ارائه خدمات فوق تخصصی ROP بمنظور پیشگیری از نابینایی نوزادان نارس
ارائه خدمات فوق تخصصی ROP بمنظور پیشگیری از نابینایی نوزادان نارس

استاد گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تمامی نوزادان نارسی که در بخش های مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان بستری می شوند و اکسیژن دریافت می کنند به منظور پیشگیری از نابینایی و کم بینایی باید مورد معاینه طرح فوق تخصصی ROPقرار بگیرند.

به گزارش اختر شرق؛ دکتر اکبر درخشان گفت؛ این برنامه با قوت در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) مشهد در حال انجام است چون از عوامل مهم پیشگیری از نابینایی و کم بینایی احتمالی در نوزادان است.

رییس بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) شناسایی و درمان زودهنگام تومورهای چشمی و همچنین بیماریهای چشمی در نوزادان، علی الخصوص نوزادان نارس را نیازمند خدمات تخصصی و فوق تخصصی برای پیشگیری از کم بینایی و نابینایی آنان عنوان و خاطر نشان کرد: در حال حاضر روند ارائه اینگونه خدمات با قوت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال اجراست و سالانه بیش از هزار نوزاد نارس زیر پوشش قرار می‌گیرند.

وی، شایعترین علل کم بینایی و نابینایی را در دنیا و ایران، عیوب انکساری دانست و تصریح کرد: لازمه ارائه خدمات به بیماران چشم پزشکی در وهله اول تشخیص شماره چشم است و هر بیماری که در خصوص اختلالات بینایی مراجعه می‌کند خدمات تشخیص شماره چشم برای آنان اجرایی می‌گردد.

فوق تخصص قرنیه با بیان اینکه در صد قابل توجهی از مردم نیازمند استفاده از عینک هستند، گفت: مراجعه زودهنگام به متخصصین و تشخیص اولیه کم بینایی از مهمترین عوامل پیشگیری از پیشرفت کم بینایی و نابینایی است.

رئیس بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) مشهد افزود: برخی ازعوامل نابینایی و کم بینایی مرتبط با سن مانند آب مروارید، آب سیاه و بیماریهای دیابتی هستند که در این زمینه مراجعین زیادی را در حوزه عمل‌های جراحی چشم در بیمارستانها داریم و روزانه بیماران زیادی در این حیطه مورد اعمال جراحی قرار می‌گیرند.

فوق تخصص قرنیه تاکید کرد: بر خلاف برخی از اعضای بدن مانند (ریه، کلیه، قلب و…) که داخل بدن هستند، چشم، تنها ارگانی است که در محیط بیرون از بدن قرار دارد و باید به شدت از آن مواظبت کنیم و امروزه ضربه‌های وارده به چشم بعنوان خطرناکترین عوامل نابینایی در دنیا مطرح است.

استاد گروه چشم پزشکی دانشگاه مشهد با بیان اینکه ۹۰ درصد بیماریهای چشمی قابل پیشگیری است توصیه کرد: استفاده از عینک‌های آفتابی مورد تاکید و همچنین پیشگیری از ورود گرد خاک و…در سالم ماندن چشم‌ها موثر است.

image_printچاپ مطلب

Views: 40