توسعه فعالیت های دانشگاه جامع علمی کاربردی در حوزه شهرک های صنعتی مورد نیاز است
توسعه فعالیت های دانشگاه جامع علمی کاربردی در حوزه شهرک های صنعتی مورد نیاز است

نماینده مردم شهرستان های سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه فعالیت های دانشگاه جامع علمی کاربردی در حوزه شهرک های صنعتی مورد نیاز است

به گزارش اختر شرق؛ سیداحسان قاضی زاده هاشمی در دیدار با رئیس واحد استانی اظهار داشت: باتوجه به اینکه تدوین و توسعه رشته‌های تحصیلی در دانشگاه جامع علمی کاربردی، مبتنی بر نیاز بازار کار و ایجاد ارزش افزوده شغلی است به همین دلیل این دانشگاه، دانشگاهی کلیدی است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای نظارت بر صداوسیما، ورود و توسعه فعالیت‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی در حوزه شهرک‌های صنعتی را نیاز جامعه و صنعت برشمرد و گفت: فعالیت‌های این دانشگاه در حوزه ارتقا مهارت افراد شاغل و آموزش افراد جویای کار در بخش صنعت، مورد درخواست و انتظار است زیرا صنایع و کارخانجات در شرایط فعلی جهت تامین نیروی کار مستعد، امکان آزمون و تجربه به دلیل استهلاک و هزینه ندارند.

نماینده مردم شهرستانهای سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی مدرک گرایی و صدور مدارک تحصیلی فاقد پشتوانه علمی و مهارتی را از معضلات کشور برشمرد و افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی کاملاً از این امر مبراست زیرا تدوین رشته‌های درسی متناسب با نیاز جامعه، نیاز بازار کار و آمایش منطقه است.

قاضی زاده هاشمی حوزه گردشگری و توریسم در استان خراسان رضوی را مستعد فعالیت بیشتر در امر آموزش مهارتی دانست و افزود: ایجاد مراکز آموزشی و تدوین رشته در حوزه هتل ها، سالن‌های تشریفات، کارخانجات و صنایع به عنوان اقدامی در جهت توسعه هرچه بیشتر و بهتر استان می‌باشد که البته دانشگاه جامع علمی کاربردی اقدامات موثری در برخی از این حوزه‌ها انجام داده است.

وی وجود صنایع و کارخانجات بزرگ در استان خراسان رضوی را فرصتی مناسب برشمرد و گفت: تدوین رشته‌های مهارتی و کاربردی در حوزه تخصصی صنایع و کارخانجاتی نظیر کارخانه ایران خودرو، صنایع چاپ و نشر نیز از دیگر مواردی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی باتوجه به ظرفیت موجود در مراکز آموزشی خود، امکان توسعه و فعالیت بیشتر را داراست.

همچنین در این دیدار دکتر سلجوقی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی با تشریح اهداف دانشگاه در حوزه اشتغال پایدار و کمک به رفع معضل بیکاری در راستای تحقق شعار سال و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، اظهار داشت: رسالت دانشگاه‌های نظری توسعه علم است ولی در دانشگاه جامع علمی کاربردی توسعه علم و مهارت با تضمین اشتغال است. برای این کار، دانشگاه شبکه گسترده‌ای از مراکز را در سراسر ایران ایجاد کرده است تا مسئولیت اجتماعی خود را برای ایجاد عدالت آموزشی در محروم‌ترین نقاط کشور و استان از قبیل خواف و جغتای را انجام داده و شبکه آموزش‌های مهارت محور در سطح عالی را در تمامی کشور گسترش دهد.

وی با اشاره به مشکل اشتغال کشور گفت: برنامه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌تواند گره از بخش عظیمی از این مشکلات باز کند چرا که این دانشگاه براساس نیازسنجی و تقاضای موجود در جامعه دانشجو می‌پذیرد و از معدود دانشگاه‌های کشور است که در حوزه برنامه ریزی درسی و تدوین برنامه‌های آموزشی مستقل و دارای اختیارات کامل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

دکتر سلجوقی دانشگاه جامع علمی کاربردی را به عنوان تنها دانشگاهی که در تدوین رشته و دوره‌های خود، آمایش سرزمین در نظر می‌گیرد معرفی کرد و افزود: دانشگاه با هدف موضوع بسترسازی برای رشد و بالندگی نظام آموزش عالی علمی‌کاربردی با تأکید بر تحقق دانشگاه ایرانی اسلامی، تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، اصالت به نظام صلاحیت حرفه‌ای، برجسته‌سازی نقش زنان در آموزش‌های علمی‌کاربردی، تحقق عدالت آموزشی، اقدام به تدوین و تصویب سند راهبردی دانشگاه کرده است.

وی ادامه داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی علاوه بر دوره‌های بلندمدت مقطع دار، بر گسترش آموزش‌های کوتاه مدت تاکید دارد و برای آن برنامه ریزی مدونی را شکل داده است. همچنین دانشگاه صلاحیت حرفه‌ای را به عنوان یکی از مهمترین حلقه‌های مفقوده بازار کار ایران که نه تنها جنبه تخصصی و فنی بلکه جنبه فردی و اخلاقی نیز دارد را مدنظر قرار داده و در بسط و گسترش آن فعالیت دارد.

در پایان این دیدار قاضی زاده هاشمی ضمن استقبال از درخواست رئیس واحد استانی خراسان رضوی مبنی بر حضور رئیس و اعضای هیات رئیسه دانشگاه در کمیسیون اجتماعی مجلس جهت ارائه برنامه‌ها و اقدامات دانشگاه جامع علمی کاربردی، بر پیگیری این درخواست تاکید کرد.

طراحی و تدوین رشته‌ها در دانشگاه جامع علمی کاربردی مبتنی بر نیاز بازار کار انجام می‌شود

image_printچاپ مطلب

Visits: 37