از تعداد ۳۷ دشت خراسان رضوی ۳۴ دشت وضعیت بحرانی دارند
از تعداد ۳۷ دشت خراسان رضوی ۳۴ دشت وضعیت بحرانی دارند

با حضور مهندس کاظم جم مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی جلسه‌ای جهت تبیین وضعیت آب منطقه خراسان رضوی و به ویژه کاشمر در محل امور منابع آب کاشمر برگزار شد.

به گزارش اخترشرق؛ مهندس کاظم جم مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در این جلسه با تاکید بر این که در کنار فعالیت‌ها و اقدامات مهندسی بایستی بحث فرهنگی نیز پیگیری شود،اظهار کرد: آگاهی مردم در زمینه کمبود آب و روش‌های حفظ آب در تعامل و مشارکت آن‌ها موثر است و باعث می‌شود همکاری بیشتری داشته باشند.
مهندس جم با اشاره به این که به خاطر اطلاع‌رسانی دقیق توانستیم همکاری کشاورزان را جلب کنیم و اولین استانی هستیم که از کنتور هوشمند در تمام چاه‌های آب استفاده کردیم.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به این که خراسان رضوی در اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده است اظهار کرد: با مدیریت صحیح منابع آب در کنترل افت سفره‌های زیرزمینی و همچنین مصرف بهینه در بخش کشاورزی موثر بود. در استان خراسان رضوی این مدیریت نسبت به استان‌های پربارش بهتر عمل کرده است و توانسته است در چند سال اخیر با تدابیر ویژه مثل نصب کنتورهای هوشمند، کشت گلخانه ای، همکاری با جهاد کشاورزی و همراهی مردم میزان افت را کاهش دهد.
مهندس جم خاطر نشان کرد: تعداد ۳۷ دشت در استان خراسان رضوی داریم که از این تعداد ۳۴ دشت وضعیت بحرانی و ممنوعه دارد. در این راستا اقدام به پرکردن چاه‌های غیرمجاز کرده‌ایم و از سال ۹۲ تا کنون تعداد ۱۵ هزار چاه غیرمجاز در استان پر شده است و هم اکنون ۱۶۵۰۰ چاه مجاز در استان خراسان رضوی موجود است.
در این نشست مهندس حکمتی فر مدیر امور منابع آب کاشمر با بیان اهمیت بسیار بالای ساماندهی مصرف آب اظهار کرد: در خصوص وضعیت آب منطقه کاشمر باید گفت که عدد تقریبی منابع تجدیدپذیر کاشمر ۵۰ میلیون مترمکعب در سال جاری بود. ۱۱۷ میلیون مترمکعب برداشت داشتیم با توجه به ورودی و خروجی در سال جاری به طور تقریبی ۵۳ سانتی متر افت و ۱۷ میلیون مترمکعب کاهش منابع آب داشتیم.
وی خاطر نشان کرد: اتفاقی که افتاده این است که از ۱۲۰ سانتی متر افت آب به عدد ۵۳ رسیده‌ایم. این اتفاق به دلیل نصب کنتور هوشمند و مصرف بهینه در بخش کشاورزی بوده است. امیدواریم با طرح تعدیل که در افق ۱۴۲۵ اجرایی خواهد شد. نه تنها به سمت تعادل بخشی که به سمت احیا هم حرکت کنیم.

خبرنگار: فاطمه نبوی ثالث

image_printچاپ مطلب

Views: 22