امضای تفاهم‌نامه اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و سازمان بسیج دانش‌آموزی استان
امضای تفاهم‌نامه اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و سازمان بسیج دانش‌آموزی استان

تفاهم‌نامه همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و سازمان بسیج دانش‌آموزی استان در راستای افزایش تعاملات فرهنگی، امضا شد.

به گزارش اختر شرق؛ تفاهم‌نامه همکاری در راستای افزایش تعاملات فرهنگی بین اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و سازمان بسیج دانش‌آموزی استان با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی جعفری، امضا شد.

در ابتدا حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی جعفری، رئیس بسیج دانش‌آموزی استان خراسان رضوی بابیان اینکه اقدام امروز ما در جهت ترویج گفتمان انقلاب اسلامی و فرهنگ تعلیم و تربیت اسلامی باید ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نسل جوان جامعه باشد، گفت: یکی از موضوعات اصلی سازمان بسیج دانش‌آموزی در چند سال اخیر ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بوده است. ما معتقدیم که کتاب مسیری غیرمستقیم برای ارائه گفتمان مبانی دینی و انقلابی برای دانش آموزان است و برکت این عمل در با الگوسازی اسطوره‌های بزرگ دینی در نسل آینده ایران به‌وضوح احساس خواهد شد.

وی افزود: هدف اصلی من معرفی کتاب در عرصه‌های مختلف برای دانش آموزان است، کسانی که درواقع مسیر ورود به بستر خانواده هستند. ما می‌توانیم با استفاده از این فرصت در کنار هم‌افزایی سایر دستگاه‌های اجرایی که متولیان مباحث فرهنگی هستند این مسیر را هموارتر و سریع‌تر طی کنیم.

رئیس بسیج دانش‌آموزی استان خراسان رضوی گفت: ما باید در عرصه تولید و معرفی کتاب برای نسل کودک و نوجوان تلاش بیشتری انجام دهیم و امیدوارم این تفاهم‌نامه راهی برای قرابت بیشتر دانش آموزان با کتاب و کتاب‌خوانی شود.

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تسلیت ایام ماه صفر گفت: اصل خواندن از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در بحث تربیت نسل انقلابی نسبت به موضوع کتاب و کتاب‌خوانی تأکید و اهتمام ویژه‌ای دارند. در نظر ایشان کتاب نه‌تنها یک کالای فرهنگی بلکه عنصری جریان ساز است و این جریان سازی نیاز به افسرانی دارد که این مسیر را هموارتر سازد.

وی افزود: همراهی و هم‌افزایی سایر دستگاه‌های اجرایی در مسیر ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی باعث تجمیع ظرفیت‌ها و درنتیجه تحقق برنامه‌های بزرگ و متعدد فرهنگی می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: کتابخانه‌های عمومی بعد از خانواده و مدارس مؤثرترین عنصر برای تربیت نفوس است چراکه عمده مخاطب آنان کودکان و نوجوانان هستند.

وی با اشاره به مفاد تفاهم‌نامه افزود: هدف ما تدوین یک سیر مطالعاتی مؤثر و مفید برای دانش آموزان انقلابی و یا به عبارتی نسل انقلابی گام دومی است. در راستای اجرای این تفاهم‌نامه، با عضویت جامعه بسیج دانش‌آموزی خراسان رضوی در کتابخانه‌های عمومی برای اولین در سطح کشور می‌توانیم بانی یک اقدام فرهنگی بزرگ باشیم.

گفتنی است، طی تفاهم‌نامه فی‌مابین دو دستگاه مقرر شد اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان برگزاری کارگاه‌های آموزشی با همکاری بسیج دانش‌آموزی باهدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهبود سبک زندگی برای دانش آموزان با هماهنگی و اخذ مجوز لازم از واحد ذی‌ربط در نهاد، برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوع دانش آموزان شهید و ایثارگر در کتابخانه‌های عمومی استان. با هماهنگی و حسب مورد اخذ مجوز از اداره کل ترویج کتاب‌خوانی و امور فرهنگی و سایر واحدهای ذی‌ربط، عضویت سراسر رایگان دانش آموزان بسیجی در کتابخانه‌های عمومی استان (بر اساس بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه و با هماهنگی و اخذ موافقت اداره کل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها)، برگزاری برنامه‌های فرهنگی مثل اجرای نمایشنامه خوانی، نقد و بررسی و رونمایی کتاب، جشنواره کتاب‌خوانی رضوی، مسابقات کتاب‌خوانی، معرفی کتاب، نشست‌های کتاب‌خوان ویژه دانش آموزان و استفاده از نشان‌واره‌ی بسیج دانش‌آموزی در تبلیغات جشنواره رضوی (با هماهنگی و در صورت نیاز اخذ مجوزهای لازم از اداره کل ترویج کتاب‌خوانی و امور فرهنگی و سایر واحدهای ذی‌ربط)، معرفی و ارائه منابع کتاب‌خوان ماه به بسیج دانش‌آموزی جهت معرفی به جامعه هدف اقدامات لازم را انجام دهد و در مقابل سازمان بسیج دانش‌آموزی استان نیز اطلاع‌رسانی فعالیت‌های فرهنگی کتاب محور در بسیج دانش‌آموزی استان ازجمله برگزاری جشنواره ملی کتاب‌خوانی رضوی، معرفی کتاب، نشست‌های کتاب‌خوان، نقد و بررسی و رونمایی کتاب در استان، مشارکت در برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، نشست‌های کتاب‌خوان و معرفی کتاب، ارائه اسامی، تصاویر و مختصری از زندگینامه شهدای گران‌قدر دانش‌آموز محدوده هریک از کتابخانه‌های عمومی به اداره کل جهت برگزاری نمایشگاه، همکاری در خصوص نشر کتب مرتبط در حوزه ایثار و شهادت

 دانش آموزان، همکاری در خصوص ارائه مباحث محتوایی در حوزه ایثار و شهادت دانش آموزان به‌منظور ارتقاء فضای مجازی و سایت اداره کتابخانه‌های عمومی استان، بازدید دانش آموزان بسیجی از کتابخانه‌های عمومی استان همکاری‌های لازم را داشته باشد.

image_printچاپ مطلب

Visits: 722