افزایش بهره‌وری کشاورزی کاشمر با مصرف بهینه آب
افزایش بهره‌وری کشاورزی کاشمر با مصرف بهینه آب

فرماندار، مدیر جهاد کشاورزی، بخشدار بخش بالا ولایت و مدیرعامل شعب بانک ملی از پروژه انتقال آب با لوله روستای نای شهرستان کاشمر بازدید به عمل آوردند.

به گزارش اختر شرق؛ فرماندار شهرستان کاشمر در این بازدید عنوان کرد: در حال حاضر به لحاظ کار کارشناسی شده افت بسیار شدید و نگران‌کننده‌ای در حوزه آب‌های زیرزمینی منطقه کاشمر داریم و دشت کاشمر از این لحاظ فوق‌العاده بحرانی هست که این‌ها حاکی از آن است که ما حتماً می‌بایست با اجرای این‌گونه پروژه‌ها و تغییر الگوی کشت در مصرف آب صرفه‌جویی و تجدیدنظر کنیم.

محمد شجعی مدیر جهاد کشاورزی کاشمر نیز گفت: چالش بزرگ پیش روی نسل‌های آینده بخصوص در کشورهایی که منابع آب آن‌ها محدود است افزایش تولید غذا در مقابل مصرف کمتر آب هست. در شرایط کنونی بیشتر از  ۸۰ درصد منابع آب استحصالی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود از طرفی کارایی مصرف آب در تولید محصول پایین هست به همین منظور و در راستای افزایش راندمان و بهره‌وری آب اجرای سیستم‌های نوین آبیاری جزء اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی هست و پروژه انتقال آب با لوله روستای نای نیز در همین راستای هست که امید است با اجرای این طرح و طرح‌های الگوی کشت خصوصاً کشت گیاهان کم آب طلب شاهد افزایش در تولید و ایجاد درآمد برای بخش کشاورزی منطقه باشیم.

شجعی بیان کرد: پروژه در حال اجرا در صورت واگذاری به پیمانکار حدود ۲۰ میلیارد ریال برآورد هزینه شده بود که خوشبختانه در حال حاضر با مشارکت خود مردم و کشاورزان منطقه با نصف هزینه یادشده در حال اجرا هست.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در پایان خاطرنشان کرد: پروژه انتقال آب با لوله روستای نای حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با توجه به پیشرفت و سرعت اجرای پروژه پیش‌بینی می‌شود با کمک و قول مساعد مسئولین مربوطه بتوانیم در هفته دولت شاهد افتتاح طرح باشیم.

image_printچاپ مطلب

Visits: 16