افت شدید منابع آبی، فرسوده بودن تأسیسات آب‌رسانی و کمبود اعتبار بخش ۵۰ هزارنفری، نصرآباد را با بی‌آبی مواجه نموده است
افت شدید منابع آبی، فرسوده بودن تأسیسات آب‌رسانی و کمبود اعتبار بخش ۵۰ هزارنفری، نصرآباد را با بی‌آبی مواجه نموده است

به گزارش اختر شرق؛ آب از نیازهای اولیه بشر بوده و آبادانی‌ها همیشه بر اساس وجود آب شکل‌گرفته است، در سال‌های اخیر مشکل تأمین آب شرب یکی از دغدغه‌های اصلی جوامع جهانی تبدیل‌شده است در منطقه بالا جام باوجود منابع آبی فصلی که متأسفانه مهار نمی‌شود و میلیون‌ها مترمکعب آب هدر می‌رود برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی؛ انتقال آب این منطقه به سایر مناطق باعث افت شدید منابع آب‌های زیرزمینی شده است و مردم برای تأمین آب موردنیاز با مشکلات جدی مواجه شوند که در گزارش زیر پای صحبت مردم و مسئولین می‌نشینیم.

دهیار روستای کلاته بزرگ علت مشکلات موجود در تأمین  آب را کمبود تجهیزات و فرسوده بودن آن‌ها اعلام کرد و خاطرنشان کرد: قدیمی بودن پمپ‌ها؛ تابلوهای برق وفرسوده بودن شبکه آب‌رسانی  این مشکل را تشدید نموده است.

جواد فهمیده گفت:  منبع ذخیره آب شرب روستای کلاته بزرگ قدیمی؛ غیربهداشتی و کوچک هست و این منبع برای زمانی که روستا کمتر از ۱۰۰ خانوار بوده ساخته و جوابگو نیاز فعلی نیست بیش از ۱۰ ساله هست که زمین‌ساخت منبع جدید واگذارشده ولی از ساخت منبع ذخیره جدید خبری نیست.

وی بیان کرد: با نصب سه الی چهار شیرفلکه در چند نقطه از روستا می‌شود درزمان کمبود آب شرب آب را به‌صورت عادلانه توزیع کرد و مردم هم به این امر درزمان کمبود آب رضایت دارند ولی متأسفانه برای همه موارد اداره آب اعلام می‌کند بودجه‌ای ندارد. اداره آب موظف به ترمیم آسفالت مسیرهایی که کننده کاری کردند می‌باشد اما  تا الآن هیچ اقدامی انجام نداده‌اند و دهیاری مجبور شده ۴۰ میلیون تومان بابت آسفالت این چاله هزینه  کند.

دهیار روستای قلعه شیر نیز اظهار کرد: آب روستای ۱۸۰۰ نفری قلعه شیر از طریق یک چشمه کوه که در سال‌های اخیر بر اثر خشکسالی آبدهی آن به‌شدت کاهش داشته و از طریق چاه مجتمع کلاته بزرگ که برای رسیدن آب  باید توسط چهار پمپ برقی  پمپاژ شود تأمین می‌شود و اگر یکی از آن‌ها از کار بیفتد آب‌رسانی قطع می‌شود

رمضانی گفت: باید برای مواقع اضطراری پمپ‌های رزرو در نظر گرفته شود و باوجود ساخت سکوهای مناسب برای نصب پمپ‌ها؛ اما پمپ‌های لازم تأمین نشده است و مدت‌زمانی زیادی صرف تعمیر پمپ‌های مشکل‌دار می‌شود در این بازه زمانی مردم  بی‌آب می‌شوند.

 وی تصریح کرد: تأمین آب شرب موردنیاز توسط تانکرهای آب‌رسانی در مواقع اضطراری به‌صورت کم و محدود انجام می‌شود که جوابگوی جمعیت زیاده روستا نیست.

یکی از اعضای شورای اسلامی روستای خرم‌آباد نیز بیان کرد: قسمتی از  آب شرب شهر تربت‌جام توسط تعداد ۶ حلقه چاه آبی که در اراضی دشت خرم‌آباد احداث‌شده است تأمین می‌شود اما خود مردم روستای خرم‌آباد برای تأمین آب شرب خود با مشکل روبرو هستند.

فیاض عنوان کرد: خرم‌آباد چند ماهی است مشکل حاد آب شرب دارد علیرغم تأمین بخشی از آب شهر تربت طی ۳۰ سال از دشت خرم‌آباد، ولی متأسفانه کوزه گر از کوزه شکسته آب می‌خورد، مسئولین هم دائماً می‌گویند اعتبار نیست.

یکی از اعضای شورای جدید روستای ابدال آباد نیز اظهار کرد:  جای تأسف است روستای به این بزرگی که عنوان قطب گردشگری را یدک می‌کشد آب آشامیدنی آن از  آب‌های  سطحی رودخانه و غیربهداشتی که آن‌هم نیز حدود دو  ماه‌ است جیره‌بندی و ساعتی شده تأمین می‌شود.

علی‌اکبر کریمی با اشاره به اینکه در  سال ۸۴ اداره آبفا وعده حفر چاه عمیق برای تأمین آب داد ولی بعداً گفتند بودجه نیست و تا الآن هیچ کاری برای آب روستای ابدال آباد انجام نداده‌اند، تصریح کرد: به علت کوهپایه‌ای بودن روستا  هر جا را چاه  حفر کنیم  ۵ متر الی ۱۰ متر به آب می‌رسد ولی چون اداره آبفا تاکنون صداقت و همکاری لازم  برای تأمین آب بهداشتی روستای ما نداشته عده‌ای از مردم هم با آن‌ها به آن صورت همکاری نداشته‌اند.

عضو شورای بخش نصرآباد نیز اظهار کرد: عمده آبی که برای تأمین آب شرب در این بخش استفاده می‌شود آب‌های زیرزمینی هست که آن‌هم افت شدیدی داشته  و برای مشکل بی‌آبی در بالا جام باید چاره‌جویی مناسب کرد درحالی‌که سالانه میلیون‌ها مترمکعب آب رودخانه‌های فصلی هدر می‌رود حوضه‌های آبریز بزرگی همچون بردو قلعه شیر کلاته بزرگ ابدل آباد رونج باید آب‌های سطحی آن‌ها مهار شود و با احداث بندها و سدهای مخزنی بزرگ باید دنبال منابع آب پایدار باشیم پیگیری ایجاد سدهای مخزنی بزرگ باید به‌عنوان یک مطالبه عمومی در بخش بالا جام مطرح شود و سوی همه شوراها و دهیاران و مسئولین منطقه به‌طورجدی پیگیری شود.

محمدابراهیم افکنی خاطرنشان کرد: مسئولین ادعا می‌کنند که به دلیل شیب زیاد در دامنه کوه جام باید سدهای مخزنی با ارتفاع بلند احداث شود و  از  زیر بار این طرح طفره می‌روند  ضروری است حداقل در یک یا دونقطه از بالاجام  سدهای مخزنی بزرگ احداث شود.

وی افزود: در منطقه ایجاد بندهای کافی نیست مکان‌یابی آن‌ها و اجرای آن‌ها به‌صورت علمی و کارشناسی انجام نمی‌شود خیلی از این بندها به‌طور ناقص اجراشده یا بعد از مدتی تخریب می‌شود و یا علت عدم   کار علمی و کارشناسی مکان‌یابی آن‌ها علمی صورت نگرفته و کارایی لازم را ندارد و عملاً جز هدررفته بیت‌المال هیچ سودی برای مردم  نداشته است.

وی تصریح کرد: اجرای دو سدبزرگ ملو و جهان آباد  در منطقه پایین جام نشان می‌دهد که مکان‌یابی طرح‌ها علمی نبوده و بر اساس  اهداف خاصی  این طرح‌ها اجراشده درحالی‌که در خیلی از سال‌ها این سدها به علت نبود منابع آبی آبگیری نمی‌شود، این در حالی است که میلیون‌ها مترمکعب آب در بالاجام هدر می‌رود.

عضو شورای بخش نصرآباد عنوان کرد: تأسیسات و  شبکه‌های آب‌رسانی موجود قدیمی و فرسوده هستند و در سال‌های اخیر متأسفانه کار جدی  برای اصلاح آن انجام‌نشده است  برای تقویت آب سفره‌های زیرزمینی نیز اقدام اصولی صورت نگرفته است.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان تربت‌جام با تائید مشکل کم‌آبی در خیلی از روستاهای بخش نصرآباد، اظهار کرد: در روستای کاریزنو و مومن‌آباد لایروبی و مهندسی مجدد چاه با افزایش دبی چاه از ۱۰ لیتر به ۱۹ لیتر در ثانیه افزایش‌یافته و با  اجرای  مجتمع ۷ روستایی بزد؛ آب‌رسانی به روستای سمسرا ی علیا و سفلی، شوراب، چنار، بیدستان، مخالفگاه و قزغاوه با پیشرفت ۶۰ درصدی در حال انجام است کهبه لطف خدا به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید  و روستاهای مذکور از آب شرب بهداشتی بهره‌مند خواهند شد.

مهندس عبدالهی عنوان کرد: با  ترمیم و احیا و مهندسی مجدد دو حلقه چاه آب شرب شهر نصرآباد  بااعتباری بالغ‌بر ۴۰۰ میلیون تومان مشکل تأمین آب شرب شهر نصرآباد مرتفع شد و خوشبختانه در حال حاضر مشکلی نداریم؛ و  در روستای قلعه سرخ عملیات‌ترمیم لوله جدار و همچنین مهندسی مجدد و تعویض الکتروپمپ در این روستا  اجراشده است.

وی ادامه داد: برای گذر از بحران تابستان ۱۴۰۰ در روستای تقی‌آباد؛ که با مشارکت خیر محترم (بنیاد خیریه نیکوکاری حاج اکبر ابراهیمی) با  اعتباری بالغ‌بر ۱۰ میلیارد ریال که یک میلیارد ریال خیر محترم و همچنین مبلغ ۹ میلیارد ریال از اعتبارات جاری امور برای حفر چاه، تأمین کابل، الکتروپمپ و تجهیز چاه و اصلاح مخزن هوایی روستای تقی‌آباد انجام و مشکل تأمین آب شرب این روستا هم مرتفع شد و در روستای رونج نیز  با توجه به اعلام آمادگی خیر محترم برای  اجرای پروژه که پس از جلساتی که با خیر محترم در تهران برگزارشده، به لطف خدا، نهایی و انجام خواهد شد.

این مقام مسئول عنوان کرد: با  استفاده از ظرفیت و همکاری خوب تیپ مستقل ۳۸ زرهی ارتش جمهوری اسلامی  و امکانات خود اداره صورت تانکر سیار  کمبود آب  بعضی روستاها تا  حدودی مرتفع که با نهایی شدن اجرای پروژه‌ها  مشکلات کمتر خواهد شد.

 وی خاطرنشان کرد: در روستای ابدال‌آباد هم با توجه به عدم پرداخت آب‌بها از سوی اهالی روستا در آینده نزدیک در خصوص واگذاری اداره شبکه آب روستا به شورا و دهیاری اقدام خواهد گردید.

مدیر آبفای شهرستان تربت‌جام  بیان کرد: ‌برای سال آینده  در صورت  واگذاری زمین  نسبت به حفر یک حلقه چاه در مجتمع علیمردانی مشکل روستاهای مومن‌آباد و کاریزنو کاملاً رفع خواهد شد؛ و در  شهر نصرآباد هم با توجه به موافقت شورای  اسلامی  در خصوص واگذاری زمین نسبت به حفر یک حلقه چاه رزرو در شهر نصرآباد در دستور کار قرار گرفت و انجام مطالعات در خصوص وصل آب شرب روستای خرم‌آباد به مجتمع امامت شهرستان تربت‌جام  انجام که این مورد هم پس از تأمین اعتبار به لطف خدا روستای خرم‌آباد هم به شبکه آب شرب شهر تربت‌جام متصل خواهد شد.

خبرنگار: صادق مرادی

image_printچاپ مطلب

Visits: 79