اولین همایـش روز جهانی پنبـه با حضور، مسئولان و محققان کشوری، استانی و شهرستانی در کاشمر برگـزار شـد
اولین همایـش روز جهانی پنبـه با حضور، مسئولان و محققان کشوری، استانی و شهرستانی در کاشمر برگـزار شـد

هم‌زمان با برگزاری اولین اجلاس بین‌المللی پنبه در هفتم اکتبر در ژنو سوئیس، اولین همایـش روز جهانی پنبـه با حضور، مسئولان و محققان کشوری، استانی و شهرستانی برگـزار شـد.

هم‌زمان با برگزاری اولین اجلاس بین‌المللی پنبه در هفتم اکتبر در ژنو سوئیس، اولین همایـش روز جهانی پنبـه با حضور، مسئولان و محققان کشوری، استانی و شهرستانی در کاشمر برگـزار شـد.

به گزارش اختر شرق؛ هم‌زمان با برگزاری اولین اجلاس بین‌المللی پنبه در هفتم اکتبر در ژنو سوئیس، نخستین همایش ملی روز جهانی پنبه در ۱۵ مهرماه به میزبانی کاشمر با حضور مهندس کشاورز معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی، مهندس هزارجریبی، مهندس اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، مهندس رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، مهندس مقدم معاونت امور بازرگانی، دکتر شاه‌پسند قائم‌مقام معاونت ترویج کشاورزی، دکتر روشنی رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور، دکتر محمدمهدی قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهندس نیک شاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل، مهندس مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان، فرمانداران شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد، مسئولان کشوری، استانی و روسای ادارات دیار ترشیز کهن و با اجرای مجری کشوری علیرضا حیاتی و باهمت گروه سرمایه‌گذار دماوند با مدیرعاملی دکتر صمیمی، دانشگاه آموزش عالی کاشمر و جهاد کشاورزی کاشمر برگزار شد.

در این همایش مهندس ساقی فرماندار کاشمر ضمن بیان خیرمقدم به مسئولان و نخبگان کشوری و استانی اظهار داشت: امسال سال حمایت از تولید ملی است و برگزاری چنین همایش‌هایی که عزیزانی قدم گذاشتند و سرمایه مالی و فکر و اندیشه را به کار گرفتند تا در منطقه کار بیافرینند و از تولید حمایت کنند را به فال نیک می‌گیریم.

فرماندار کاشمر افزود: این همایش با رویکرد اقتصادی به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی و در راستای طرح اقتصاد مقاومتی دکتر رزم حسینی در طرح استفاده از توان و پتانسیل معین‌های اقتصادی اجرا می‌گردد.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر در همایش ملی روز جهانی پنبه با اشاره به اینکه منطقه ترشیز که شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن را شامل می‌شود به لحاظ کشت پنبه مستعد و شهرت خاصی در کشور دارد، گفت: فعالیت ایستگاه تحقیقات پنبه شرق کشور در منطقه به‌عنوان مهم‌ترین ایستگاه مهم و نیز وجود کارخانه پنبه‌پاک‌کنی، لنترگیری بذر پنبه، کارخانه‌های نساجی، شرکت کشت و صنعت انابد، قطب تولید فرش دستباف و وجود مراکز آموزش عالی در بخش کشاورزی در منطقه گواه اهمیت و جایگاه ویژه پنبه در این منطقه است.

دکتر هادی معماریان خلیل‌آباد با اشاره به پتانسیل منطقه در حوزه کشاورزی و اشتغال بیش از ۹۰ درصد مردم در این بخش، یادآور شد: همه این مزیت‌ها منجر شد تا با تصمیم‌گیری انجام‌شده شاهد برگزاری نخستین همایش ملی روز پنبه با حضور مسئولان کشوری و استانی و نیز کارشناسان مختلف در حوزه کشاورزی و صنعت از نقاط مختلف کشور باشیم.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر، توسعه کشت و تولید پنبه با ارتقای کیفیت محصول، بهبود فناوری و انتقال دانش به مزرعه، بررسی زنجیره ارزش از مزرعه تا صنعت، بازرگانی و اقتصاد پنبه و نیز نوسازی و توسعه صنایع اصلی و جانبی پنبه را از محورهای این همایش عنوان و خاطرنشان کرد: امیدواریم منطقه از فرصت حضور میهمانان و شرکت‌کنندگان در این همایش بهره‌مند شود و از این طریق بتوانیم ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های منطقه را معرفی کنیم.

مهندس اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این همایش ابتدا پیام دکتر محمود حجتی وزیر کشاورزی را قرائت نمود. متن پیام بدین شرح است: ضمن تبریک روز جهانی پنبه و قدردانی از زحمات کلیه متصدیان همایش، پنبه به‌عنوان محصول راهبردی در ضروری‌ترین مصارف جامعه اعم از پوشاک، روغن، خوراک دام و سایر محصولات صنعتی نقش مهمی در اقتصاد ملی و حفظ اشتغال دارد.

 در شرایط فعلی و به‌منظور کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم دستیابی به توسعه پایدار پنبه یک ضرورت انکارناپذیر است. گرچه اقدامات سال‌های اخیر امیدبخش بوده اما حجم نیازها و فرصت‌های پیشرو برای پایداری تولید این محصول فراتر از اقدامات موجود است.

سوابق درخشان صنعت پنبه کشور مسئولیت ما را در بهبود شرایط آن و تقویت زنجیره ارزش پنبه از مزرعه تا صنعت سنگین می‌کند و دستیابی به این مهم و تداوم آن جز با مشارکت همکاری و تعامل صنعت و تشکل‌ها میسر نخواهد بود. برای مهیا نمودن زمینه توسعه پایدار پنبه، افزایش عملکرد، بهبود کارایی مصرف آب، توسعه ضریب مکانیزاسیون و انتقال فناوری از راهبردهای اساسی که انتظار می‌رود در ستاد و سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها در دستور کار قرار گیرد.

امید دارم این نشست، فرصتی را فراهم نماید تا بار دیگر توجهات به سمت محصول ارزشمند پنبه جلب و با همکاری همه‌جانبه مسئولین و بخش خصوصی در زنجیره تولید و بازرگانی، تصمیمات مؤثری درزمینهٔ ارتقاء پنبه کشور اتخاذ گردد.

در ادامه مهندس اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان این‌که استان خراسان از موقعیت خوبی برای کشت پنبه برخوردار است اظهار کرد: حسب سیمای کشاورزی در ۱۷ استان از ۳۱ استان کشور به کشت پنبه مبادرت می‌ورزند که چهار استان خراسان رضوی، فارس، گلستان و خراسان جنوبی ۴/۷۷ درصد سطح زیر کشت و ۸/۷۷ درصد تولید محصول را در اختیاردارند. وی گفت: ازنظر سطح زیر کشت خراسان رضوی و ازنظر تولید فارس رتبه اول کشت رادارند. در استان خراسان رضوی هفت شهر سبزوار، نیشابور، رشتخوار، سرخس و درگز بردسکن و کاشمر ۸۶ درصد تولید را در اختیاردارند. در چند سال اخیر سطح کشت این محصول ۳۰۰۰ هکتار و راندمان ۲۰۰ کیلوگرم در هر هکتار افزایش داشته است.

مهندس اورانی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون طرح‌های به نژادی تولید بذر، کشت اقلام زودرس، توسعه کشت به‌صورت نشا، روش‌های نوین آبیاری و بهبود کنترل آفات به‌منظور منظور کاهش مصرف آب، بذر، کود، سم و افزایش تولید و بهره‌وری ترویج می‌شود.

گفتنی است در پایان همایش از زحمات کشاورزان و فعالان صنعت تقدیر و تجلیل شد و همچنین از تمبر یادبود اولین همایش روز جهانی پنبه در شهرستان کاشمر رونمایی شد.

خبرنگار: فاطمه نبوی ثالث

image_printچاپ مطلب

Visits: 19