ایجاد اشتغال برای زنان روستایی با تولید کمپوست از ضایعات کشاورزی
ایجاد اشتغال برای زنان روستایی با تولید کمپوست از ضایعات کشاورزی

با همت اداره ترویج جهاد کشاورزی شهرستان کارگاه آموزشی تولید کمپوست از ضایعات کشاورزی برای زنان روستایی برگزار شد.

به گزارش اخترشرق؛ مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: اهمیت تولید ورمی کمپوست در کنترل ضایعات کشاورزی و بهبود وضعیت زیست محیطی از مهمترین موضوعات مطرح شده در کارگاه آموزشی تولید کمپوست بوده است.
کاظم قربان پور افزود: تولید کمپوست با توجه به امکانات موجود در روستا‌ها و سهولت اجرا، توجیه فنی و اقتصادی داشته و کمپوست تولید شده، امکان استفاده در باغچه‌های خانگی تولید سبزیجات سالم و یا در مزارع کشاورزی روستا‌ها را نیز دارد
وی ادامه داد: متأسفانه در کشور ما استفاده از ضایعات هنوز به صورت یک فرهنگ در نیامده و نیازمند فرهنگ‌سازی و ترویج مدیریت ضایعات خانگی و کشاورزی در روستا‌ها است تا بتوانیم از این ضایعات به نحو شایسته استفاده گردد.
مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با اشاره به اینکه ضرورت تبدیل زباله و ضایعات کشاورزی به کود آلی چند سالی است که در کشور رواج یافته و مراکز مختلف دولتی و غیر دولتی به آن پرداخته‌اند بیان کرد: کود کمپوست یک جایگزین برتر از نظر زیست محیطی برای استفاده از مواد آلی برای دفن زباله است.
قربان پور اظهار کرد: زنان روستایی پس از آموزش، کود ورمی کمپوست را در سایت‌های الگویی تولید می‌کنند لذا مدیریت ضایعات کشاورزی و تهیه ورمی کمپوست بین سایر زنان روستایی نیز رواج پیدا می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: کشاورزان از کود کمپوست به عنوان طلای سیاه یاد می‌کنند که سرشار از مواد مغذی است و می‌تواند برای باغبانی، کشاورزی، پرورش کمپوست قارچ و گیاهان استفاده شود.
او با بیان اینکه تولید کمپوست بخش مهمی از مدیریت پسماند است تصریح کرد: از جمله مزایای مهم کود کمپوست می‌توان به غنی کردن خاک، حفظ رطوبت در خاک، سرکوب آفات و بیماری‌های گیاهی، کاهش استفاده از کود‌های شیمیایی و از همه مهمتر در کاهش انتشار گازمتان و کربن نقش بسزایی ایفا می‌کند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 16