استقبال از دوره های مهارت آموزی در تایباد رشد چشمگیری داشته است
استقبال از دوره های مهارت آموزی در تایباد رشد چشمگیری داشته است

رئیس مرکز فنی و حرفه ای تایباد گفت: استقبال از دوره‌های فنی و حرفه ای در تایباد رشد چشمگیری داشته است به طوری که فقط در بخش دانش آموزی رکورد ۷۰۰ درصدی ثبت شده است.

به گزارش اختر شرق؛ اسماعیل نیک محمدی ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان تایباد اظهار کرد: مرکز فنی و حرفه‌ای تایباد با دستگاه‌های مختلفی در شهرستان همکاری دارد و تلاش می‌کنیم مهارت آموزی را در تایباد به بهترین شکل ممکن پیش ببریم. در همین راستا در سال آموزشی با رشد ۷۰۰ درصدی مهارت آموزی به دانش آموزان ۱۴ هزار نفر-ساعت آموزش عملکرد این مرکز بوده است در حالی که تعهد سالانه ما ۲ هزار- ساعت بود.

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای تایباد افزود: در حوزه مهارت آموزی به سربازان با همکاری فرماندهان نیروهای نظامی شهرستان ۷۷ هزار نفر ساعت آموزش مهارت آموزی ثبت شده است این در حالی است که تعهد مرکز ۴۰ هزار نفر- ساعت بوده است، در بخش زنان سرپرست خانوار ۲ هزار و ۹۷۰ نفر-ساعت و زنان خانه دار نیز ۳ هزار و ۸۵۰ نفر-ساعت مهارت آموزی ثبت شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع عملکرد همه حوزه‌ها از جمله آموزش شاغلین بنگاه‌های اقتصادی، ساکنین مناطق محروم و مرزی، آسیب دیدگان اجتماعی مانند مددجویان زندان و معتادین مراکز ترک اعتیاد و همچنین مهارت آموزان روستایی، مرکز تایباد ۳۶۰ هزار و ۷۴۰ نفر- ساعت آموزش داشته است، در حالی که تعهد سال گذشته این مرکز در تمام حوزه‌ها ۲۹۳ هزار و ۷۰۰ نفر بوده است.

نیک محمدی ادامه داد: در همین بازه زمانی رهگیری اشتغال مهارت آموزان مرکز تایباد نشان از اشتغال تثبیت شده ۳۲ درصدی آن‌ها دارد، در سال جاری نیز متعهد به ۲۴۸ هزار نفر- ساعت آموزش مهارت در بخش دولتی و ۳۲۹ هزار نفر- ساعت مهارت آموزی در بخش خصوصی هستیم که جمعاً ۵۷۷ هزار نفر ساعت می‌شود، البته در این چهارماه از محل تعهد بخش دولتی ۷۶ هزار نفر ساعت عملکرد ثبت شده است.

حمایت دولت سیزدهم از مراکز آموزشی بخش خصوصی

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای تایباد با بیان اینکه دولت سیزدهم در حمایت از مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای بخش خصوصی عملکرد بسیار خوبی داشته است، گفت: آموزشگاه‌های بخش خصوصی از ابتدای دولت سیزدهم از ۸ آموزشگاه به ۲۲ افزایش یافته است. ۵ آموزشگاه دیگر نیز به تازگی صدور مجوز انجام شده است و بزودی فعال می‌شوند که جمع آموزشگاه‌های شهرستان به ۲۷ آموزشگاه افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در حال حاضر ۲۲ آموزشگاه فعال با ۷۲ کد حرفه آموزشی در بخش خصوصی مشغول خدمت هستند، تعهد بخش خصوصی در آموزش مهارت به مهارت آموزان تایبادی ۲۵۲ هزار نفر ساعت بوده است که با همت مدرسین آموزشگاه‌ها عملکرد ۵۷۶ هزار و ۲۸۲ نفر- ساعت را به ثبت رساندند. در مجموع مرکز فنی و حرفه‌ای تایباد در دو بخش آموزش دولتی و خصوصی جزو ۵ شهرستان اول استان می‌باشد.

تأمین مواد مصرفی مهم‌ترین نیاز مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای تایباد

نیک محمدی در خصوص وضعیت مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای تایباد گفت: مرکز تایباد در سال گذشته با کمک‌های شورای شهر، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، مدبر کشت توس و جمعی از خیرین تایبادی جمعاً ۵۳۰ میلیون ریال مواد مصرفی تأمین کرده است، همچنین یک میلیارد ریال نیز بودجه دولتی این مرکز بوده است، از طرفی هنگ مرزی تایباد و تیپ ۳۷۷ ارتش نیز با کمک نیروی انسانی به عنوان مربی با مرکز همراهی بسیار خوبی داشتند.

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای تایباد اضافه کرد: با بررسی وضعیت بازار تایباد ورود برخی رشته‌ها نیاز مبرم شهرستان است که همچنان پیگیر استقرار آن‌ها هستیم، از جمله حرفه آرایشگری مردانه که تقاضای زیادی نیز برای آن وجود دارد. ما آمادگی داریم تا مجوز آموزشگاه آرایشگاه را سه روزه تحویل دهیم اما متقاضیان امکان بهره مندی از تسهیلات بخش اشتغال را ندارد، به همین دلیل رغبتی برای تأسیس آموزشگاه در بخش خصوصی وجود ندارد، مرکز نیز برای استقرار این رشته نیازمند جذب نیروی انسانی است که باید از طریق استخدامی تأمین شود.

وی گفت: تأمین مواد مصرفی در حال حاضر مهم‌ترین مشکل مرکز است، هرچند در همین حوزه معادل ۵۳ میلیون تومان کمک خیرین در سال گذشته جذب شده است، با این حال نیاز کامل هنرآموزان را مرتفع نکرده است. یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به تأمین مواد مصرفی در حرفه گوهرسنگ‌ها کمک کند، ایجاد پایانه گوهرسنگ‌ها در مرز دوغارون و یا شهر تایباد است، پیگیری این موضوع با توجه به موضوعات قانونی توسط نماینده مردم شهرستان در مجلس و فرماندار شهرستان در حال انجام است.

نیک محمدی در پاسخ به این سوال که برای استفاده از ظرفیت مهارت آموزان کشور همسایه تدبیری اندیشیده شده است، گفت: در دولت قبل و همچنین دولت مردمی ایران قوی برای مرکز بین الملل فنی و حرفه‌ای پیگیری‌هایی شد، این طرح در شورای مهارت استان نیز تصویب شد و ۷ دپارتمان آموزشی از جمله کشاورزی، صنعت و معدن پیش بینی شد، اما طرح هنوز در تهران مورد پذیرش قرار نگرفته است. یکی از دلایل تأخیر در تصویب طرح، احتمالاً سرمایه‌گذاری سنگینی است که برای ارتقای مرکز لازم است.

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای تایباد در خصوص حمایت‌های مرکز فنی و حرفه‌ای تایباد از مهارت آموزان پس از دوره آموزش گفت: در سال گذشته و در راستای حمایت از مهارت آموزان ۷ نمایشگاه برای فروش محصولات مهارت آموزان از جمله در مشهد و کیش برگزار کردیم؛ همچنین در حوزه ضمانت اشتغال با سرمایه گذاران به تفاهم رسیدیم که برای شروع کار تا ۱۰۰ نفر در حوزه تابلو فرش با تکنیک ترکی باف آماده جذب است.

وی اضافه کرد: در حوزه گوهر تراشی و چرم نیز تلاش کردیم سرمایه گذار جذب کنیم که در همین راستا در حوزه چرم حدود ۳۰ نفر را به یک تولید کننده بومی معرفی کردیم که هم اکنون مشغول فعالیت هستند و در گوهرتراشی نیز بزودی فعالیت سرمایه گذار آغاز می‌شود.

image_printچاپ مطلب

Visits: 46