بیمارستان قائم(عج) به پیشرفته ترین دستگاه تشخیص دقیق صرع کودکان مجهز است
بیمارستان قائم(عج) به پیشرفته ترین دستگاه تشخیص دقیق صرع کودکان مجهز است

فلوشیپ نوروفیزیولوژی بالینی و صرع کودکان و عضو هیأت علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با حمایت خیران نیک‌اندیش حوزه سلامت دستگاه LTM پیشرفته تشخیص صرع و تشنج برای بیمارستان قائم(عج) تهیه شد تا بتوانیم مشکلات کودکان درگیر این موارد را با شکلی بهتر و دقیق‌تر تشخیص دهیم.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر مهران بیرقی گفت؛ حدود یک درصد کودکان مبتلا به صرع هستند که متأسفانه بیش از ۳۰ درصد آنان مقاوم به درمان هستند و تجویز داروهای معمول هم ممکن است که نتواند در طولانی‌مدت جلوی تشنج آن‌ها را بگیرد.

وی تصریح کرد: ما برای این گروه از بیماران نیاز به تشخیص نوع سندروم صرع را داریم و اینکه مشخص نماییم تشنج از کدام قسمت سر برمی‌‎خیزد، ما باید در بررسی‌‎هایمان به واقعی بودن یا نبودن تشنج در فرد بیمار پی ببریم و متناسب با وضعیت وی اقدامات موردنیاز دارویی و درمانی را انجام دهیم.

عضو هیأت علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه طبق آمارهای ثبت شده تا ۳۰ درصد کودکان مبتلا به صرع حملاتشان در بحث تشنج واقعی نیست و ممکن است که جزو دسته مقلدهای تشنج باشد، خاطرنشان کرد: در چنین وضعیتی بسیار مهم است که برای تشخیص تشنج واقعی یا غیرواقعی از ابزاری استفاده کنیم تا که تشخیص صحیح و دقیق را در این خصوص داشته باشد و اینکه اگر پاسخ آن مثبت بود از مناسب‌ترین و به‌روزترین تجهیزات در جهت درمان بهتر این بیماری استفاده شود.

دکتر بیرقی افزود: خوشبختانه با حمایت خیران نیک‌اندیش حوزه سلامت دستگاه LTM پیشرفته تشخیص صرع و تشنج برای بیمارستان قائم (عج) که مرکز درمانی تخصصی کد ۷۲۴ بوده خریداری شده، دستگاهی که تنها اختصاصی کودکان در این زمینه بوده است، ما به وسیله این دستگاه از کودکان نوار مغز تخصصی می‎گیریم و در زمان انجام کار هم مواردی که از سوی والدین کودک به عنوان موارد مشکوک بیان شده‌اند علامت زده می‌شوند تا مورد بررسی بیشتر و دقیق‌تر قرار بگیرند.

وی با تأکید بر اینکه ما از طریق این دستگاه حملات مختلف را شناسایی می‌کنیم، گفت: در برخی از این موارد ممکن است که انجام این کار چند ساعت و یا چند روز زمان ببرد، اما ما بدون توجه به این موضوع، صرفاً به دنبال شناسایی دقیق و صحیح مشکل به‌وجود آمده در آن فرد هستیم تا بتوانیم مناسب‌ترین اقدام را در جهت درمان وی صورت دهیم.

فوق تخصص اعصاب کودکان ادامه داد: ما در تشخیص‌ها بر واقعی بودن یا نبودن تشنج، درگیری تمام و یا یک و یا چند قسمت از سر، نوع واکنش‌های فرد بیمار و غیره پی می‌بریم تا بتوانیم بررسی درستی از وضعیت این فرد در جهت درمان بهتر و مؤثرتر داشته باشیم.

دکتر بیرقی با اشاره به اینکه نوع اقدام درمانی برای کودک مبتلا به صرع و تشنج به‌گونه‌ای بوده که با کمترین عوارض و بیشترین میزان اثرپذیری در آن کودک همراه باشد، بیان کرد: ما در این حوزه در آغاز راه هستیم و برای اینکه بتوانیم بهترین خدمات را به فرزندانمان ارائه دهیم نیازمند استفاده از امکانات، ظرفیت‌ها و تجهیزات بیشتر و بهتر هستیم.

وی اضافه کرد: همچنین در زمانی هم که در حال گرفتن نوار مغز هستیم تک‌تک امواج و حرکات بیمار را در فاصله زمانی ۲۴ساعته مورد بازبینی و بررسی قرار می‌دهیم تا مشخص شود که آیا فرد مشکل زمینه‌ای دارد یا خیر و در ادامه متناسب با وضعیت و شرایط بیمار اقدام لازم را خواهیم داشت.

فلوشیپ نوروفیزیولوژی بالینی و صرع کودکان افزود: ما به دنبال آن هستیم که درمان به‌موقع موارد واقعی و همچنین کاهش و حذف تدریجی داروها را از موارد کاذب داشته باشیم، ضمن اینکه برای موارد مقاوم به درمان تعیین تکلیف را پس از انجام اقدامات مناسب‌‎تر و بررسی‌های دقیق‌تر مانند جراحی صرع خواهیم داشت.

دکتر بیرقی تأکید کرد: ما برای راه‌اندازی این دستگاه در بیمارستان قائم (عج) حمایت‌های رئیس، معاون درمان و تمامی اعضای گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌خصوص در حوزه اطفال و همچنین همراهی ریاست و مسئولان بیمارستان قائم (عج) را داشتیم که از تک‌تک این عزیزان تقدیر و تشکر می‌کنیم و امیدواریم که با اقدامات و حمایت‌های صورت گرفته بتوانیم گام‌هایی بلندتر و ثمربخش‌تر در بحث درمان کودکان با مشکلات صرع و تشنج برداریم.

وی بیان کرد: ما هنوز در اول راه هستیم و با توجه به صف انتظار طولانی بیماران با مشکلات صرع و تشنج در گروه سنی اطفال نیازمند اقدامات بیشتر و بهتر در جهت پاسخگویی به‌موقع به این گروه از بیماران هستیم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 42