تجلیل از صد و بیست پژوهشگر برتر آموزش و پرورش استثنایی استان
تجلیل از صد و بیست پژوهشگر برتر آموزش و پرورش استثنایی استان

در گردهمایی سالانه پژوهشگران آموش و پرورش استثنایی خراسان رضوی که با حضور مرتضی مهدویان رییس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان رضوی، جواد روحانی رییس آموزش و پرورش استثنایی استان در مجتمع آموزشی، فرهنگی و توان بخشی امام رضا علیه السلام برگزار شد از ۱۲۰ پژوهشگر برتر آموزش و پرورش استثنایی استان تجلیل گردید.

به گزارش اختر شرق؛ جواد روحانی رییس آموزش و پرورش استثنایی استان در گردهمایی سالانه پژوهشگران آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه مبنای توسعه کشور پژوهش است و پژوهش سرلوحه کار معلمان مدارس استثنایی است بیان داشت: در حوزه آموزش و پرورش استثنایی با توجه به نیازمندی‌های خاص داش آموزان لازم است معلمین به انجام پژوهش در راستای نحوه آموزش به این عزیزان بپردازند.

روحانی به موفقیت معلمین آموزش و پرورش استثنایی اشاره کرد و اظهار داشت: در سال گذشته ۴۷۰ نفر از معلمین در جشنواره الگوهای برتر یادگیری – یاددهی، اقدام‌پژوهی و درس‌پژوهی شرکت کردند و ۱۲ نفر توانستند در درس‌پژوهی رتبه کشوری کسب نمایند.

وی به برگزاری نهمین دوره جشنواره نوجوان خوارزمی برای نخستین بار با حضور دانش آموزان تلفیقی و فراگیر دوره اول متوسطه استثنایی و کسب ۱۲ رتبه کشوری و استانی در جشنواره نوجوان خوارزمی اشاره کرد و گفت: معلم پژوهشگر دانش آموز پژوهش محور تربیت می‌کند به نحوی که در سال گذشته ۹ نفر از دانش آموزان توانستند در جشنواره نوجوان خوارزمی مقام استانی کسب کنند وشش نفر حائز مقام کشوری شوند همچنین با شرکت دانش آموزان گروه با نیاز ذهنی برای اولین بار در جشنواره نوجوان خوارزمی، زهرا پسیان موفق شد به مرحله کشوری راه یابد و انشالله بیش از پیش زمینه پژوهش محوری در مدارس ارتقا یابد و بتوانیم افراد توانمندی را به جامعه تحویل دهیم.

وی به ارائه گزارشی از اقدامات واحد پژوهش اداره استثنایی پرداخت و برپایی غرفه پژوهش در نمایشگاه بین المللی مشهد، برگزاری نشست‌های علمی پژوهشی، برگزاری سلسله کارگاه‌های یادگیری پایدار، نشست مقدماتی ویژه توانمندسازی رابطین و مدرسین استانی جشنواره یاددهی یادگیری با شرکت بیش از ۱۴۰ همکار، کارگاه توانمندسازی داوران جشنواره، کارگاه آموزش تولید محتوا، کارورزی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در رشته دانش آموزان بانیازهای ویژه و تشکیل کمیته پژوهش دانشجو معلمان را بخشی از اقدامات واحد پژوهش اداره استثنایی عنوان نمود.

مرتضی مهدویاندر ادامه مرتضی مهدویان رییس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در سند تحول بنیادین ۱۳۱ راهکار عملیاتی با رویکردهای شش‌گانه ساحت‌های تربیتی وجود دارد و عنصر مهم تحول در آموزش و پرورش معلم استوی بیان داشت: تنها معلمانی که می‌توانند محتوا تولید نمایند معلمان پژوهشگر هستند و باید محتوای کتب درسی را به معلمان توانمند واگذار کردمهدویان عنوان کرد: در حوزه پژوهشگران حرفه‌ای، پژوهش اینگونه است که پژوهشگر، خود مسئله‌یابی می‌کند و فقط بر روی مسائل کلاس درس تمرکز ندارد، بلکه تمرکز او به صورت کلی بر بسترها و زمینه‌های مختلف تعلیم و تربیت آموزش و پرورش است، جریانات اجتماعی را رصد می‌کند و با توجه به تخصصی که دارد، بسترها و زمینه‌های ارتباطی این حوزه را پیدا می‌کند و فعالیت پژوهشی خود را با توجه به دغدغه و رسالتی که دارد انجام می‌دهد.

مرتضی مهدویان اظهار کرد: یکی از نکات مهم مورد توجه ما برای ایجاد تحول در جامعه این است که در گام اول باید تحول در آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت را رقم بزنیم و یکی از بهترین و اثربخش‌ترین میدان‌های عمل در جامعه هم نظام تعلیم و تربیت رسمی و مدرسه‌ای است.

باید فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه امروز مسئله تعلیم و تربیت و فرهنگ مسئله اول نظام ماست را جدی بگیریم، چراکه همین موضوع به نوعی خط مقدم تحول و حرکت در مسیر تعلیم و تربیت و فرهنگ‌سازی و آینده‌سازی جامعه آموزش و پرورش است.

وی گفت: مشکلی که در آموزش و پرورش کشور وجود دارد، این است که پژوهش‌هایی که صورت می‌گیرد، پیاده‌سازی نمی‌شود. در حالیکه اگر نتایج حاصل از پژوهش‌ها در عمل به کار گرفته شود، حال کشور و نظام تعلیم و تربیت ما بسیار بهبود می‌یابد.

رییس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: معلمان پژوهشگر باید به سه مقوله توجه کنند مقوله اول شناسایی متغیرهای اثرگذار ومتغیرهای آشکار و پنهان در کلاس‌های درس است و کار معلم پژوهشگر شناسایی متغیرهای پنهان می‌باشد.

وی شناسایی ارتباط بین متغیرها و کنترل آن را دو مقوله بعدی عنوان نمود و بیان داشت: مشاهده، توصیف و کنترل وظیفه معلم پژوهشگر است.

مهدویان در پایان توسعه فرهنگ پژوهش در سطح تصمیم سازی، اجرا و ارزشیابی، شناسایی و حل علمی مسایل نظام تعلیم و تربیت مدرسه‌ای و طراحی الگوی ارزیابی برای مدرسه تحولی را از ماموریت‌های سه‌گانه پژوهشکده عباس زادگان عنوان نمود.

شایان ذکر است دراین مراسم از منتخبین کتاب سال هفته معلم، داوران جشنواره الگوهای برتر یاددهی – یادگیری و اقدام پژوهی، مدرسان، عوامل اجرایی جشنواره نوجوان خوارزمی، مقام آورندگان جشنواره معلم پژوهنده و جشنواره الگوهای برتر یاددهی یادگیری و همچنین مدیران مدارس پژوهش محور تجلیل شد و در این راستا از زحمات رییس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش و کارشناس مسئول آموزش متوسطه اداره کل استان با اهدای دست سازه‌های دانش آموزان بانیازهای ویژه تقدیر به عمل آمد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 1