز می‌شود یا از طریق شارژ کیف پول شهروند می‌تواند از خدمات دیگر این اپلیکیشن مثل پرداخت قبوض، خرید شارژ تلفن همراه و… استفاده کند.

وی اظهار کرد: در گزینه نیکوکاری شهروندان می‌توانند ما به ازای مبلغی که برای تحویل زباله خشک طلبکار می‌شوند را از طریق نرم‌افزار به موسسات خیریه واریز کنند؛ در این حالت ضمن اینکه می‌توان در فرآیند تفکیک زباله از مبدا نقش‌آفرین بود، می‌توان به کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و خیریه‌ها نیز کمک کرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد عنوان کرد: در قدم اول بایستی کاهش تولید زباله را داشته باشیم؛ یعنی شهروندان بر اساس اصلاح الگوی مصرف تا جایی که می‌توانند در کاهش تولید زباله نقش‌آفرینی کنند؛ مثلا هنگام تهیه اقلام موردنیاز خود از بازار از خرید اجناسی که بسته‌بندی زیادی دارد، خودداری کنند.

کریمیان گفت: همچنین بهتر است به‌اندازه نیاز روزانه و نیاز مصرفی خود خرید داشته باشند و از کیسه پارچه‌ای در هنگام خرید استفاده کنند تا زباله کمتری تولید شود و این‌ها اقداماتی است که برای کاهش تولید زباله هر شهروند می‌تواند انجام دهد.

وی افزود: در قدم دوم استفاده مجدد مطرح می‌شود؛ مثلا خیلی از ما لوازم مستعمل خانگی داریم، اما کالای جدیدی می‌خریم و کالای قدیمی کلا بلااستفاده باقی می‌ماند؛ درحالی‌که می‌توانیم آن را در اختیار دیگران قرار بدهیم یا خودمان از برخی اقلام مجددا و در شرایط دیگری بتوانیم استفاده کنیم و بهره ببریم.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد تصریح کرد: تفکیک زباله یعنی زباله خشک را از زباله‌تر جدا کنیم تا زباله خشک مجددا در فرآیند بازیافت قرار بگیرد و درنهایت به مواد اولیه تبدیل شود و وارد فرآیند تولید شود و زمانی که تفکیک زباله از مبدا رعایت شود؛ زباله خشک کمتری داخل زباله خانگی قرار می‌گیرد درنتیجه زباله کمتری دفع می‌شود و از این طریق درنهایت ما به چرخه تولید، به چرخه صنعت، حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی کمک کرده‌ایم.

وی بیان کرد: تفکیک زباله از مبدا باعث اشتغال‌زایی می‌شود؛ به این صورت که کارخانه‌ها و صنایع بازیافتی متعددی در شهر ایجاد خواهد شد و محیط‌زیست، منابع طبیعی و ثروت‌های ملی حفظ می‌شود و به‌عنوان‌مثال کاغذها از چوب تشکیل شدند وقتی کاغذ بازیافت می‌شود درختان و منابع طبیعی حفظ می‌شود.

کریمیان در پایان خاطرنشان کرد: پلاستیک‌ها از نفت خام تهیه می‌شوند و در صورت، بازیافت بشکه‌های نفت ما حفظ خواهد شد و توصیه می‌کنیم که از میان تمامی روش‌های جمع‌آوری از سیستم جمع‌آوری هوشمند (بازیافت آنلاین) استفاده کنند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 17