برگزاری کارگروه پیگیری تجهیز کتابخانه مسجد امام رضا علیه‌السلام باهدف افزایش سهم سرانه مطالعه در محله نوده
برگزاری کارگروه پیگیری تجهیز کتابخانه مسجد امام رضا علیه‌السلام باهدف افزایش سهم سرانه مطالعه در محله نوده

مدیرکل هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرداری مشهد گفت: اداره کل نهاد کتابخانه‌های خراسان رضوی و مسجد امام رضا علیه‌السلام با ایجاد کتابخانه و تجهیز آن در محله نوده می‌توانند در جهت افزایش سهم سرانه مطالعه نقش بسزایی داشته باشند.

به گزارش اختر شرق؛ علی قناویزچی بابیان اینکه کتابخانه‌های عمومی، یکی از ابزارهای اصلی ارتقاء توسعه فرهنگی در جوامع کنونی به شمار می‌روند و در توسعه نیروی انسانی و افزایش سطح علم و فرهنگ نقش اساسی بر عهده‌دارند، عنوان کرد: شهرداری مشهد برنامه‌ریزی لازم جهت تسهیل در ایجاد زیرساخت‌هایی به همین منظور را با مشارکت دیگر دستگاه‌های متولی در دست دارد.

مدیرکل هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرداری مشهد گفت: هم‌جواری کتابخانه با پارک‌ها، مساجد، فرهنگسراها و موزه‌ها، می‌تواند نقش بسزایی در افزایش اقبال عمومی نسبت به کتابخانه‌ها ایفا کند، ازاین‌رو این اداره باهدف توسعه تعاملات با دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق الگوی مطلوب و بهینه مدیریت شهری و شفاف‌سازی امور شهری کارگروه‌ها و جلساتی را باهدف حل مسائل بین بخشی دستگاه‌ها برگزار می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری کارگروه پیگیری تجهیز کتابخانه مسجد امام رضا علیه‌السلام باهدف توسعه و ارتقاء سطح فرهنگ جامعه ، مطرح کرد: اداره کل نهاد کتابخانه‌های خراسان رضوی و مسجد امام رضا علیه‌السلام با ایجاد کتابخانه و تجهیز آن در محله نوده  می‌توانند در جهت افزایش سهم سرانه مطالعه نقش بسزایی داشته باشند.

افتتاح کتابخانه موجب ارتقا سطح فرهنگی مردم می‌شود

در ادامه حجت‌الاسلام حسن حاجی‌آبادی امام جماعت مسجد امام رضا علیه‌السلام و رئیس هیئت‌امنای مسجد در خصوص تجهیز کتابخانه و افتتاحیه آن گفت: با توجه به نیاز منطقه و محرومیت فرهنگی در محله نوده به‌عنوان محلات محروم مشهد، افتتاحیه و وجود کتابخانه نگرش مردم نسبت به کتاب و ارتقاء سطح فرهنگی افزایش پیدا می‌کند.

رئیس هیئت‌امنای مسجد امام رضا علیه‌السلام بابیان اینکه ابتدا کتابخانه امام رضا علیه‌السلام به مدت پنج سال تجهیز شود و پس از پنج سال در صورت نتیجه‌بخش بودن و اقبال عمومی تمدید شود.

برگزاری برنامه‌های فرهنگی با تجهیز کتابخانه مسجد امام رضا علیه‌السلام

همچنین حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان گفت: انعقاد قرارداد پنج‌ساله و تجهیز آن به لحاظ قانونی دارای اشکال است و قانون نهاد کتابخانه‌ها اجازه قرارداد زیر ده سال را به ما نمی‌دهد و با توجه به‌صرف هزینه بالا جهت تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه، امکان قرارداد زیر ده سال نیست.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی عنوان کرد: یک نیرو بعد از تجهیز به‌عنوان کتابدار در اختیار مردم محله قرار می‌دهیم تا مردم را برای عضویت در کتابخانه دعوت نماید؛ همچنین در کنار معرفی کتاب، سلسله برنامه‌هایی با موضوعات فرهنگی و آموزشی شامل تربیت فرزند و نویسندگی و … برگزار می‌کنیم.

وی بیان کرد: هزینه تجهیز کتابخانه پنج میلیارد و پانصد میلیون ریال است که با کمک شهرداری و نهاد کتابخانه‌ها نسبت به تجهیز اقدام می‌نماییم.

شهرداری آماده همکاری در همه زمینه‌ها است

محمد مدرسی بیان کرد: با توجه به هزینه بالای تجهیز و عدم قانون از ناحیه نهاد کتابخانه‌ها، اگر نهاد کتابخانه در طول پنج سال به تعهدات خود عمل نکند، با یک داوری نسبت به حل‌وفصل مشکلات پیش‌آمده اقدام نماییم و شهرداری در هر جا نیاز باشد آماده همکاری است.

لازم به ذکر است؛ در این جلسه مقرر شد تفاهم‌نامه به مدت ده سال بین مسجد امام رضا علیه‌السلام و نهاد کتابخانه‌ها منعقد گردد، کتابخانه به نام شهدای آبقد نام‌گذاری شود و دو نفر نیروی کتابدار جهت انجام امور اداری  کتابخانه در آنجا مدیریت و کتابداری نمایند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 128