اقتصادی شدن پرورش دام در خراسان رضوی نیازمند تقویت مولفه‌های تولید است
اقتصادی شدن پرورش دام در خراسان رضوی نیازمند تقویت مولفه‌های تولید است

استاندار خراسان رضوی گفت: شرایط فعلی پرورش دام سبک و سنگین در استان به نحوی است که چندان توجیه اقتصادی ندارد لذا بازگشت مطمئن سرمایه و بهینه کردن پرورش دام در استان نیازمند تقویت مولفه‌های تولید بویژه در حوزه نهاده و خوراک دام است.

به گزارش اخترشرق؛ یعقوبعلی نظری در نشستی با اعضای تشکلهای بخش خصوصی حوزه دامداری و دامپروری خراسان رضوی در محل استانداری افزود: از سوی دیگر گرانی نهاده دامی و خوراک دام نیز بازگشت سرمایه در حوزه پرورش دام سبک و سنگین در استان را دشوار می‌کند.

وی بیان کرد: اصلاح نژاد با تغذیه علمی، افزایش بهره وری در خصوص پرورش دام سبک و سنگین و تولید گوشت قرمز، پرواربندی مطمئن و اقتصادی در صورتی که نقدینگی لازم توسط بانک‌ها برای این بخش تامین شود، می‌تواند اقتصادی شدن پرورش دام سبک و سنگین را در پی داشته باشد.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: لازم است کارشناسان بخشهای مختلف دامداری و دامپروری آسیب‌شناسی کلی در خصوص فرآیند پرورش دام سبک و سنگین و تولید و عرضه گوشت در استان انجام دهند تا بتوان روشهایی که می‌تواند امنیت در این بخش را ارتقا دهد، احصا کرد.

نظری با توجه به شرایط بوجود آمده در حوزه تامین نهاده و خوراک دام گفت: لازم است با پیگیری دستگاه‌های اجرایی برای کوتاه مدت (۶ ماهه) نهاده دامی مورد نیاز توسط واردکنندگان به طور کامل تامین شود تا کارخانجات خوراک دام بتوانند خوراک مورد نیاز را برای انجام فرآیند صحیح پرورش دام سبک و سنگین و بهینه کردن آن در استان تامین کنند و بتوان نتیجه حاصل را بررسی و تصمیمات کاربردی را برای تداوم پرورش مطلوب دام در استان اتخاذ کرد.

گفتنی است: در این نشست تشکلهای مختلف حوزه دامداری و دامپروری خراسان رضوی به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص توسعه پرورش دام در استان پرداختند.

از مجموع ۱۴.۶ میلیون واحد دامی این استان هفت میلیون راس دام سبک است. بیش از ۹۰ هزار نفر در استان خراسان رضوی فقط در بخش پرورش و تولیدات دام سبک استان اشتغال دارند. علاوه بر این هم اکنون ۱۲ درصد تولید گوشت قرمز کشور در خراسان رضوی تولید می‌شود که پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح توسعه پرورش و اصلاح نژاد با تغذیه علمی، این میزان تا دو برابر افزایش پیدا کند.

image_printچاپ مطلب

Visits: 43