از ۳۷ دشت آبی استان خراسان ۳۴ دشت آن ممنوع است و با محدودیت برداشت آب مواجه است
از ۳۷ دشت آبی استان خراسان ۳۴ دشت آن ممنوع است و با محدودیت برداشت آب مواجه است

دومین نشست از سلسله نشست‌های سمپوزیوم بحران و چالشهای آب و کشاورزی در محل دانشگاه عالی شهرستان کاشمر برگزار شد.

به گزارش اخترشرق؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر در این نشست گفت: با توجه به شرایط موجود منابع آبی علاوه بر منابع طبیعی شهرستان خود مجموعه جهاد کشاورزی نیز به صورت دغدغه‌مند به این حوزه ورود پیدا کرده است.

محمد شجعی افزود: در شهرستان کاشمر حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش کشاورزی به طور مستقیم فعالیت می‌کنند که با توجه به خرده مالکی شدید استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین دراین شهرستان را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: هرچند درسال گذشته با مشکلات و کمبود اعتبارات روبه رو بودیم ولی درحوزه آبخیزداری و آبخوانداری جزء شهرستانهای پیشرو استان بوده و هر کجا توانسته‌ایم طرح‌های آبخیزداری انجام دهیم سفره‌های آب زیرزمینی تقویت شده که این امر از فرونشست زمین نیزجلوگیری کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمربیان کرد: چشم‌انداز جهاد کشاورزی در سال۱۴۰۱ اصلاح الگوی مصرف و تغییر الگوی کشت است لذا در همین راستا مجموعه جهاد کشاورزی تولید کالاهای استراتژیک، کشت گلخانه‌ای و افزایش ضریب تبدیل را در دستور کار خود قرار داده است.

او تصریح کرد: جلوگیری از فرسایش خاک، امتناع از تخصیص جدید آب، احداث تجهیز و توسعه سیستم‌های پایش منابع آب و احصاء آبهای قابل اطمینان از جمله اقداماتی است که باید در برنامه ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های پیشرو مورد توجه قرار گیرد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی نیز در ادامه گفت: استان خراسان ۳۷ دشت آبی دارد که از این تعداد ۳۴ دشت آن ممنوعه است و با محدودیت برداشت مواجه است.
جعفر جوادی مدیریت منابع آب را فقط با مشارکت و همکاری مردم و بهره برداران بخش کشاورزی امکانپذیر دانست و افزود: ما نیز باید در امر استفاده از آب‌های سطحی و نزولات آسمانی برنامه‌ریزی داشته باشیم و برای جلوگیری از تبخیر آب از سطح سدها و استخرهای ذخیره آب کشاورزی همانند سایر نقاط دنیا برنامه‌ریزی مدونی داشته باشیم.
وی ادامه داد: مجموعه جهاد کشاورزی در این برهه از زمان بیکار ننشسته و اعتقاد ما بر این است که با توجه به منابع موجود خود را سازگار کنیم و تولید پایدار، تولید اشتغال و امنیت غذایی را با منابع آب موجود تامین کنیم و در نهایت به هدف دولت که امنیت اجتماعی است دست پیدا کنیم و رضایتمندی عمومی مردم را فراهم سازیم.

image_printچاپ مطلب

Views: 18